TIG svets med ESAB 7012 elektroder?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

TIG svets med ESAB 7012 elektroder?

Inlägg av -ReM- »

Tjena!

Jag äger en TIG svets (Bågsvets, elsvets) som jag är lite missnöjd med när det kommer till resultatet av mina svetsfogar.
Tidigare har jag använt mig av Biltemas E6013 elektroder som jag tycker brinner lite ojämnt. Pris: 39:90 per kilo.

Detta är en väldigt billig elektrod som jag antar håller väldigt låg kvalité, därför känner jag att det idag när jag har lite mer pengar i fickan än tidigare är dags för något nytt.
Jag har därför tänkt testa ett paket med elektroder från ESAB som heter 7018 istället för 6013. Pris: 279:- per 1,7kg

Vad jag undrar i denna tråd är om det finns några TIG-svetsande grabbar eller tjejer där ute som vet om detta är ett bra köp eller inte?
Vad är skillnaden mellan 6013 (som jag blev rekommenderad att köpa av samma kille som rekommenderade svetsen till mig, utbildad svetsare) och dessa 7018 elektroder som är dyrare och av ett mer seriöst märke?

Svetstransformatorn är en Nordica 4.181 som jag köpt från Clas Ohlson för drygt 1500:-.

Uppskattar som vanligt de seriösa och väl motiverade svaren, mer information kan ordnas om något är oklart.
Tack på förhand!
Senast redigerad av -ReM- den 12 mars 2014, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

lite luddigt kör du TIG eller MMA?
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Tobbe12359
Elmoped

Inlägg av Tobbe12359 »

MMA*

Har du lust o länka lite info om 7012?
Hittade inget o vet inte riktigt vad de e för nån.

Men jag personligen hade nog kört på OK 48.00. Dem är basiska.

http://www.jula.se/basisk-svetselektrod ... -mm-211230

Alternativt OK 43.32 om du ska ha rutila. Jag tycker dessa 2 är perfekta.

http://www.jula.se/rutil-svetselektrod- ... -mm-212312

Dock är det ju en fördel om du har värmeskåp till dem basiska.

Dem basiska är ju lite svårare o tända än rutila. Men det funkar ;)

Kör på 2,5Ø dem är kanoners. Iaf OK 48.00.

Ot, Så går jag svetsutbildningen o jag har kört på dessa framförallt. Och dem funkar kanon. Kvalite skulle jag vilja påstå.
Senast redigerad av Tobbe12359 den 5 mars 2014, 21:08, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
sven-fala
Elmoped

Inlägg av sven-fala »

1: du svetsar inte TIG du svetsar MMA

2: prova en pinne som heter ESAB 48:00 som är en mycket bra universalpinne med god hållfasthet och seghet
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

sven-fala skrev:1: du svetsar inte TIG du svetsar MMA

2: prova en pinne som heter ESAB 48:00 som är en mycket bra universalpinne med god hållfasthet och seghet
48an är jävligt bra,

till trådskaparn: hur ser fogarna ut som du lägger då?
Lennart Tuning

Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Inte för att det spelar allt för stor roll hur fogarna ser ut, bara du får en bra genombränning och ett hållbart resultat, sen är det såklart roligare om det ser fint ut när man är klar ;)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Oj då, nu har jag blandat ihop både det ena och det andra.
Finfint noterat av er att det är så klart en MMA svets och ingen TIG!

Jag valde att köpa ESAB 48.00 2mm då den verkar vara bättre lämpad för tunnare plåt, stämmer det?
Har kvitto kvar och förpackningen är oöppnad så det är problemfritt att byta dem om jag borde köpt 2,5mm istället.

Angående värmeskåp så är detta något jag funderat på att bygga rätt länge nu.
Tills vidare kan jag förvara dem inomhus, och slänga ihop ett skåp lite senare i vår.

För övrigt verkar ni ganska positiva till ESAB elektronerna. Tror jag ska köra på dem i alla fall.
Frågan är bara om jag borde byta till de tjockare. Kommer svetsa plåt mellan väldigt tunn till 3mm max. Kanske nåt fäste till mopperamen eller nåt, troligen inte tjockare stål än så.

Visst är det inte viktigast att det är snyggt, men det känns som att de billiga elektroderna tänder konstigt, de har en förmåga att lätt slockna utan anledning och det är svårt att "rikta" själva fogen som jag vill ha den. Dessutom brukar materialet börja rinna (är detta normalt?) så man vågar aldrig svetsa i liggande position då det lätt kan droppa ner smält material i ögat.

Tack så här långt!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Tror att tråden sjunker väldigt snabbt nu, är medveten om att Bump får ske först efter 7 dagar eller vad det är, gör ett undantag nu då jag antar att mitt "öppet köp" går ut inom några dagar och jag vore tacksam om någon vet svaret på den mest aktuella frågan: Ska jag behålla mina 2mm elektroder eller satsa på den bredare modellen på 2,5mm för mitt ändamål?

Tack på förhand, hoppas moderatorerna har överseende den här gången.

Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

om du ska köra 3mm och under det bör du ha 2mm elektroder.
Lennart Tuning

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Elektrodtjockleken avgör i viss mån hur tjockt material elektroden är lämplig att svetsa i, så du har rätt i att 2,0mm är mer anpassad för "tunn" plåt än de grövre elektroderna.
Jag är absolut ingen expert inom pinnsvetsning (jag har aldrig använt en sån svets ens), men jag gissar att 2mm elektroder kommer vara ett vettigt val för dig. Det är den näst tunnaste elektroden av den typen, och det låter som att du ska svetsa relativt tunt material (åtminstone för pinnsvetsning).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

LennartTuning skrev:om du ska köra 3mm och under det bör du ha 2mm elektroder.
Perfekt tack så mycket för svaret!
G-son skrev:Elektrodtjockleken avgör i viss mån hur tjockt material elektroden är lämplig att svetsa i, så du har rätt i att 2,0mm är mer anpassad för "tunn" plåt än de grövre elektroderna.
Jag är absolut ingen expert inom pinnsvetsning (jag har aldrig använt en sån svets ens), men jag gissar att 2mm elektroder kommer vara ett vettigt val för dig. Det är den näst tunnaste elektroden av den typen, och det låter som att du ska svetsa relativt tunt material (åtminstone för pinnsvetsning).
Utmärkt tack så mycket, et grabbar kan man räkna med!
Då ska jag ut och provsvetsa ikväll, hoppas det blir bättre än innan :D

Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Det blev som vanligt senare test än jag väntat mig.
Blev hemma från praktiken idag så tog en 40 minuter till att prova elektroderna och jag känner mig så här långt ganska besviken.
Jag kan nämligen inte få dem att tända!

Material: Stålolatta, stålrör, skarv mellan stålrör

Inställningar jag prövat:
55A 45° vinkel
65A 45° vinkel
80A 45° vinkel

Vinkeln har jag förstått är en konstant som inte ska ändras. Stämmer?
Elektroderna är gjorda för 50-80A står det så jag har hållt mig inom gränserna.
Trots detta så upplever jag som sagt att elektroden aldrig sätter fart på riktigt.
Jag drar elektroden mot materialet först och främst några gånger, har för mig att man ska göra så. Det bara smattrar men börjar aldrig tända.
Elektroden har också en förmåga att fastna i materialet. Hårt. Som fan. Faktiskt så pass hårt att jag inte kan få loss den och tvingas avbryta för att klippa loss den med sidavbitare.

Vanligt är också att elektroden börjar glöda ordentligt hela vägen upp till handtaget. Helt illröd blir den, oftast i kombination med att den fastnat förstås.

Vad tror ni, behöver jag lära mig på nytt hur man ska svetsa med dessa elektroder eller är det något annat som inte stämmer?
Har ordentlig kontakt med klämman och mellan elektrod och handtag.

Tack på förhand.

EDIT: Problemet är lokaliserat.
Min svets är en växelströmstransformator, elektroderna som rekommenderades (48.00 7018) är för likströmstransformator!!!
Efter som att paketet är öppnat och 4 elektroder använda blir det knappast någon bytesrätt.

Skriv svar