TheRa skrev:
1. Bromslyset...
2. ...ingen tomgång och den är väldigt trögstartad...
1. Det ska som du själv har förstått, lysa när du har tändningen på och bromsar.
Kolla säkringen (sitter på pluskabeln, nära batteriet).
Har du någon spänning i batteriet? Mäts lämpligen med en multimeter. (eller om startmotorn går runt, men vet inte om den ska göra det om du inte bromsar.)
2. Gör rent förgasaren, för att utesluta skit i den. Blås rent alla munstycken etc.
Gör en grundinställning på förgasaren, dvs. Luftskruv 1.5 varv ut.
Tomgångsskruven höjer trotteln, så
nånting måste i princip hända.
Luftskruven sitter närmast luftfilteranslutningen, tomgångsskruven lär sitta under trotteln på ena sidan.
Får du inte upp någon stabil tomgång, kolla tjuvluft. Ställ moppen på ett jämnt varvtal och spraya startgas runt insugsskarvar etc. Ändras varvtalet när du sprutar så drar den tjuvluft där. Åtgärda.
Jag tror inte att det är tändsystemet som krånglar för dig. Men tändstiftet kan vara bra att kolla, så att det ser helt o fint ut.
monarped skrev:men så ska de la va,att bromsljuset bara funkar när motorn är igång.
Det beror på om han har batteri eller inte.
Voltfax skrev:så var det på dom moparna som jag körde på kör skolan med och dom var helt nya så förstår inte ditt problem
Förstår du inte problemet så behöver du inte kommentera.
Är allt som det ska så SKA bromsljuset lysa med tändning på och broms intryckt, på en moped med batteri.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan