Ingen tomgång, fel på elsystemet/tändningen?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Ingen tomgång, fel på elsystemet/tändningen?

Inlägg av TheRa »

Jag vet att jag har frågat lite mycket här ett tag, men min Aerox bara fortsätter komma med problem som jag inte har någon lösning på...

Nu är det så att jag har två problem.

1. Bromslyset fungerar enbart när motorn är igång vilket leder till att elstarten inte fungerar.

2. Jag har ingen tomgång och den väldigt trögstartad men på högre varv går den finare. Jag har provat justera tomgångsskruven flera gånger men det fungerar inte.

Jag misstänker nu att detta kan bero på tändningen/elsystemet. Alltså att den misständer eller inte tänder alls på låga varv. Kan detta stämma, eller är det någon som har en annan lösning?

Allt är orginal förutom ZX rör. Munstycket är ca 10 storlekar större än orginal.

EDIT: Första problemet är fixat, en säkring var sönder.
Senast redigerad av TheRa den 1 mars 2014, 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

Kom igen gott folk någon har säkert något förslag?
monarped
Elmoped

Inlägg av monarped »

men så ska de la va,att bromsljuset bara funkar när motorn är igång.
föresten de beror ju på hur elen går.
menar du att bromslyset lyser hela tiden ?
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

monarped skrev:men så ska de la va,att bromsljuset bara funkar när motorn är igång.
föresten de beror ju på hur elen går.
menar du att bromslyset lyser hela tiden ?
Det är någon sorts spärr så man måste hålla in bromsen när man startar med elstarten, men då måste bromslyset lysa (antar att strömmen inte går runt annars) men det gör det inte. Nej, bromslyset lyser inte hela tiden, det funkar precis som det ska när motorn är igång.
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014

Inlägg av Voltfax »

så var det på dom moparna som jag körde på kör skolan med och dom var helt nya så förstår inte ditt problem
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km

vinnare av brodalen styling tävling 2014

5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598

facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_pöjk »

Voltfax skrev:så var det på dom moparna som jag körde på kör skolan med och dom var helt nya så förstår inte ditt problem
Han har ju problem med sin tomgång och låga varv? Det kan inte bara va så att du måste skruva på tomgångsskruven?
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Re: Ingen tomgång, fel på elsystemet/tändningen?

Inlägg av CaToXXo »

TheRa skrev: 1. Bromslyset...
2. ...ingen tomgång och den är väldigt trögstartad...
1. Det ska som du själv har förstått, lysa när du har tändningen på och bromsar.
Kolla säkringen (sitter på pluskabeln, nära batteriet).
Har du någon spänning i batteriet? Mäts lämpligen med en multimeter. (eller om startmotorn går runt, men vet inte om den ska göra det om du inte bromsar.)

2. Gör rent förgasaren, för att utesluta skit i den. Blås rent alla munstycken etc.
Gör en grundinställning på förgasaren, dvs. Luftskruv 1.5 varv ut.
Tomgångsskruven höjer trotteln, så nånting måste i princip hända.

Luftskruven sitter närmast luftfilteranslutningen, tomgångsskruven lär sitta under trotteln på ena sidan.

Får du inte upp någon stabil tomgång, kolla tjuvluft. Ställ moppen på ett jämnt varvtal och spraya startgas runt insugsskarvar etc. Ändras varvtalet när du sprutar så drar den tjuvluft där. Åtgärda.

Jag tror inte att det är tändsystemet som krånglar för dig. Men tändstiftet kan vara bra att kolla, så att det ser helt o fint ut.
monarped skrev:men så ska de la va,att bromsljuset bara funkar när motorn är igång.
Det beror på om han har batteri eller inte.
Voltfax skrev:så var det på dom moparna som jag körde på kör skolan med och dom var helt nya så förstår inte ditt problem
Förstår du inte problemet så behöver du inte kommentera.
Är allt som det ska så SKA bromsljuset lysa med tändning på och broms intryckt, på en moped med batteri.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
monarped
Elmoped

Inlägg av monarped »

de kan ju va nått me knapparna på bromshandtagen.
kolla även den till sidostödet
men de låter ju som du inte har nått i battriet.
ok för att kolla tjuvluft funkar de halvdant me startspray, ja brukar ta en sprayflaska med vatten ,drar den då tjuvluft så drar en in vattnet o går ner i varv o dör
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

CaToXXo skrev:
2. Gör rent förgasaren, för att utesluta skit i den. Blås rent alla munstycken etc.
Gör en grundinställning på förgasaren, dvs. Luftskruv 1.5 varv ut.
Tomgångsskruven höjer trotteln, så nånting måste i princip hända.

Får du inte upp någon stabil tomgång, kolla tjuvluft. Ställ moppen på ett jämnt varvtal och spraya startgas runt insugsskarvar etc. Ändras varvtalet när du sprutar så drar den tjuvluft där. Åtgärda.

Jag tror inte att det är tändsystemet som krånglar för dig. Men tändstiftet kan vara bra att kolla, så att det ser helt o fint ut.
Tack för bra svar, jag har gjort rent förgasaren och ställt in den med grundinställningarna men det spelar ingen roll hur jag skruvar på tomgångsskruven för inget händer. (Ja, jag är säker på att det är rätt skruv).

Har kollat tjuvluft men har inte hittat något. Har dock inte provat som du sa med startgas så det får jag prova.

Även fast det med tomgången kanske inte beror på elsystemet/tändningen så är det ju något som är fel med tanke på det med elstarten men det kan jag åtgärda utan hjälp. Tändstiftet + tändhatten är relativt nya och jag har kollat gnistan så där är det inget fel.
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

monarped skrev:de kan ju va nått me knapparna på bromshandtagen.
kolla även den till sidostödet
men de låter ju som du inte har nått i battriet.
ok för att kolla tjuvluft funkar de halvdant me startspray, ja brukar ta en sprayflaska med vatten ,drar den då tjuvluft så drar en in vattnet o går ner i varv o dör
Tror inte det är något med knapparna med tanke på att allt funkar som det ska när motorn är igång.

Batteriet är också ganska nytt och jag vet att det funkar fint. Laddades också nyligen.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

TheRa skrev:det spelar ingen roll hur jag skruvar på tomgångsskruven för inget händer.
Tomgångsskruven höjer ju trotteln. Dvs, exakt samma sak som om du gasar eller spänner gasvajern. Skruvar du in skruven så att den höjer trotteln så måste tomgången ändras. Allt annat vore ologiskt. Du hajar?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

CaToXXo skrev:
TheRa skrev:det spelar ingen roll hur jag skruvar på tomgångsskruven för inget händer.
Tomgångsskruven höjer ju trotteln. Dvs, exakt samma sak som om du gasar eller spänner gasvajern. Skruvar du in skruven så att den höjer trotteln så måste tomgången ändras. Allt annat vore ologiskt. Du hajar?
Jag förstår men jag kan garantera att inget händer. Jag måste gasa fullt för att det ska hoppa igång, och så fort jag släpper gasen så dör den, spelar ingen roll hur mycket jag skruvar på skruven.

Men när jag får tid över ska jag kolla efter tjuvluft.
Skriv svar