Okontrollerat bensinflöde..?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
someone
Elmoped

Okontrollerat bensinflöde..?

Inlägg av someone »

Hej hej!

Var för ett par dagar sedan ute och skruvade lite på åbäket. Då gasvajern hade gått av tänkte jag att jag börjar med att byta ut den. Då även bensinslangen mellan tank och förgasare var dålig passade jag på att byta den med. Sakt och gjort. Nya vajern och slangen på plats och dags för en provstart.

Vrider på bensinkranen och på med choken. kickar 5-6 gånger utan att den tänder. Känner hur det kommer en kraftig bensinlukt och kollar ner. Under mig är en pöl av bensin och det droppar från avgasporten/kröken.

Tänkte att det måste blivit något strul med förgasaren när jag plockade loss den för att montera den nya gasvajern. Så jag plockar fram en av mina andra förgasare och monterar den med passande insug.

Provar att starta mopeden ännu en gång men med samma resultat!

Så, vad har hänt?

Fråga 1.
Kan jag utesluta förgasarfel då jag provat med 2 olika, vad är oddset att båda förgasara lider av samma fel? Jag förutsätter att det har med min nya vajer/slang(?) att göra då felet uppstod i samband med detta.

Fråga 2.
Vilka skador på motorn kan ske i samband med detta "läckage"? att det kommer en sjö med bensin rakt ner i motorn bör väl inte vara det bästa?

Något mer ni behöver veta så är det bara att skriva så ska jag svara så gott jag kan :)

Tack på förhand!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Motorn tål att duschas med bensin, tillverkarna är medvetna om att läckor förekommer och bygger hojarna av grejer som brukar tåla bensin. Problemen uppstår när något ljushuvud täpper till de ställen på förgasaren det ska rinna ut genom när den blir överfull, så soppan rinner in ovh fyller upp vevhuset istället.

Problemet är antagligen att flottören helt enkelt råkat fastna när du vänt och vridit på förgasaren. Oftast räcker det att knacka till på förgasaren med t.ex. ett skruvmejselhandtag när soppan rinner för att det ska släppa och fungera igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Och när du gjort som G-son sa, så skruvar du ut tändstiftet och torkar av det, och ut och rulla igång moppen. Den lär vara rejält sur.

Kan hända att du får stänga av bensinkranen och dra runt motorn ett tag så att det hinner torka upp lite, innan du kan testa att starta igen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

G-son skrev:Motorn tål att duschas med bensin, tillverkarna är medvetna om att läckor förekommer och bygger hojarna av grejer som brukar tåla bensin. Problemen uppstår när något ljushuvud täpper till de ställen på förgasaren det ska rinna ut genom när den blir överfull, så soppan rinner in ovh fyller upp vevhuset istället.

Problemet är antagligen att flottören helt enkelt råkat fastna när du vänt och vridit på förgasaren. Oftast räcker det att knacka till på förgasaren med t.ex. ett skruvmejselhandtag när soppan rinner för att det ska släppa och fungera igen.
Okej, ingenting tilltäppt på förgasarna! Det droppar från förgasaren men verkligen rinner från avgasporten/röret! Skall prova att knacka lite på förgasaren och se om det hjälper.

Ponnera att det har runnit ner i vevhuset.. Räcker det med att byta olja eller är det renovering som gäller?

Mvh
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

CaToXXo skrev:Och när du gjort som G-son sa, så skruvar du ut tändstiftet och torkar av det, och ut och rulla igång moppen. Den lär vara rejält sur.

Kan hända att du får stänga av bensinkranen och dra runt motorn ett tag så att det hinner torka upp lite, innan du kan testa att starta igen.
Ja jag provade att skruva av stiftet och det var plaskeblött! Torkade av det och skruvade på det igen med har inte gjort något mer efter det.. Jag antar att kröken är halvfull med bensin vid det här laget så jag får väl plocka bort den och tömma..

Ska prova att rulla igång den!

Tack för tips och råd!

Kommer någon på något annat får det gärna skrivas!!

Mvh
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

someone skrev: Ponnera att det har runnit ner i vevhuset.. Räcker det med att byta olja eller är det renovering som gäller?
Dags att ställa om dig till 2takt. Du har ingen olja i motorn på en 2taktare, bara i växellådan.
Du behöver förmodligen inte göra nånting, bara du får igång moppen och får kört en sväng så kommer den vara bra igen.

Är den extremt tjurig så kan du ju dra igång den efter en bil eller liknande.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

CaToXXo skrev:
someone skrev: Ponnera att det har runnit ner i vevhuset.. Räcker det med att byta olja eller är det renovering som gäller?
Dags att ställa om dig till 2takt. Du har ingen olja i motorn på en 2taktare, bara i växellådan.
Du behöver förmodligen inte göra nånting, bara du får igång moppen och får kört en sväng så kommer den vara bra igen.

Är den extremt tjurig så kan du ju dra igång den efter en bil eller liknande.
Tackar för råd men vart har jag skrivit något om en motor i det du citerade?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

someone skrev:
CaToXXo skrev:
Jag tolkade det som att du trodde att det var motorolja i motorn (iom att du fråga om du skulle byta olja efter att fått bensin i vevhuset), och förklarade bara att det inte är det.
Jag kanske fattade fel, ursäkta isåfall.

someone
Elmoped

Inlägg av someone »

CaToXXo skrev:
someone skrev:
CaToXXo skrev: Dags att ställa om dig till 2takt. Du har ingen olja i motorn på en 2taktare, bara i växellådan.
Jag tolkade det som att du trodde att det var motorolja i motorn (iom att du fråga om du skulle byta olja efter att fått bensin i vevhuset), och förklarade bara att det inte är det.
Jag kanske fattade fel, ursäkta isåfall.
Jag förstår vad du menar.. no need to apologize :)

Så för att förtydliga.. Om det kommit ner bensin i växellådan, oljebyte eller renovering? Alternativt ut o dra igång skiten med en bil o strunta i att den _kan_ ha kommit ner bensin?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vevhuset har ingen kontakt med växellådan, i alla fall inte så länge packningar och packboxar är täta, därmed har växellådan inget att göra med vad som hamnar i vevhuset. Men - det finns alltid ett men - eftersom bensin inte går komprimera KAN man råka ut för en situation där vevhuset är fullt av bensin och när kolven går ner blir det tvärstopp - istället för att komprimera luft som vanligt finns risken att man t.ex. trycker sönder/loss packboxar om man tar i mer och tvingar runt motorn.

Men normalt sett händer inget sånt, när man fått ut det mesta av soppan brukar dom starta igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar