Fråga ang byta bromsok fram på en Rieju Spike 2005

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
ante88
Elmoped

Fråga ang byta bromsok fram på en Rieju Spike 2005

Inlägg av ante88 »

Hej. Ska byta mitt bromsok fram på min Rieju Spike från 05, kan jag hålla in handtaget när jag lossar slangen för att inte vätskan ska rinna hela tiden? Som man gör på bilar.

När jag fått dit det nya oket så ska jag ju såklart lufta systemet. Då är min fråga när jag pumpar på handtaget ska jag inte trycka den i botten eller? För huvudcylindern kan paja då? Eller spelar det ingen roll?
På bilar ska man ju aldrig pumpa pedalen i botten.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du behöver inte bry dig om att hindra det från att rinna. Eftersom behållaren är lufttät (men kan ändra volym tack vare ett gummimembran) kan det ändå inte rinna fritt, och det handlar inte om nån nämnvärd mängd i ett sånt system.

Det kan kanske finnas en liten risk att skada huvudcylindern om man pumpar i botten och det finns någon ojämnhet så långt in som kan skada packningarna, men den risken kan inte vara stor. Jag har aldrig brytt mig om sånt, och har bara bytt huvudcylindrar p.g.a. vurprelaterade skador och liknande.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ante88
Elmoped

Inlägg av ante88 »

Bytte oket idag och fick inga problem ned luftningen. Men nu efteråt så känner jag att den ligger på lite ändå trots nytt ok och ny bromsvätska och nya belägg.

Så vad kan det vara, kan det fortfarande vara lite luft kvar i systemet? Kan luft orsaka att det ligger på?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

beläggen behöver nog bara slitas lite.
men det kan finnas luft i systemet fortfarande
ante88
Elmoped

Inlägg av ante88 »

Så luft kan orsaka att bromsen ligger på? Ska i vilket fall som helst testa och lufta det lite till så får vi se
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

ante88 skrev:Så luft kan orsaka att bromsen ligger på? Ska i vilket fall som helst testa och lufta det lite till så får vi se
Är bromshandtaget(/pedalen?) svampig?
ante88
Elmoped

Inlägg av ante88 »

Tar jag i hårt när med handtaget så kan jag trycka det helt mot styret, det gick inte innan jag bytte ok. Borde vara tecken på luft va?
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

ante88 skrev:Tar jag i hårt när med handtaget så kan jag trycka det helt mot styret, det gick inte innan jag bytte ok. Borde vara tecken på luft va?
tyder oftast på luft, men du kan även ställa in hur mycket själva bromsen kan ta på handtaget.
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_pöjk »

ante88 skrev:Tar jag i hårt när med handtaget så kan jag trycka det helt mot styret, det gick inte innan jag bytte ok. Borde vara tecken på luft va?
När du bromsar känns det "svampigt" för då kan det finnas luft i systemet.
Bild
ante88
Elmoped

Inlägg av ante88 »

Gilerahjärnan menar du skruven som trycker mot kolven i huvudcylindern? Den är max utskruvad och har varit sen jag köpte den.

Men frågan är fortfarande varför ligger bromsen på efter bytet? Har ju nytt ok, nya belägg och ny bromsvätska.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Tror inte att det hjälper men prova att lufta en gånt till, biter dom riktigt?
ante88
Elmoped

Inlägg av ante88 »

Dom biter, men inte med samma kraft som innan. Så vad är det som orsakar att det ligger på? Jag vet sen tidigare att skivan är lite vind. Men det har tidigare orsakat att det hugger vid iinbromsning snarare än att den ligger på.
ante88
Elmoped

Inlägg av ante88 »

Dom biter, men inte med samma kraft som innan. Så vad är det som orsakar att det ligger på? Jag vet sen tidigare att skivan är lite vind. Men det har tidigare orsakat att det hugger vid iinbromsning snarare än att den ligger på.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Prova att lufta du, eftersom dom inte biter lika bra som tidigare så bör det nästan tyda på luft i systemet. :)
Skriv svar