Var för ett par dagar sedan ute och skruvade lite på åbäket. Då gasvajern hade gått av tänkte jag att jag börjar med att byta ut den. Då även bensinslangen mellan tank och förgasare var dålig passade jag på att byta den med. Sakt och gjort. Nya vajern och slangen på plats och dags för en provstart.
Vrider på bensinkranen och på med choken. kickar 5-6 gånger utan att den tänder. Känner hur det kommer en kraftig bensinlukt och kollar ner. Under mig är en pöl av bensin och det droppar från avgasporten/kröken.
Tänkte att det måste blivit något strul med förgasaren när jag plockade loss den för att montera den nya gasvajern. Så jag plockar fram en av mina andra förgasare och monterar den med passande insug.
Provar att starta mopeden ännu en gång men med samma resultat!
Så, vad har hänt?
Fråga 1.
Kan jag utesluta förgasarfel då jag provat med 2 olika, vad är oddset att båda förgasara lider av samma fel? Jag förutsätter att det har med min nya vajer/slang(?) att göra då felet uppstod i samband med detta.
Fråga 2.
Vilka skador på motorn kan ske i samband med detta "läckage"? att det kommer en sjö med bensin rakt ner i motorn bör väl inte vara det bästa?
Något mer ni behöver veta så är det bara att skriva så ska jag svara så gott jag kan

Tack på förhand!