Rieju 03 läcker bensin från förgasaren

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Dawnrise98
Elmoped

Rieju 03 läcker bensin från förgasaren

Inlägg av Dawnrise98 »

Jag skulle ut o se hur mycket bensin jag hade i tanken och så lyser jag med ficklampa, och det var bara bensin i botten kvar. Va fan det var ju nästan full tank för 2 dagar sen (har inte kört under den tiden) och nu är det knappt nåt kvar. Hur mycket bensin kan det läcka för jag har sett att det är lite bensin på förgasaren och bensinslangen och marken, luktar bensin också. Kan det verkligen läcka så pass mycket? helt sjukt ju och vad gör jag för det problemet? :(
Rieju mothafukin' drac!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Re: Rieju 03 LÄCKER BENSIN?!!! WTF

Inlägg av MisterDT50R »

Dawnrise98 skrev:Jag skulle ut o se hur mycket bensin jag hade i tanken och så lyser jag med ficklampa, och det var bara bensin i botten kvar. Va fan det var ju nästan full tank för 2 dagar sen (har inte kört under den tiden) och nu är det knappt nåt kvar. Hur mycket bensin kan det läcka för jag har sett att det är lite bensin på förgasaren och bensinslangen och marken, luktar bensin också. Kan det verkligen läcka så pass mycket? helt sjukt ju och vad gör jag för det problemet? :(
Problemet är förmodligen att din flottör har hängt sig, och då flödar bensinen konstant och ut genom dräneringsslangen (även fast den är stängd) Därav att förgasaren är blöt och det är bensin på marken! Och ja det läcker väldigt mycket..

Plocka dän förgasaren och skruva upp flottörkoppen och kolla om du ser att flottörpinnen sitter rätt, eller om själva flottören inte är spänd och sist flottörnålen som det kan hamnat skit på, så svarar du sen när du är klar med det jag sa :)

Till att börja med kan du stänga av soppakranen ;)
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Så.... flottören ska INTE vara lös? Min är det :o
Rieju mothafukin' drac!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Dawnrise98 skrev:Så.... flottören ska INTE vara lös? Min är det :o
Nej, den ska sitta fast med en pinne, den som är inringat rött:

Bild

Det jag menade var att den inte ska röra sig upp och ner löst, utan den ska studsa upp som en fjäder om man trycker ner den, fast det kanske inte du kan kolla :P
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Oj du oj du, min vickar som fan bara jag rör den. Så att den sitter löst är problemet då? hmmm hur sätter jag fast den, verktyg m.m?
Rieju mothafukin' drac!
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Hmm.. flottören satt ju rätt med nålen, vad kan det vara annars för fel? Förresten är det viktigt att man stänger av bensinkranen när man kört klart??
Rieju mothafukin' drac!
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_pöjk »

Förresten är det viktigt att man stänger av bensinkranen när man kört klart??
Ja iallafall om din flottör är dålig
Bild
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Dawnrise98 skrev:Hmm.. flottören satt ju rätt med nålen, vad kan det vara annars för fel? Förresten är det viktigt att man stänger av bensinkranen när man kört klart??
Inga verktyg då skadar du den säkert mer

men om du plockar ur allt så ser du en guldig nål med en röd spets, gör rent allt det noga och hela förgasaren (viktigt med tryckluft nu, finns på burk om du inte har kompressor) det kan ibland fastna skit på den där nålen som gör att den inte tätar som den ska, och då flödar det bensa hela tiden som för dig.

Blir det inte bättre får du ta och köpa nytt! http://www.cykelkraft.se/moped/reservde ... bn-12175mm
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Jag fixar RUBRIKEN åt dig denna gång. LÄS reglerna!
Annars blir det piskan nästa gång! :twisted:

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Förlåt Grimreaper :P Kommer inte hända igen! Iaf jag vill ju helst undvika att ta bort förgasaren helt då jag är rädd att inte veta var slangarna ska sitta sen när jag ska sätta in den igen osv, men måste jag så måste jag då. Undrar också om jag tar ut strypningen i kröken att den kommer att dra mer bensin? :(
Rieju mothafukin' drac!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Dawnrise98 skrev:Förlåt Grimreaper :P Kommer inte hända igen! Iaf jag vill ju helst undvika att ta bort förgasaren helt då jag är rädd att inte veta var slangarna ska sitta sen när jag ska sätta in den igen osv, men måste jag så måste jag då. Undrar också om jag tar ut strypningen i kröken att den kommer att dra mer bensin? :(
Det räcker om du kan dra ut den ur insuget med alla slangar kvar och sen blåsa och hälla lite bensin i botten av förgasaren.

Och ja det kommer den imed att du måste byta munstycke till ett större som skickar i mer bensin till motorn, ibland drar moppar mycket mer när strypningen är borta ibland nästan ingen mer
Skriv svar