Moped gick hackigt för att sedan dö.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Hemmabyggget
Elmoped

Moped gick hackigt för att sedan dö.

Inlägg av Hemmabyggget »

Hej! En kompis lånade min Viva city för att dra in till stan och handla mat, halvvägs in så uppstod ett problem, Den gick hackigt (tydligen) antar att dne fyrtakta lite. Han svängde in vid ett stopp och stängde av den, efter en stund skulle han försöka starta till förgäves, Vi har nyligen ( igår ) bytt rem, ställt in förgasaren, bytt upp till br8hs tändstift istället för 7, gjort rent förgasaren, luftfilter osv. Även satt dit avgasröret bättre efter att vi sotade ur den för en vecka sedan. Mopeden gick helt perfekt ett tag, kanske 10 mil för att nu inte vilja starta, Gnistan är blå och fin enligt kompisen då jag fick hämta honom och han malde slut på batteriet. Den har alltså inte nypt. Men kicken känns väldigt trög och vill inte gå tillbaka.. Antar att drevet har hoppat ur när han försökte kicka igång den eller dylikt. Vad skulle det kunna vara? Provat med både utan och med gas, stiftet luktade bensin och det snöade / regnade hyfsat. Knappt så att man såg något då det gjorde ont i ögonen när man låg i bara 30.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Kan det vara så att hans filter drog in mängder med vatten från vägen med tanke på hur du beskriver att det snöade?
Vatten i filtret kan ju bli lite konstigt för motorn, jag skulle nog se över filtret i alla fall om nu gnistan är fin.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Hemmabyggget
Elmoped

Inlägg av Hemmabyggget »

-ReM- skrev:Kan det vara så att hans filter drog in mängder med vatten från vägen med tanke på hur du beskriver att det snöade?
Vatten i filtret kan ju bli lite konstigt för motorn, jag skulle nog se över filtret i alla fall om nu gnistan är fin.
Det ska val inte funka? jag har original luftbox.
Användarens profilbild
kAoTiK
Elmoped

Inlägg av kAoTiK »

Hemmabyggget skrev:
-ReM- skrev:Kan det vara så att hans filter drog in mängder med vatten från vägen med tanke på hur du beskriver att det snöade?
Jo det går om man har öppet filter, men med luftbox ska det ej hända så lätt.

Har du kollat den sedvanliga felsökningen och allt ser bra ut?

Ang. kicken så skulle jag tagit bort variatorkåpan och kontrollerat funktionen är som den ska där innan den startas igen. Är ju några delar som ska synka där i.
Peugeot Vivacity Sportline -05 Till salu!
Suzuki Bandit 1200F -02 (Raktfram raket)
Suzuki DRZ 400 SM -07 (Sladd och lek)
Suzuki SV 650N -02 (Oskulden)
Suzuki GT 250 -77 (Original renoverad)
KTM 520SX -02 (Besten)
KTM 200 EXC -08 (Lerhoj)
Hemmabyggget
Elmoped

Inlägg av Hemmabyggget »

kAoTiK skrev:
Hemmabyggget skrev:
Jo det går om man har öppet filter, men med luftbox ska det ej hända så lätt.

Har du kollat den sedvanliga felsökningen och allt ser bra ut?

Ang. kicken så skulle jag tagit bort variatorkåpan och kontrollerat funktionen är som den ska där innan den startas igen. Är ju några delar som ska synka där i.
Det vet jag att dte går ifall man har öppet, nä, det jag tänke med.

Behövdes inte. Han få raskt gå och hämta mopeden, när han provade som jag sagt till honom att inte ge gas så startade den direkt, Han körde hit, jag tog en sväng, så säg att vi kört mer än dubbla än vad den gick igår, och nu är den som ny igen? Ja, Kicken skall självklart bort, jag tror nog att drevet har kuggat ur eller att det är för dålig smörjning, Kan jag prova med vanlig rostlösare eller skall jag ha wd 40 5 56?
Skriv svar