Hej, har haft ett luftfulter som var igentejpat förut för att moppen skulle dra mindre bensin men nu när jag ska sälja den ville jag ta bort tejpen så jag hade ett nytt biltema sportluftfilter liggandes och smällde på det. När jag startade den gick den mycket dåligt som förväntat så jag började skruva på lufteskruven inåt för att den skulle få mer luft. Men den fortsätter gå dåligt och blöddra på lite mer än halvgas och uppåt. Har skruvat luftskruven längst in
Misstänker att den tar tjuvluft för när jag tog isär mopeden en gång och när jag skulle sätta ihop den igen så skruvade jag på insuget för hårt på en skruv så det sprack lite. Körde ändå märkte ingen skillnad förutom att tomgången slutade funka även om jag skruvade tomgångsskruven ändå in så gick tomgången ojämnt och dog alltid till slut om man släppte på gasen..
Så är det tjuvluften som är boven här och isf varför var det ingen skillnad förrän jag satte på ett annat filter? Hoppas på att inte behöva byta munstycke...
En annan sak också som jag märkte: när jag stog och varvade mopeden, när jag kom upp i höga varv så lät det som om det kom ett gnisslande ljud från den undra vad de kan va??
Btw lite av min setup som kan vara bra att veta
70cc 20mm mikuni, hpi tändning
Luft/blandskruv inåt=mer bränsle, mindre luft
Luft/blandskruv ut=mer luft, mindre bränsle
Blödder = för mycket bränsle
Du ska skruva ut luft/blandskruven lite tills den går bra. Och nej det är nog inte tjuvluft för då skulle den inte blöddra utan ha en hög tomgång, det att den nu har låg tomgång trots att du har tomgångsskruven längst in är för att den får förmycket bränsle.
Hoppas det inte blev alltför flummigt.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA
ivan97 skrev:Luft/blandskruv inåt=mer bränsle, mindre luft
Luft/blandskruv ut=mer luft, mindre bränsle
Blödder = för mycket bränsle
Du ska skruva ut luft/blandskruven lite tills den går bra. Och nej det är nog inte tjuvluft för då skulle den inte blöddra utan ha en hög tomgång, det att den nu har låg tomgång trots att du har tomgångsskruven längst in är för att den får förmycket bränsle.
Hoppas det inte blev alltför flummigt.
Jaha, trodde det var tvärtom att när man skruvar luftskruven inåt att den fick mer luft precis som tomgångsskruven aja får testa att skruva utåt imorgon när det är ljust ute tur att man är ledig imorn tack så mycket för hjälpen
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA
Haha är väl ingen moderator men lov och studiedagar kan man nog hålla i en annan tråd.
OT. Att du inte kan reglera tomgången med tomgångsskruven tyder på att du har något väldigt fel i din bränsleblandning. Kan bli på det sättet om moppen exempelvis får väääldigt snålt med soppa har jag märkt, då svarar den inte till tomgångsskruven alls.
I ditt fall skulle jag säga att det beror på det spruckna insuget.
Har du det hemma så försök täta med silikon (ordentligt) om du inte är sugen på att köpa ett nytt insug.
Silikon finns på Jula för 50-60:-, väldigt prisvärd och bra silikon för din information.
Menar du nu att det small till i avgasröret på moppen? Detta kan också tyda på alldeles för lite luft. Vet att morsans moppe gjorde ifrån sig ett poffande ljud ibland då jag av misstag monterat en något för liten kolv.
Vore jag du så skulle jag täta insuget till en början. Därefter göra nya försök att ställa in förgasaren, kolla regelbundet hur ditt tändstift ser ut färgmässigt för att få ett hum om vad du behöver göra.
Känner du inte till vad tändstiftets nyanser innebär så hjälper vi dig med det, fotografera eller beskriv vad du ser bara.
Sen kan du ju överse ditt luftfilter också. Har ingen egen erfarenhet av Biltemas filter, har bara hört från bekanta att de är väldigt täta och släpper igenom relativt lite luft jämfört med finare sportfilter.
Calle111 skrev:Hej, har haft ett luftfulter som var igentejpat förut för att moppen skulle dra mindre bensin...
Hur var det tänkt att den skulle dra mindre bensin för att den inte får luft? Den får tvärt om extra mycket soppa när man stryper luftflödet före förgasaren eftersom undertrycket gör att mer soppa sugs upp ur förgasaren - det är exakt så choken fungerar på lite äldre förgasare.
Du säger att den går pissigt på fullgas när motorn får luft obehindrat, men bra när den hade igentejpat filter? Då är svaret enkelt, du har för litet huvudmunstycke, och möjligen trottelnålen feljusterad också.
Luftskruven justerar bränslemängd på upp till ungefär kvartsgas, den löser inte fullgasproblem.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.