Original Ersättare

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
battis333
Svårstartad skrothög
Inlägg: 160
Blev medlem: 6 juni 2011, 19:09

Original Ersättare

Inlägg av battis333 »

Är dessa bra som original ersättare? Om inte länka gärna något som är det
:)

Kolv: http://www.rinab.nu/moped-klass-1-a/Der ... ra-06-.htm

Ramlager: http://www.rinab.nu/moped-klass-1-a/Der ... ra-06-.htm

Min budget för båda ligger på max 1200 kr
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Nej du, den kolven är alldeles för stor! Ska du renovera motorn? Köp lager från någon kullagerbutik, mycket billigare! Sen måste du ha packningar och packboxar!
Här är lagrerna http://twostroke.se/product.asp?product=19388, kolv kan du köpa vart som helst bara den passar orginalcylindern!
Senast redigerad av Speedway den 19 februari 2014, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Kolven är till en 70cc cylinder.
Ramlagrena är bra originalersättare, men kan inte svara på om de passar då du inte sagt vad du har för moped. Det finns fler än en sorts moped i världen.

Är det till din Rieju så ska du kolla på Rieju-delar och inte Derbi.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
battis333
Svårstartad skrothög
Inlägg: 160
Blev medlem: 6 juni 2011, 19:09

Inlägg av battis333 »

Det är en Derbi Drd Pro 06, priserna på kolvar varierar så himla mycket så vet inte vilken jag ska köpa. Tänker liksom inte spendera 1k på en jävla kolv liksom... :lol:

Har hört att C3 lager är dom man ska ha om man har en nästan original motor, eller har jag fel nu?
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Du har helt rätt kan jag säga dig. Den tråd du läste det i var nog samma som lärde mig ett och annat för ett par veckor sedan.
C3 är det du ska ha, framför allt om du tänkt använda moppen i "original" skick så att säga.
Enligt flera skulle C3 vara anpassade även till de värre mopederna och nästan upp emot hyper setup, så du lär ju använda C3. SKF är ju ett bra märke också så kör på dem du, bra pris på TS. :)

Kolven är som sagt betydligt större än original 49cc brukar vara.
Kan inte säga exakt vad du har för diameter på din kolv, men de brukar ligga mellan 39,86 och 40mm om jag inte minns fel. Gör inte samma misstag som jag och montera en mindre kolv i en motor för den större modellen, det är inte bra helt enkelt ;)
Har även lyckats pressa in en större kolv i det mindre cylinderloppet, inte heller något jag rekommenderar :D

EDIT: Såg just att du hittat en egen hemsida som i alla fall jag aldrig sett tidigare.
Den må vara pålitlig och så, jag vet inte vad du har för erfarenheter av sidan i fråga. Dock tycker jag att du ska vara uppmärksam när det kommer till beskrivningen av produkterna, och det gäller alla hemsidor.
Att du inte känner till kolvstorleken är förstås inte så konstigt, inte alla gör det. Där emot ska du nog inte beställa sådana delar som butiken inte skrivit ut en full beskrivning till, exempelvis dina länkade ramlager där det inte framgår varken typ (C3, C4 m.m) eller fabrikat (SKF, NTN m.m).

Som sagt, sidan kan vara att lita på, det är inget jag vill uttala mig om i okunskap. Var dock uppmärksam, du vill inte betala för sämre produkter :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
battis333
Svårstartad skrothög
Inlägg: 160
Blev medlem: 6 juni 2011, 19:09

Inlägg av battis333 »

-ReM- skrev:Du har helt rätt kan jag säga dig. Den tråd du läste det i var nog samma som lärde mig ett och annat för ett par veckor sedan.
C3 är det du ska ha, framför allt om du tänkt använda moppen i "original" skick så att säga.
Enligt flera skulle C3 vara anpassade även till de värre mopederna och nästan upp emot hyper setup, så du lär ju använda C3. SKF är ju ett bra märke också så kör på dem du, bra pris på TS. :)

Kolven är som sagt betydligt större än original 49cc brukar vara.
Kan inte säga exakt vad du har för diameter på din kolv, men de brukar ligga mellan 39,86 och 40mm om jag inte minns fel. Gör inte samma misstag som jag och montera en mindre kolv i en motor för den större modellen, det är inte bra helt enkelt ;)
Har även lyckats pressa in en större kolv i det mindre cylinderloppet, inte heller något jag rekommenderar :D

EDIT: Såg just att du hittat en egen hemsida som i alla fall jag aldrig sett tidigare.
Den må vara pålitlig och så, jag vet inte vad du har för erfarenheter av sidan i fråga. Dock tycker jag att du ska vara uppmärksam när det kommer till beskrivningen av produkterna, och det gäller alla hemsidor.
Att du inte känner till kolvstorleken är förstås inte så konstigt, inte alla gör det. Där emot ska du nog inte beställa sådana delar som butiken inte skrivit ut en full beskrivning till, exempelvis dina länkade ramlager där det inte framgår varken typ (C3, C4 m.m) eller fabrikat (SKF, NTN m.m).

Som sagt, sidan kan vara att lita på, det är inget jag vill uttala mig om i okunskap. Var dock uppmärksam, du vill inte betala för sämre produkter :)
Tack så mycket, tänkte väl att det skulle vara C3. Okej men det ska ju som sagt bara vara en kolv som ersätter original kolven, tänkte ju att någon borde veta något eftersom rätt många har Derbi och många av dom bör ha bytt kolv någon bra, så ett tips på en bra kolv hade inte vart helt fel :) Hittar inte ens kolvar på Twostroke, bara cylinder kit :/
Skriv svar