70cc malossi & zx ?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
pampirus
Farsans gamla zündapp

70cc malossi & zx ?

Inlägg av pampirus »

Hej, jo har nu köpt en 70 cc malossi cylinder och kmr den gå bra med zx rör ?

vilket munstycke måste jag ha ? ska andvända org förgasaren nu i början tills jag får pengar
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Munstycketråden

Börja kring 95-100 och försök sedan hitta en lämplig storlek.
Användarens profilbild
Johanssons
Svårstartad skrothög

Inlägg av Johanssons »

Vad har du för moppe ? Jag undrar om du ens kan andvända orginal förgasaren. Måste minst ha 17,5mm.

Munstycke frågan tar vi i munstycke tråden.
Bild
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

Hej, jag har en sym jet
Användarens profilbild
blad93
Elmoped

Inlägg av blad93 »

jag skulle inte ha startat/kört den men orginalfögge när den är helt ny, även om den är perfekt inställd så kan den få för lite bensin/luft blanding och kan skära. Och häll i extra olja i bensintanken om du inte blandar i bensinen.
Senast redigerad av blad93 den 4 augusti 2008, 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Johanssons skrev:Vad har du för moppe ? Jag undrar om du ens kan andvända orginal förgasaren. Måste minst ha 17,5mm.

Nej han måste inte ! Går o köra på org förgasarn på sport setup
Användarens profilbild
Johanssons
Svårstartad skrothög

Inlägg av Johanssons »

Aerox08 skrev:
Johanssons skrev:Vad har du för moppe ? Jag undrar om du ens kan andvända orginal förgasaren. Måste minst ha 17,5mm.

Nej han måste inte ! Går o köra på org förgasarn på sport setup
Hmm....Det är inte så värst bra att köra med 70cc på en 12mm förgasare eller mindre. Stor risk att cylindern skär sig.
Bild
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Kör på laser röret ist till den cylindern ;)
lillens
Elmoped

Inlägg av lillens »

Hmm....Det är inte så värst bra att köra med 70cc på en 12mm förgasare eller mindre. Stor risk att cylindern skär sig.[/quote] Körde 1200 mil med "italy racing H.P.R" cylinder,(17 kataloghästar)12mm förgasare och orginalrör.Bytte endast kolvring en gång(efter 800 mil).När den till slut gav uppså var det pga kolvrings-stoppet var utslitet.Gjorde ca:85 km/h ärligt.PS de sista 200 milen,hade jag "yasuni city r" och 19mm förgasare,toppade då ca:105 som bäst.Allt inställt av mc-mek.(pgo big max).PS igen.Cylinderloppet fortfarande som nytt,förutom avgasporten,som fick sig en smäll.
PGO-MEKEN.
macmillan
Elmoped

Inlägg av macmillan »

cylindern kmr hålla med en 12mm förgasare men cylen kmr int efå ut sin efekt lika bra men bäst skulle nog vah med en 19mm förgasare .
ryan macmillan
lennart wiklund
Elmoped

Inlägg av lennart wiklund »

Visst kan du köra den med orginalförgasaren,inga problem.
Jag har monterat en 70cc polini sport från startuning på min Keeway ry8.Gjorde denna operation igår kväll.Har även jag ett Leovince zx rör monterat.Jag har nu orginalförgasaren på samt orginalmunstycket storlek 50.När jag hade tagit bort variator ringen som sitter på v-axeln samt svarvat ner den gjutna ringen på yttersta variatorskivan,då satte jag på detta effektrör.Många skriver att man MÅSTE byta huvudmunstycke till en eller ett par storlekar större med dessa effektrör,jag bytte.Satte i storlek 55 dvs en storlek upp från 50.Motorn gick inte med detta,den bara fyrtaktade samt fick så mycket bränsle att den ej orkade i väg.

Ja,så satte jag då på denna 70cc polini med tillhörande topp igår kväll.Har fortfarande kvar mitt munstycke i storlek 50.Nu har jag kört den i 3mil,MEN bara på knappt halvgas.Stiftet är precis så gyllenbrunt som det skall vara.Naturligtvis så fungerar detta så länge den går max på halvgas.Nu var ju jag så dum att jag även blandade i 2% olja i den rena bensinen,dvs den går nu då på ca 4% någonstans.Skulle tro att oljeinjektionen är ställd någonstans på 2%. Det är INTE bra att blanda i extra olja!! visst kan man göra detta men då gäller det att hålla koll på rätt bränsleblandning.dvs kolla stiftet noga!!! Speciellt farligt är detta på en AC motor när det är väldigt varmt ute.

Kontentan av det hela nu då???
Jo jag tänker nog köra på detta orginalmunstycke ca 50mil tills cylindern är insliten med kolven,detta ser man när kolven inte släpper igenom några gaser längs med sidorna på kolven.
Då först törs man börja att gasa på samt testa sakerna.
Helt klar måste jag då upp en eller ett par storlekar på munstycket.Luftburksstrypningen har jag forfarande kvar ännu så länge,därav att orginalmunstycket fungerarar i nuläget.

Så mitt råd,kör du med orginalförgasaren.Du har ju ca 30-50 mil på dej att smyga in cylindern till rätt toleranser.MEN HÅLL FÖR GUDS SKULL KOLL PÅ STIFTET.Har du strypningen kvar i luftrenaren?? har du det kan du starta upp den samt prova orginalmunstyckets funktion.Har du dragit ur denna luftstrypning måste du nog upp någon storlek innan du startar upp maskinen.BYT oxå din tvåtaktsolja,OM DU KÖR PÅ SYNTET!! Endast en mineral Bör/skall användas till inkörning.Annars kan du få köra 100mil,kanske längre innnan du har rätt tolerans mellan kolv/cylinder.Det bästa i oljeväg är Castrol Super TT Durable Protection.
Detta är en Mineralolja.

Men som sagt krova orginalförgasare,håll stenkoll på stiftet.Varmkör på tomgång 4-5minuter.Glöm för guds skull inte att bestrycka cylinderloppet samt kolven med tvåtaktsolja innan du monterar.
Lycka till.Skriv gjärna hur det går.OCH Aldrig över halvgas första 20-30milen.

Lennart
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

För det första behöver man inte köra in en cylinder i 30 mil, och att köra på ett 50 munstycke med rör och 70 cc är... mja kan nästan säga galet.
lennart wiklund
Elmoped

Inlägg av lennart wiklund »

Moddad skrev:För det första behöver man inte köra in en cylinder i 30 mil, och att köra på ett 50 munstycke med rör och 70 cc är... mja kan nästan säga galet.

:) Ja,visst är det lite galet!jag håller med dej,men jag skall inte öppna trotteln fullt!Inte ens halvgas har han fått smaka på ännu.Nu går den mest på lågfartmunstycket samt nålens koning mestadels.Har höjt nålen för låggasblandningen.Jag är fullt medveten om att skulle jag dra ur den på fullgas så skär den nog.Men som jag skrev,den skall smygas in första milen 8)

Jag med skall nog antingen byta förgasaren el bestycka upp,skall faktiskt prova att i med 55 munstycket i morgon Får då se om den fortfarande vill fyrtakta.Ikväll har den åter fåt rullat på några mil.Har kört 5 mil nu med denna 70cc.

Inkörning ja,Polini säger 500km.Detta bör man nog hålla,om man vill ha hållbarhet i grejjorna.Kör du in en sådan cylinder med hjärnan istället för med tasken,då håller sakerna med.Visst fan är det kul att gasa,men inte tills det rasar!!
Sedan är det ganska mycket grovsmide såg jag på den cylinder jag fick iallafall.Mycket gjutskägg som satt i kanterna på kanalerna.Jag ängnade någon timme till att putsa bort detta med en fin nålfil samt polerade upp dessa.Sedan tog jag och tvättade cylindern med bensin samt blåste rent med tryckluft.E ju inte så kul när gjutskägget släpper pga värmeväxling och repar kolven,kan ju faktiskt skära om man har otur.
Låst