Varvspärr och dragen plugg, ''lagligt''?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
laxfanskap
Elmoped

Varvspärr och dragen plugg, ''lagligt''?

Inlägg av laxfanskap »

Har läst att man inte för göra något som ändrar motorns prestanda eller höja antalet horsepowers men om man tar bort pluggen och sätter i en s.k blackbox och sätter den på ett varvtal så den inte går snabbare än 45, är det lagligt (om man bortser från brytaren)?
Och vilka varv skulle mopeden hamna på? (Riejur rrx)
Vissa mopeder har vell bara varvstopp och ingen plugg eller liknande? eller jag kanske har fel, läst det någonstans iaf.
Tack för svar!
MVH Laxfan
Användarens profilbild
Fillew97
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fillew97 »

Nope man får i princip inte göra någonting på moppar nu för tiden
Du är ful, jag är full men imorgon är jag nykter :D
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Nej det är inte lagligt, det är inte nyttigt för moppen heller
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

LinkanTuning skrev:Nej det är inte lagligt, det är inte nyttigt för moppen heller
Okej då vet jag :)
Ne det vet jag, tänkte bara ha det ifall farbror blå kommer igen, blev tagen sist av dom jävla hjärtlösa asen :(
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Det finns däremot pluggar att köpa till rrx som du kan plugga moppen med.
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

LinkanTuning skrev:Det finns däremot pluggar att köpa till rrx som du kan plugga moppen med.
Vill inte plugga den ;) sen har jag orginal pluggen kvar ifall :)
Andreas Anderberg
Elmoped

Inlägg av Andreas Anderberg »

själv ska jag borra i pluggen :lol: min fabror är trafikpolis/mc-polis. Han sa att dom skiter i dig under 57km/h. borra lite i pluggen så lär du ju hamna där.
Ska själv borra imorgon, kan återkomma med resultat om du vill.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

laxfanskap skrev: Vill inte plugga den ;)
Just därför är det olagligt att göra så som du vill.
Andreas Anderberg skrev:själv ska jag borra i pluggen :lol: min fabror är trafikpolis/mc-polis. Han sa att dom skiter i dig under 57km/h. borra lite i pluggen så lär du ju hamna där.
Går moppen över 52 km/h så kan du bli bötfälld. Jag vet en som blev bötfälld, när de mätte upp hans EU-moppe till 55 km/h.
Så det som din farbror säger stämmer inte, vare sig du tror på det eller ej.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Oavsett, all modifiering utifrån originalutförande är emot lagen. Oavsett om den går i laglig hastighet eller inte.
Andreas Anderberg
Elmoped

CaToXXo skrev:
Andreas Anderberg skrev:själv ska jag borra i pluggen :lol: min fabror är trafikpolis/mc-polis. Han sa att dom skiter i dig under 57km/h. borra lite i pluggen så lär du ju hamna där.
Går moppen över 52 km/h så kan du bli bötfälld. Jag vet en som blev bötfälld, när de mätte upp hans EU-moppe till 55 km/h.
Varierar antagligen från fall till fall eftersom min kompis körde i 59 och slapp böter.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Andreas Anderberg skrev:
CaToXXo skrev:
Varierar antagligen från fall till fall eftersom min kompis körde i 59 och slapp böter.
Du ska utgå från det värsta. Han hade en j*vla tur helt enkelt!
Årets Styrelsemedlem 2013
Andreas Anderberg
Elmoped

Så det som din farbror säger stämmer inte, vare sig du tror på det eller ej.[/quote]

Varierar antagligen från fall till fall eftersom min kompis körde i 59 och slapp böter.[/quote]
Du ska utgå från det värsta. Han hade en j*vla tur helt enkelt![/quote]

nja, enligt polaren så var polisen rätt allvarlig med situationen. polisen ringde hem till föräldrarna och pratade.

Smsade min fabror (mc-polisen) och frågade, han sa att det varierar från fall till fall. men allt över 57 bötfälls garanterat (min kompis är ju ett undantag) och alla under 57 bedöms från fall till fall. Vilket även visar hur mycket det skiljer från polis till polis.
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

ja va ju dum nog att köra ifrån polisen i 70 och blev tagen, inte en enda böter, kortet är kvar och moppen har dom inte ens rört...
Kan va för polisen var jävligt schysst, kanske pga att vi nästan bodde grannar. Kanske ska tänka mer nästa gång :P
Min anledning till att ja inte vill plugga är att den blir så in i helvetes svag då, men om man drar pluggen och sätter i varvspärr (vi säger att man inte kan stänga av den bara sådär) drar ner den så den bara går i 50, vad kan dom göra då? Det är ju inte olovlig körning? tack för svar! :)
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Som Rexxy sa, all modifiering som ändrar den från original är olagligt oavsett om det är hastighetsmässigt eller effektmässigt.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

ivan97 skrev:Som Rexxy sa, all modifiering som ändrar den från original är olagligt oavsett om det är hastighetsmässigt eller effektmässigt.
jo det har jag förstått men undrar vad det är man åker på för olovlig körning äre ju inte :P
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Varför skulle det inte vara det? Det är ju ett oregistrerat, oskattat fordon som du inte har tillstånd att köra. Eller det kanske bara blir framförande av oreggat och oskattat fordon.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

ivan97 skrev:Varför skulle det inte vara det? Det är ju ett oregistrerat, oskattat fordon som du inte har tillstånd att köra. Eller det kanske bara blir framförande av oreggat och oskattat fordon.
Troligtvis, det är ju fortfarande en moped, om den ligger inom den effekt en moped får så borde de ju inte kunna bli olovlig...
Skriv svar