viken setup hade du valt och varför?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

viken setup hade du valt och varför?

Inlägg av someone »

Ja som topic lyder.. Vilken setup hade du valt om pengar inte hade varit ett problem och varför skulle du valt just den?

Anta att målet med projektet skulle vara en hastighet på 90+km/h med bra drag på alla växlar. Anta även att det handlar om en 04 drac;-)

Mvh

Ser nu i efterhand att jag borde lagt till att det handlar om en AM6 motor i rubriken, my bad.

Svara med mallen:

Block: Minarelli AM6
Cylinder:
Rör:
Förgasare:
Tändning:
Vevparti:
Koppling:
Insug:
Drev:
Luftfilter:
Senast redigerad av someone den 18 februari 2014, 00:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Få upp moppen på bakhjulet för 600kr

Inlägg av Rainn »

Tjena! Har svårt att åka på bakhjulet med orginal setup förutom dragen v-ring, kan jag få upp den lätt för saker som inte kostar mer än 600
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Riktigt vässad R/T setup skulle jag valt iaf..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Persson97 skrev:Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Riktigt vässad R/T setup skulle jag valt iaf..
Självklart får du det!

Två huvud är bättre än ett. Din setup med bra motovation för varför kanske skulle överglänsa det jag hade planerat..

Kanske skulle en mall vara av till hjälp?

Motor: AM6
Cylinder:
Förgasare:
Tändning:
Övrigt?:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

someone skrev:
Persson97 skrev:Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Riktigt vässad R/T setup skulle jag valt iaf..
Självklart får du det!

Två huvud är bättre än ett. Din setup med bra motovation för varför kanske skulle överglänsa det jag hade planerat..

Kanske skulle en mall vara av till hjälp?

Motor: AM6
Cylinder:
Förgasare:
Tändning:
Övrigt?:
så med andra ord så vill du veta en bra setup som tar dig över 90 km/h?
Såhär skulle jag gjort då..

Block: Minarelli AM6
Cylinder: Airsal racing 70
Rör: Tk high quality
Förgasare: 21mm (märke spelar ingen roll)
Tändning: Original
Vevparti: Original
Koppling:Mk lameller, MHR fjädrar eller dylikt, Original gör nog jobbet här med.
Insug: 19-21 mm
Drev:14/53
Luftfilter: Biltema fiddy filter
Reeds: kolfiber

Edit: även om det inte matchar vad det står överst så skulle jag val denna setupen för att du får den för en rimlig peng och den tar dig upp till ca 90 km/h.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Persson97 skrev:
someone skrev:
Persson97 skrev:Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Riktigt vässad R/T setup skulle jag valt iaf..
Självklart får du det!

Två huvud är bättre än ett. Din setup med bra motovation för varför kanske skulle överglänsa det jag hade planerat..

Kanske skulle en mall vara av till hjälp?

Motor: AM6
Cylinder:
Förgasare:
Tändning:
Övrigt?:
så med andra ord så vill du veta en bra setup som tar dig över 90 km/h?
Såhär skulle jag gjort då..

Block: Minarelli AM6
Cylinder: Airsal racing 70
Rör: Tk high quality
Förgasare: 21mm (märke spelar ingen roll)
Tändning: Original
Vevparti: Original
Koppling:Mk lameller, MHR fjädrar eller dylikt, Original gör nog jobbet här med.
Insug: 19-21 mm
Drev:14/53
Luftfilter: Biltema fiddy filter
Reeds: kolfiber

Edit: även om det inte matchar vad det står överst så skulle jag val denna setupen för att du får den för en rimlig peng och den tar dig upp till ca 90 km/h.
Perfekt, lånar den "mallen" av dig!

Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.

Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet. Provade en sväng med 14 kuggars framdrev med men tyckte den blev för slö på 4-5-6:e växeln då.

Så bröta på med värsta tänkbara setupen ;-) Har ni ork får ni gärna länka till delarna med!

Mvh
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

someone skrev: Perfekt, lånar den "mallen" av dig!

Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.

Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet. Provade en sväng med 14 kuggars framdrev med men tyckte den blev för slö på 4-5-6:e växeln då.

Så bröta på med värsta tänkbara setupen ;-) Har ni ork får ni gärna länka till delarna med!

Mvh
Allt sånt är bra om du drar upp från början, då slipper vi fråga oss fram och svara i ovetandet innan du får det svar du vill ha ;)
Prova iallafall med ett 13 drev, även om jag personligen tycker att den borde orka ett 14 drev.. hur går den? den är bra inställd eller? :)
tycker att din setup borde göra moppen snabbare än 70 km/h med ioförsig..

Alternativet är ju alltid en vassare cylinder ioförsig.. Dock om jag vore du så skulle jag prova med en 21mm förgasare och 14 framdrev, det borde gå bra..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Persson97 skrev:
someone skrev: Perfekt, lånar den "mallen" av dig!

Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.

Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet. Provade en sväng med 14 kuggars framdrev med men tyckte den blev för slö på 4-5-6:e växeln då.

Så bröta på med värsta tänkbara setupen ;-) Har ni ork får ni gärna länka till delarna med!

Mvh
Allt sånt är bra om du drar upp från början, då slipper vi fråga oss fram och svara i ovetandet innan du får det svar du vill ha ;)
Prova iallafall med ett 13 drev, även om jag personligen tycker att den borde orka ett 14 drev.. hur går den? den är bra inställd eller? :)
tycker att din setup borde göra moppen snabbare än 70 km/h med ioförsig..

Alternativet är ju alltid en vassare cylinder ioförsig.. Dock om jag vore du så skulle jag prova med en 21mm förgasare och 14 framdrev, det borde gå bra..
Nu handlar det ju inte om min nuvarande setup. Använde den som en referens bara. Jag har haft upp den i 90 med men tycker inte att jag ska behöva ligga ner på mopeden för att den ska orka med ;)

Men för att besvara frågan:
Jo den är helt ok inställd. Svarar helt ok genom hela registret. Dessutom provat både 13 och 14 drevning men tycker inte att den orkar det jag vill att den ska..

Målet är 90+km/h på en raksträcka (med mig sittandes i vanlig ställning.. ;) med en hel del vind. Så det måste finnas gott om kraft mao.. :)


Uppskattar dock svaret mycket!


(Edit:

Jag har 2 AM6 motorer liggandes och tänkte bygga ett riktigt vrålåk av en av dom.)
Senast redigerad av someone den 18 februari 2014, 01:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

just därför jag tycker att du borde prova med en 21 mm fugge, då får du mer bottenvrid än med en 26 mm och då borde den orka med att ha någon kugg mer fram, inte säkert att det fungerar bra i praktiken men det är det som jag skulle prova :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Persson97 skrev:just därför jag tycker att du borde prova med en 21 mm fugge, då får du mer bottenvrid än med en 26 mm och då borde den orka med att ha någon kugg mer fram, inte säkert att det fungerar bra i praktiken men det är det som jag skulle prova :)
Okej, altså bättre bottendrag med en mindre förgasare? Provade iofs med min 21mm phbg förgasare (92 munstycke) och 14 drevet innan jag bytte till min 26a. Då orkade den inte med 6:e växeln..
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Hmm.. ja det var väll inte så bra :lol:
Ett bra alternativ dock skulle vara att slänga iväg cylindern på portning!

Rekommenderar väll jonthä till dig då jag aldrig hört någon missnöjd av hans portningar :)

Portningsstegen och priserna:
Steg 1- Jag slipar bara till portarna så de är jämna och fritt från gjutskägg och förbättrar flödet. Pris 150:-.
Steg 2- Då så gör jag som steg 1, fast ändrar porttiderna enligt överenskommelse med kunden. Pris 300:-.
Steg 3- Samma som steg 1 och 2 men nu blir det mera extremt och fixar kolv, topp, polerad avgasport mm. Pris 400:-.

Du borde kunna nå honom rätt smidigt på hans mail: j.o.n.the__93@hotmail.com
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

Persson97 skrev:Hmm.. ja det var väll inte så bra :lol:
Ett bra alternativ dock skulle vara att slänga iväg cylindern på portning!

Rekommenderar väll jonthä till dig då jag aldrig hört någon missnöjd av hans portningar :)

Portningsstegen och priserna:
Steg 1- Jag slipar bara till portarna så de är jämna och fritt från gjutskägg och förbättrar flödet. Pris 150:-.
Steg 2- Då så gör jag som steg 1, fast ändrar porttiderna enligt överenskommelse med kunden. Pris 300:-.
Steg 3- Samma som steg 1 och 2 men nu blir det mera extremt och fixar kolv, topp, polerad avgasport mm. Pris 400:-.

Du borde kunna nå honom rätt smidigt på hans mail: j.o.n.the__93@hotmail.com
Det låter som en bra idé för min nuvarande setup och jag tackar för mail och prisuppgifter!

Min originalfråga för en oanvänd AM6 motor kvarstår dock!

Redigt bra setup för 90+km/h och bra drag på alla växlar? För att göra porträttet mer synligt så sätter vi en budget på 50k!

Mvh
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Block: Minarelli AM6 matchPortat
Cylinder: R/T 90 Steg 3 portad
Rör: Avstämt
Förgasare: Koso 34mm PWK
Tändning: Metrakit PVL Digital
Vevparti: Barikit BRK 45mm
Ramlager: Barikit Oversice C3
Koppling: Polini-lameller och MHR-fjädrar
Insug: Metrakit 35mm
Drev: 14/53
Luftfilter: Öppet, så stort som möjligt för maximal area
membran: Top Performances VForce


Något sånt skulle nog lira fint, notera dock att jag plockat ihop detta själv och det säkert finns vassare grejer än detta!
lustgas, turbo osv ger ju mer spinn på grejerna med om man vill hålla på med det..

Sen om det är såhär vasst du menar vet jag inte ;)
Har inte räknat hur mycket detta kalaset kostar dock..

Edit: Anledningen är väll egentligen Bild .. Du vet.. Brumbrum..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

someone skrev:Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.

Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet.
Om du tycker att det trimmet (i korrekt injusterat utförande) bara duger till 70km/h så misstänker jag att du har rätt höga krav på hur mycket styrka du vill ha på de högre växlarna. En ostrypt originalmoped klarar ju liksom av 70 med marginal, du får det att låta som att du vill ha tillräckligt trim för att åka i 120 i motvind, uppförsbacke och på lösgrus men bara drevat för 90...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Block: Minarelli AM6
Cylinder: Airsal 70cc
Rör: Orginal
Förgasare: 19~21mm (21mm skulle jag ha tagit)
Tändning: Orginal
Vevparti: Orginal
Koppling: Orginal (shimsa upp fjädrarna med brickor)
Insug: Orginal (om inte strypt
Drev: 13/14~52
Luftfilter: Orginal
Helt Räser
Skriv svar