Självklart får du det!Persson97 skrev:Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Riktigt vässad R/T setup skulle jag valt iaf..
så med andra ord så vill du veta en bra setup som tar dig över 90 km/h?someone skrev:Självklart får du det!Persson97 skrev:Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Två huvud är bättre än ett. Din setup med bra motovation för varför kanske skulle överglänsa det jag hade planerat..
Kanske skulle en mall vara av till hjälp?
Motor: AM6
Cylinder:
Förgasare:
Tändning:
Övrigt?:
Perfekt, lånar den "mallen" av dig!Persson97 skrev:så med andra ord så vill du veta en bra setup som tar dig över 90 km/h?someone skrev:Självklart får du det!Persson97 skrev:Får man fråga varför du undrar vilken setup vi skulle valt?
Två huvud är bättre än ett. Din setup med bra motovation för varför kanske skulle överglänsa det jag hade planerat..
Kanske skulle en mall vara av till hjälp?
Motor: AM6
Cylinder:
Förgasare:
Tändning:
Övrigt?:
Såhär skulle jag gjort då..
Block: Minarelli AM6
Cylinder: Airsal racing 70
Rör: Tk high quality
Förgasare: 21mm (märke spelar ingen roll)
Tändning: Original
Vevparti: Original
Koppling:Mk lameller, MHR fjädrar eller dylikt, Original gör nog jobbet här med.
Insug: 19-21 mm
Drev:14/53
Luftfilter: Biltema fiddy filter
Reeds: kolfiber
Edit: även om det inte matchar vad det står överst så skulle jag val denna setupen för att du får den för en rimlig peng och den tar dig upp till ca 90 km/h.
Allt sånt är bra om du drar upp från början, då slipper vi fråga oss fram och svara i ovetandet innan du får det svar du vill hasomeone skrev: Perfekt, lånar den "mallen" av dig!
Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.
Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet. Provade en sväng med 14 kuggars framdrev med men tyckte den blev för slö på 4-5-6:e växeln då.
Så bröta på med värsta tänkbara setupenHar ni ork får ni gärna länka till delarna med!
Mvh
Nu handlar det ju inte om min nuvarande setup. Använde den som en referens bara. Jag har haft upp den i 90 med men tycker inte att jag ska behöva ligga ner på mopeden för att den ska orka medPersson97 skrev:Allt sånt är bra om du drar upp från början, då slipper vi fråga oss fram och svara i ovetandet innan du får det svar du vill hasomeone skrev: Perfekt, lånar den "mallen" av dig!
Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.
Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet. Provade en sväng med 14 kuggars framdrev med men tyckte den blev för slö på 4-5-6:e växeln då.
Så bröta på med värsta tänkbara setupenHar ni ork får ni gärna länka till delarna med!
Mvh
Prova iallafall med ett 13 drev, även om jag personligen tycker att den borde orka ett 14 drev.. hur går den? den är bra inställd eller?
tycker att din setup borde göra moppen snabbare än 70 km/h med ioförsig..
Alternativet är ju alltid en vassare cylinder ioförsig.. Dock om jag vore du så skulle jag prova med en 21mm förgasare och 14 framdrev, det borde gå bra..
Okej, altså bättre bottendrag med en mindre förgasare? Provade iofs med min 21mm phbg förgasare (92 munstycke) och 14 drevet innan jag bytte till min 26a. Då orkade den inte med 6:e växeln..Persson97 skrev:just därför jag tycker att du borde prova med en 21 mm fugge, då får du mer bottenvrid än med en 26 mm och då borde den orka med att ha någon kugg mer fram, inte säkert att det fungerar bra i praktiken men det är det som jag skulle prova
Det låter som en bra idé för min nuvarande setup och jag tackar för mail och prisuppgifter!Persson97 skrev:Hmm.. ja det var väll inte så bra![]()
Ett bra alternativ dock skulle vara att slänga iväg cylindern på portning!
Rekommenderar väll jonthä till dig då jag aldrig hört någon missnöjd av hans portningar
Portningsstegen och priserna:
Steg 1- Jag slipar bara till portarna så de är jämna och fritt från gjutskägg och förbättrar flödet. Pris 150:-.
Steg 2- Då så gör jag som steg 1, fast ändrar porttiderna enligt överenskommelse med kunden. Pris 300:-.
Steg 3- Samma som steg 1 och 2 men nu blir det mera extremt och fixar kolv, topp, polerad avgasport mm. Pris 400:-.
Du borde kunna nå honom rätt smidigt på hans mail: j.o.n.the__93@hotmail.com
Om du tycker att det trimmet (i korrekt injusterat utförande) bara duger till 70km/h så misstänker jag att du har rätt höga krav på hur mycket styrka du vill ha på de högre växlarna. En ostrypt originalmoped klarar ju liksom av 70 med marginal, du får det att låta som att du vill ha tillräckligt trim för att åka i 120 i motvind, uppförsbacke och på lösgrus men bara drevat för 90...someone skrev:Vill dock inte att folk ska spänna ögonen i just 90km/h. Utan mer att den ska gå bra. Snabbt. Stark. Även på 5:e o 6:e växeln.
Kan ju säga att jag idag kör med Athena 70cc race, 26mm förgasare med passande insug, doppler, förstärkt vev, turbokit rör, 12/56 drev, ostrypt cdi.. Toppar med denna setup ca 70km/h med bra kraft på varje växel. Mao mycket styrka mindre hastighet.