Vevlagrena rasa

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
battis333
Svårstartad skrothög

Vevlagrena rasa

Inlägg av battis333 »

Hejsan.

Min moped började gå dåligt förra året och de fortsatte tills den slutade att starta, trodde då att det var cylindern och kolven men det var inte fallet.

Så jag bestämde mig för att starta skiten så jag kickade kanske 20 ggr och då startade den. Den var igång kanske 20 sekunder innan den dog. Så jag öppnade cylindern igen och märkte att jag inte kunde trycka ner eller dra upp vev staken utan att ta i ganska mycket men inte heller då kunde jag rubba den speciellt mycket.

Hur stor chans är det att själva axeln har tagit stor skada av detta?
För det hade vart en stor underlättnad om jag bara behöver byta lager :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Att byta vevstakslager gör inte vem som helst. Blir nog billigare i ditt fall att köpa ett helt nytt vevparti.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Rexxy skrev:Att byta vevstakslager gör inte vem som helst. Blir nog billigare i ditt fall att köpa ett helt nytt vevparti.
Tror han syftar på ramlager! Brukar vara ramlagret de syftar på när de säger vevlager!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Misstänkte det, men jag svarade utifrån vad han skrev. ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Om ramlagrena rasat är dock chansen mycket stor att även vevlagrena gått. Har ramlagrena bara kärvat ihop lite är det dock mindre risk
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
battis333
Svårstartad skrothög

Inlägg av battis333 »

Jag menade ramlagrena, sorry :p
Men själva vev staken är i bra skick men kan knappt snurra på veven :/
battis333
Svårstartad skrothög

Inlägg av battis333 »

bensinskalle skrev:Om ramlagrena rasat är dock chansen mycket stor att även vevlagrena gått. Har ramlagrena bara kärvat ihop lite är det dock mindre risk
betyder det att axeln inte borde vara skadad? För den sitter riktigt hårt alltså.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

battis333 skrev:
bensinskalle skrev:Om ramlagrena rasat är dock chansen mycket stor att även vevlagrena gått. Har ramlagrena bara kärvat ihop lite är det dock mindre risk
betyder det att axeln inte borde vara skadad? För den sitter riktigt hårt alltså.

tror du får öppna upp o kolla. Lager är rätt luriga emellanåt. Låter inte som om de rasat helt, du skulle troligen ha kulorna uppe i cylindern i såfall.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

TheFlyingFin skrev:tror du får öppna upp o kolla. Lager är rätt luriga emellanåt. Låter inte som om de rasat helt, du skulle troligen ha kulorna uppe i cylindern i såfall.
Kulorna kan vanligtvis inte komma nånstans, dom är ju betydligt större än mellanrummet mellan vev och block. Däremot kan småbitar av kulhållaren hamna på andra ställen med ömtåliga grejer om man har otur.

Du har helt rätt i att man får riva motorn och kolla grejerna. Oftast överlever veven ramlagerras, men alla regler har sina undantag.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
battis333
Svårstartad skrothög

Inlägg av battis333 »

G-son skrev:
TheFlyingFin skrev:tror du får öppna upp o kolla. Lager är rätt luriga emellanåt. Låter inte som om de rasat helt, du skulle troligen ha kulorna uppe i cylindern i såfall.
Kulorna kan vanligtvis inte komma nånstans, dom är ju betydligt större än mellanrummet mellan vev och block. Däremot kan småbitar av kulhållaren hamna på andra ställen med ömtåliga grejer om man har otur.

Du har helt rätt i att man får riva motorn och kolla grejerna. Oftast överlever veven ramlagerras, men alla regler har sina undantag.
Att jag måste öppna upp visste jag redan men ville få lite info innan så jag inte flyger genom taket när jag öppnar den :o Men tack för hjälpen grabbar ;)
trodbuske
Elmoped

Inlägg av trodbuske »

kullagrena kan trilla ut ibland, i mitt ena ramlager så hade 3 st kulor kommit ut i vevhuset:(
Andreas Anderberg
Elmoped

Inlägg av Andreas Anderberg »

är det svårt att byta kullager? Om man inte har någon större kunskap om mopeder?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Andreas Anderberg skrev:är det svårt att byta kullager? Om man inte har någon större kunskap om mopeder?
nja, finns många guider hur du ska gå till väga så kika lite på det först och främst om du är osäker!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Skriv svar