Felsökning! Stannar efter ett litet tag(Peugeot Vivacity 2t)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
kAoTiK
Elmoped

Felsökning! Stannar efter ett litet tag(Peugeot Vivacity 2t)

Inlägg av kAoTiK »

Hej

Har lite problem med mopeden så tänkte höra mig för här om det är någon som har några idéer?

Felet:
*Mopeden(Peugeot Vivacity Sportline -05 2t) stannar efter en stund(någon minut) på tomgång resp. 30-60sec vid endel gaspådrag.
Men om den får stå en 5min efter den stannat(ej igång tändningen) så startar den igen men stannar igen, som ovan.

Undersökt:
*Rengjort luftfilter+burk och smörjt in filtret(inte så det hindrar luftflödet mer än det ska.)
*Kollat så att det finns bensin i förgasarskålen före och efter start(med hjälp av tömningsskruven, efter mopeden stannat tar det ca 1-2sec längre tid innan bensinen kommer ut än innan start.
*Det finns bensin + olja i tanken.
*Original i motor, avgas och original förgasare, vet dock inte än bestyckning på den men förmodligen std.
*När den går så går den bra och ger inte ifrån sig några missljud.
*Försiktigt skruvat både ut och in(inte samtidigt då!) tomgångsskruven till rätt läge, ca 2-2,5varv ut.
*Tagit loss bensinslangen till förgasaren för att kontrollera tillförseln av bensin, där droppar det bara i rätt snabb takt. Men det är vacumkran för bensinen på denna så kanske har med det att göra?

Funderingar:
*För mig känns det som den inte får något/tillräckligt med bränsle, antingen om det är skit i förgasaren någonstans, skit i slangen mellan kran och förgasare eller om det är vacumkranen som är defekt.
*Ska kontrollera tändstiftet.
*Ska ta isär förgasaren och rengöra, samt kontrollera slangen. Men om det inte hjälper så borde det vara kranen det är fel på, eller?
*Kan man kontrollera funktionen på vacumkranen på något sätt?

Hoppas någon orkar läsa och komma med förslag på vad som kan ställa till det för mig!

***Anledningen till varför jag inte gjort allt det jag kan i felsökningsväg redan är att jag saknar verktyg, vilka jag får under veckan, så tills dess vill jag ha lite feedback om saken.***
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Exakt samma problem uppstod på min fiddy jag hade för ett par år sedan.
Gör såhär att när moppen dött är du snabb fram och skruvar ut tändstiftet, jag kan slå vad om att du inte har någon gnista, och efter 5 gångna minuter är den tillbaka.
Har för mig att jag hade ett fel i CDI boxen eller om det var tändspolen, hann aldrig fixa det fören den blev stulen så är inte helt 100.

Dock kan det också ha att göra med nånting så som flotören, att den tar en 5 minuter på sig att fylla flotörhuset, och när den soppan blivit bränd hinner den inte med att fylla upp skålen igen. -moppen lägger av.

Det är de grejerna jag kan tänka mig. Checka flotören att den rör sig ordentligt, plocka även ut ventilen och egentligen allt annat på förgasarens insida och leta efter skräp. Har vart med om att det hamnat en bit av ett löv precis innanför ventilen trots att jag använde filter, ingen aning om hur det gick till men följden var ungefär samma som din.
Testa det i väntan på smartare medlemmar haha ;)

EDIT såg just att du redan kollat flotören. Min röst ligger på tändsystemet, så kolla gnistan före och efter att den stannat.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
kAoTiK
Elmoped

Inlägg av kAoTiK »

Okej elfel alltså... det som är så tråkigt!
Har fortsatt med felsökningen nu...
*Rengjort tanken samt vacumkranen (Skit där i)
*Rengjort förgasaren (Var endel skit i den med)
*Kollat stiftet, vilket var blött/sotigt så har bytt det.
*Kontrollerat gnistan på stiftet, jag tyckte det var ok, möjligen lite svagt?(Ett par år sedan jag meka sist!)

Nu håller jag på att vädra ur cylindern då den surnat... så hoppas, hoppas att den går igång efter ett par timmar!
OM inte så är det bara att börja mäta med multimetern :evil:
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

när min speedfight 07a gick sådär så satt de massa skit i lågfartsmunstycket.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
kAoTiK
Elmoped

Inlägg av kAoTiK »

Okej, hoppas jag fått ut alla små skitpartiklar ur förgasaren nu då så den får nytt liv.

Föresten så var det hobbykopplat ett usb-uttag på den, förmodligen bara kablarna direkt på batteriet(utan kabelskor eller något :roll: ) som jag tagit bort då det dränera batteriet konstant. Så nu är det urladdat mer eller mindre för tillfället. Ska ladda det så fort jag får tag i en pålitlig laddare.
Kontrollerade även att det är god kompression.

KAN detta ha något med illviljan att starta? (El är inte min starkaste sida...)

Kickar såklart då det inte finns tillräckligt med juice i batteriet.
Användarens profilbild
kAoTiK
Elmoped

Inlägg av kAoTiK »

Nu är den igång och går som den ska!
Rikgtigt nöjd att det gick såpass smidigt som det ändå gjorde, dessutom att se vilket skicka sakerna är i är såklart ett stort plus och samtidigt få dem rengjorda.

Tack för all hjälp allihopa! :)
Hemmabyggget
Elmoped

Inlägg av Hemmabyggget »

Har precis samma problem på ett ungefär. Den är lite svårstartad. dock inte efter den varit igång en gång under 10 minuter eller så, Är dne igång i bara några sekunder är den lätt att få igång. Iallafall, Jag kan dra ut och åka en sväng och när jag ligger fullpress så dör den bara som om man skulle vrida på nyckeln, Släpper gasen och låter den varva ner och drar på igen, då går dne lite hackigt men går iallafall. Sen när varven är tillbaka går den bra och efter ett tag blir dte samma igen. ( Den dör dock inte) Kollade f.ö så att bensin kom som den skulle och jag tyckte att bensinen gick lite för dåligt ur slangen, Kan det vara det? Ber om ursäkt för grötig text, återkommer senare.
Användarens profilbild
kAoTiK
Elmoped

Inlägg av kAoTiK »

Rengör tank, filter och förgasare är mitt tips! :wink:
Peugeot Vivacity Sportline -05 Till salu!
Suzuki Bandit 1200F -02 (Raktfram raket)
Suzuki DRZ 400 SM -07 (Sladd och lek)
Suzuki SV 650N -02 (Oskulden)
Suzuki GT 250 -77 (Original renoverad)
KTM 520SX -02 (Besten)
KTM 200 EXC -08 (Lerhoj)
Hemmabyggget
Elmoped

Inlägg av Hemmabyggget »

kAoTiK skrev:Rengör tank, filter och förgasare är mitt tips! :wink:
Redan rengjort förgasaren osv, Visade sig att förra ägaren hade bytt tändstift till br7 vilket är för mjukt för dne moped i mitt tyckte. Bytte upp till br8 och nu går den bra igen. Skulle man kunna byta upp till 9 för att få bättre prestanda eller skulle det vara meningslöst?
Skriv svar