moppen stått ute hela vintern, hjälp!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Dawnrise98
Elmoped

moppen stått ute hela vintern, hjälp!

Inlägg av Dawnrise98 »

Hej, min Rieju drac har stått ute hela vintern pga fullt garage. Och nu, nu vägrar den att gå igång, inte ens springa igång den fungerar, den går bara några meter sen dör den :o Men iaf jag har inte haft nåt skynke över moppen när den stått ute i kylan. Kan det vara därför? kan ju också säga att munstycket är för litet, Men det gick ju att köra innan vintern. Så vad tror ni är felet och vad kan jag göra åt det? behöver hjälp plzz

En sak till när jag ändå är igång, ska jag ha 5mm eller 6mm munstycken på original förgasare? och är det 15 eller 16 cm på original förgasaren?? Hoppas ni kan hjälpa mig :D
Rieju mothafukin' drac!
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

kolla om den får gnista och bensin.

det är 6mm, försök starta med choke
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

En tvåtaktare behöver dessa saker för att gå igång, gnista, syresattbensin och komp i motorn.
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

pröva att spreja lite startgas och choka, sedan letar du efter en lång backe och rullar igång den.

Förgasaren är garanterat inte 15 eller 16cm utan snarare 15 eller 16mm. Vet dock inte vilken storlek du har.
Användarens profilbild
BetandeMax
Elmoped

Inlägg av BetandeMax »

testa göra rent förgasaren då den kan ha kläggat igen. sen vill jag bara säga att jag tycker synd om moppen... :(
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Hur menar ni med gnista? och choken hjälper absolut ingenting :( Jag rullar ned den för backen och då går den några meter men sen när det blir plant så dör den igen. Var lägger jag i startgasen då? :P

Förresten, ska beställa munstycke set, jag har nåt på 70 i nu, hur mycket större tror ni behövs för den får fortfarande för lite bensin
Rieju mothafukin' drac!
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Dawnrise98 skrev:Hur menar ni med gnista? och choken hjälper absolut ingenting :( Jag rullar ned den för backen och då går den några meter men sen när det blir plant så dör den igen. Var lägger jag i startgasen då? :P

Förresten, ska beställa munstycke set, jag har nåt på 70 i nu, hur mycket större tror ni behövs för den får fortfarande för lite bensin
Startgas kan du spreja antingen direkt in i förgasaren eller om du har luftfilter box räcker det med att du öppnar boxen och sprejar innanför filtret.

För att kolla gnistan skruvar du loss tändstiftet(tändhatten måste såklart sitta kvar på stiftet) och håller det sedan mot metall tex Ramen. Sedan kickar du moppen och är allt som det ska så ska du se en gnista vid stiftet.
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Tack för informationen alla, uppskattar det :D ska testa gnistan ( tändstiftet är rätt nytt förresten ) och se hur det går :)
Rieju mothafukin' drac!
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moliki »

skulle nog säga att du har en 12mm förgasare
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du har en 12mm förgasare med munstyckesgänga på 6mm.

Choka samtidigt som du rullstartar. Spraya startgas in i luftfiltret/förgasaren.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Dawnrise98
Elmoped

Inlägg av Dawnrise98 »

Ville bara säga att jag bytte munstycke och tog ut pluggen i insuget. Och nu går det att köra :D
Rieju mothafukin' drac!
riejurrxddr
Elmoped

Inlägg av riejurrxddr »

Rensa förgasarn, choka jävligt mycket sedan.
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög

Inlägg av derbi_pöjk »

Fyll på med ny bensin och olja! Kolla tändstiftet och rengör förgasarn vid behov :)
Bild
Skriv svar