Ny crossmoppe

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
erikssonanton
Elmoped

Ny crossmoppe

Inlägg av erikssonanton »

Hoj
Nu är det äntligen dags för moped. Men vet inte vilken model jag ska köpa. Har läst en jävla massa trådar men kommer inte fram till vad som är bäst. Blir mest att köra på grusväg och stig nu i början pga har inte moped kort.
Funderar på att köpa yamahadt50, någon Rieju eller någon Derbi modell. Har fastnat för yamaha tycker dom är snygga som bara den. Men vilket av dom här märkena är bäst för mina behov??
Är öppen för förslag!!

Anton
Remoz12
Elmoped

Inlägg av Remoz12 »

De är alla av väldigt hög kvalite. Rieju,Derbi, Yamaha och Beta är de bästa inom "crossmoppe" enligt mig. Enligt mig är Betorna snyggast orginal.
Derbi har ej AM6 som de andra, vilket gör att hitta reservdelar till motorn lite svårare och ev dyrare.
Själv har jag en Derbi som fungerar finfint. Men de andra är av samma kvalitet.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

är som ovanstående säger, alla är lika bra, beror på hur du tar hand om den, underhåller du den inte m.m så håller ingen moppe,

kommer komma nån mopedmärkesterrorist och säga att tex Derbi är skit bla bla, finns många av dom.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Remoz12 skrev:De är alla av väldigt hög kvalite. Rieju,Derbi, Yamaha och Beta är de bästa inom "crossmoppe" enligt mig. Enligt mig är Betorna snyggast orginal.
Derbi har ej AM6 som de andra, vilket gör att hitta reservdelar till motorn lite svårare och ev dyrare.
ska invända lite. Derbi är överlag typ 40 gånger vanligare här i landet än alla AM6 moppar ilag. Dessutom är det helt svinlätt att hitta delar till dom, AM6 delar är tvärtom svåra att få tag på här. Dessutom är det faktiskt oftast billigare till Derbi xD.

Till TS: om du vill ha en moppe med mycket rum att meka, köp en beta. För att öt. Kunna skruva en Derbi tex får man riva bort alla kåpor +tank. På beta kan man nästa byta cylindr utan att ta loss tanken ��
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
gilerahjärnan
Varnad

TheFlyingFin skrev:
Remoz12 skrev:De är alla av väldigt hög kvalite. Rieju,Derbi, Yamaha och Beta är de bästa inom "crossmoppe" enligt mig. Enligt mig är Betorna snyggast orginal.
ska invända lite. Derbi är överlag typ 40 gånger vanligare här i landet än alla AM6 moppar ilag. Dessutom är det helt svinlätt att hitta delar till dom, AM6 delar är tvärtom svåra att få tag på här. Dessutom är det faktiskt oftast billigare till Derbi xD.

Till TS: om du vill ha en moppe med mycket rum att meka, köp en beta. För att öt. Kunna skruva en Derbi tex får man riva bort alla kåpor +tank. På beta kan man nästa byta cylindr utan att ta loss tanken ��
fyller i: även samma med drac, fruktansvärt lättmeckade och du får in hela huvudet igenom motor och tank
Remoz12
Elmoped

Inlägg av Remoz12 »

TheFlyingFin skrev:

Bla bla bla :D
Du må ha rätt, om jag nu tänker efter så körs det en massa Derbis.

Sedan vill jag även lägga till (min post) att Gilera inte är något sämre märke det heller!
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

gör en liten lista med pro/cons på Derbi (se mitt galleri)

pros:
1.om du ska köra pluggat så kommer den gå som ett skott och ha mycket skönt axx. givetvis går den bättre trimmad med original går den riktigt bra.
2. skön sadel
3. bra kraft genom hela registret (om du kör original)
4. finns sjukt mycket reservdelar.
5. är lite lägre än de flesta crossmopeder (kan också vara en con men jag lägger den i pros för jag är inte så lång)
6. drar inte mycket soppa original

cons:
1. friläge mellan växlarna
2. fjädringen/dämpningen känns lite hård men detta går såklart att åtgärda
3. kan bli trångt om du ska meka
4. på den modell jag har (xtreme 2005) så finns det en liten pluttig 14mm förgasare som original

detta är av personlig erfarenhet och inget jag läst.

om du undrar saker om derbis så kan du slänga iväg ett PM till mig :)

//Erik
erikssonanton
Elmoped

Tack för alla svar,
Men hur är det med Yamaha är det AM6 motor på dom??
Har inte hört så mycket om Yamaha är det någon här på forumet som kan skriva några pros och cons om DTn??

Vilken moped har mest hästkrafter orginal?
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

En eu moppe får inte ha mer en 4 kw original=5,44 hk. Så hästkrafterna på mopparna är detsamma.

Edit: jag rekommenderar Derbi

Men kör inte moppe utan kort du tjänar inget påt, ta kortet istället.
gilerahjärnan
Varnad

AM6:
*Rieju
*motorhispania
*sherco
*peugeot
*yamaha*
*beta

derbimotor (EBS/EBE till 2005. 2006 och fram är det D50B0 som gäller)
*Derbi
*gilera
*roxon
*aprilia
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

LinkanTuning skrev:En eu moppe får inte ha mer en 4 kw original=5,44 hk. Så hästkrafterna på mopparna är detsamma.

Edit: jag rekommenderar Derbi

Men kör inte moppe utan kort du tjänar inget påt, ta kortet istället.
Neeeej alla har inte 5,44 häst, bara gamla Derbi typ och rk6 kanske :shock:

AM6 (yamaha, Rieju, beta, sherco, peugeot, motorhispania) har 2 eller 2,2 kw orginal, sega som fan oftast ,

Derbi och självklart roxon,gilera och aprilia (säkert missat nån) har över 5 hk på modellerna före 05-06 tror jag, db050 motorn är det jag menar. Nya derbimotorn har lite mindre men ändå mer än AM6.

Det finns vissa moppar med AM7 motorn (Rieju mrx/rrx power up) och en sån vill du inte ha, ECU box på den så du kommer få betala mycket för att få köra över 45

Finns också RK6 motorn som sitter i få gamla betor, dom sägs (aldrig sett en själv) gå bäst ostrypt så borde väl gå bra orginal också

har säkert ljugit massor nu men lite vet jag är sant :)
erikssonanton
Elmoped

Ok
så dom gammal Derbi motorerna har mer hästkrafter.
Kan man höja hästkrafterna på en AM6 motor utan att den går typ 40 km/h snabbare än original och att det inte låter som bara den??
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

erikssonanton skrev:Ok
så dom gammal Derbi motorerna har mer hästkrafter.
Kan man höja hästkrafterna på en AM6 motor utan att den går typ 40 km/h snabbare än original och att det inte låter som bara den??
Absolut allt går.
erikssonanton
Elmoped

kan typ inget om det här så har ni några tips om vad man ska köpa för delar och så
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiSamuel »

De som är billigt är att dra pluggen i avgasröret och byta munstycke är nog de billigaste och enklaste man kan göra för att öka effekten på moppen :)
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Skriv svar