Den får ju helt klart för mycket luft i förhållande till bränsle.
Dvs, antingen har du skit i förgasaren, för litet munstycke eller så drar den tjuvluft.
Kolla tjuvluft: Ställ moppen på tomgång. Spraya startgas i skarvar där det kan tänkas läcka, dvs förgasare-insugsgummi, insugsgummi-insug, insug-motorblock, cylinderfot-motorblock och topplock-cylinder.
Reagerar den i varvtal så drar den tjuvluft där.
Skit i förgasaren: Plocka isär och blås rent munstycken etc, helst med tryckluft. Kolla så alla munstycken är rena, och även resten av förgasaren.
Jag gissar att du har bytt munstycke när du satte dit 80cc?
Kopplingen:
Har du satt ihop kopplingen rätt?
Steg 11-16 i denna guide ser du hur det ska sitta
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24902
Det är ganska vanligt att lamellerna klibbar ihop på dessa maskiner. Ofta kan det hjälpa att rullstarta moppen på 2an, dra in kopplingen och varva, då brukar de släppa och kopplingen börjar fungera igen. Men då måste kopplingen givetvis sitta rätt monterad.
Angående avgasläckaget så är det svårt för oss att se, men sitter röret rakt mot cylindern, eller är det fel vinkel? Om det är fel vinkel, kan du kanske rätta till det genom att släppa på krökfästet?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan