Hjälp med gammal Rieju drac rr sport edition 04

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
gamestudiox
Elmoped

Hjälp med gammal Rieju drac rr sport edition 04

Inlägg av gamestudiox »

Hejsom rubriken beskriver har jag en Rieju drac rr sport edition 04 som går mycket dåligt. Den går typ int mer en 35-40 som max på plant. och runt 25 i uppförsbackarna. Det är ingen 30moppe utan en EU (tror det heter klass ,nu förtiden) så den borde ju ändå palla lite mer kan jag tycka. Jag är tredje ägaren(köpt av min bror) men jag har hittat flera anledningar till att den förstaägaren körde trimmat.

Har försökt ändra förgasaren utan bättre resultat, och vi har haft isär och gjort ren förgasaren. Så det är ju något som är fel tänker jag mig,så just nu tycker jag att det bästa vore att få tillbaka så mycket som möjligt till orginal.

Så först och främst undrar jag var det ska vara för orginal förgasare och huvudmunstycke till moppen.

Har just nu Dellorto PHBN 16 med huvudmunstycke i storlek 75, Det är en AM6 motor om det är till någon hjälp.
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

Testa att sätta på lättare drevning. 11/53 tex
Kolla om pluggen finns kvar, gör den det så ta bort den isåfall.
Sota ur röret och köp nytt tändstift så ska du få se att den kommer gå i 50 :)
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

Pluggen är kvar och vill helst lämna den så eftersom jag vill köra otrimmat,tändstiftet är det inget fel på bytte det för inte längesen. dock har jag nu tagit reda på att orginal huvudmunstycke är 72 och jag har 75 så tänker att det är väll smartast att börja i den änden och bytta till orginal.
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

okej, kolla vad du har för drev. står siffror på sidan av dom
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

phbn 12 dellorto är orginal förgasare på drac så där har du något som inte är orginal. när min drac var orginal gick den lika fort som din typ dog i uppförsbackar och hade maxfart på 40 i nedförsbacke, borrade den tills den gick i ca 50
men om jag vore du skulle jag ta bort hela pluggen sedan bygga en egen som är lite större så har jag gjort nu och då slipper du förstöra orginal pluggen.
det är bara slipa bort svetsfogarna och banka pluggen rakt igenom med en hylsa så lossnar den, sen är det bara att punktsvetsa dit den igen om du vill sätta dit den igen.
pröva att sota ur avgasröret också.
annars så kan du pröva sätta på ett mindre framdrev då den inte orkar med 11 48 när den är orginal.
jag hade 72 orginal huvudmunstycke.
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RammeA »

Sätt dit ett 10 tandat framdrev så blir den starkare
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Re: Hjälp med gammal Rieju drac rr sport edition 04

Inlägg av Persson97 »

gamestudiox skrev: Har försökt ändra förgasaren utan bättre resultat.
hurdå ändra?

har du komp?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

Consuela skrev:phbn 12 dellorto är orginal förgasare på drac så där har du något som inte är orginal. när min drac var orginal gick den lika fort som din typ dog i uppförsbackar och hade maxfart på 40 i nedförsbacke, borrade den tills den gick i ca 50
men om jag vore du skulle jag ta bort hela pluggen sedan bygga en egen som är lite större så har jag gjort nu och då slipper du förstöra orginal pluggen.
det är bara slipa bort svetsfogarna och banka pluggen rakt igenom med en hylsa så lossnar den, sen är det bara att punktsvetsa dit den igen om du vill sätta dit den igen.
pröva att sota ur avgasröret också.
annars så kan du pröva sätta på ett mindre framdrev då den inte orkar med 11 48 när den är orginal.
jag hade 72 orginal huvudmunstycke.

hade du shoke på styret?
gamestudiox
Elmoped

Re: Hjälp med gammal Rieju drac rr sport edition 04

Inlägg av gamestudiox »

Persson97 skrev:
gamestudiox skrev: Har försökt ändra förgasaren utan bättre resultat.
hurdå ändra?

har du komp?
ställa in tomgång och luft/besinskruven
MosbrickaN
Avstängd

Inlägg av MosbrickaN »

Org är 12mm förgasare. Men det bör inte spela någon roll.
Signatur raderad p.g.a regelbrott.
MVH Moderator
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

hade du shoke på styret?
jaa?
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Original förgasare är Dellorto 12mm, och huvudmunstycket varierar från motor till motor. Jag har sett vissa som haft 63 orginal, och vissa har haft 87.

Gör rent luftfiltret och kolla hur ditt tändstift ser ut, gör gärna rent det med.
Skruva in luftskruven så den står 1.5 varv ut.

Har du tomgång? Om inte, kan du ställa in en stabil tomgång mha tomgångsskruven?

Går moppen bättre eller sämre på choke?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

jag har haft isär luftfiltret och gjort rent det och kollat tändstiftet, jag tycker färgen är lite,lite för mörk men saken är den att det ändras inte hur än förgasaren är inställd har testat att både ge den väldigt mycket luft (så att den knappt startar) och att skruva in skruven helt. men ändå ingen märkbar förändring på tändstiftet, därför misstänker jag att det är huvud munstycket som är fel. Orginal är 72 och jag har 75.

och ja, jag chockar både när jag startar och i början annars dör den så fort jag gassar eller låter den vara.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

gamestudiox skrev:jag har haft isär luftfiltret och gjort rent det och kollat tändstiftet, jag tycker färgen är lite,lite för mörk men saken är den att det ändras inte hur än förgasaren är inställd har testat att både ge den väldigt mycket luft (så att den knappt startar) och att skruva in skruven helt. men ändå ingen märkbar förändring på tändstiftet, därför misstänker jag att det är huvud munstycket som är fel. Orginal är 72 och jag har 75.

och ja, jag chockar både när jag startar och i början annars dör den så fort jag gassar eller låter den vara.
tycker personligen att 16mm med 75 är ganska stort om den är pluggad och original är 12mm med 72. Kanske ännu mindre munstycke?
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

är 16mm för stort för en AM6 Rieju motor som är pluggad eller menar du att jag har förstort munstycke.

Och går det att mätta fram hur stort en förgasare är? har en som det var fel på och bytte till en annan vi hade fått med bär vi köpte moppen,men kan inte se vad det står på den för det är slitage just där
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

gamestudiox skrev:är 16mm för stort för en AM6 Rieju motor som är pluggad eller menar du att jag har förstort munstycke.

Och går det att mätta fram hur stort en förgasare är? har en som det var fel på och bytte till en annan vi hade fått med bär vi köpte moppen,men kan inte se vad det står på den för det är slitage just där
16 mm borde gå finfint på din drac, hur beter den sig? blöddrar den? byt isåfall ner dig i munstycke. hackar den så kan det hjälpa att böja in gapet på stiftet lite, eller ett nytt stift såklart. prova även att gå upp någon storlek i munstycket då.
kolla även så tandhatten sitter på som den ska..

har du komp? hur ser cylinder, ringar, topplock och kolv ut?
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

för att hålla igång den när jag just startat måste jag schoka hella tiden samtidigt som jag gasar nästan full. och innan den är varm har den ingen som helst tomgång.

det mesta som har med cylinder att göra bytte vi för inte så länge sen. Och med komp antar jag att du menar kompressor? Vet ej.

Ska försöka göra en ordentlig förgasar inställning imorn och funkar inte det så får jag nog testa att bytt munstycke.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

gamestudiox skrev:för att hålla igång den när jag just startat måste jag schoka hella tiden samtidigt som jag gasar nästan full. och innan den är varm har den ingen som helst tomgång.

det mesta som har med cylinder att göra bytte vi för inte så länge sen. Och med komp antar jag att du menar kompressor? Vet ej.

Ska försöka göra en ordentlig förgasar inställning imorn och funkar inte det så får jag nog testa att bytt munstycke.
1: pilla förgasare, alternativt rengör så kommer tomgången bli bättre med högsta sanolikhet.

2: med komp så menar jag kompression, snabbt förklarat så skulle jag väll säga att det är trycket som blir när kolven åker ner och upp.. Men om det är relativt nytt cylinderkit så borde detta inte vara anledningen..

3: ¨ordentliga¨ förgasar inställningar görs med munstycken. ska man sen finjustera så kan man börja skruva på luftskruven. men iaf, skruva in luftskruven helt, sen öppna den ett och ett halv varv och utgå från det.
clips Tsom sitter på trottelnålen) behöver du inte röra om den inte går dåligt på låga varv, men eftersom tomgången är dålig så kan det hjälpa att testa med det med.. iaf, flyttar du clipset uppåt så får moppen mindre soppa och tvärtom.

se dock till att du varmkör den innan du pillar för mycket, 2t beter sig konstigt när den är kall ;)
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

tack för tipsen, ska testa imorn så får vi se
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

Nu hr jag testat,och det blev lite bättre men jag får fortfarande choka mycket innan den är varm och jag var tvungen att ställa in luftskruven så att den knappt fick någon luft (0.25 eller 0.5 varv från botten). Sedan märkte jag också att kedjan var slöö,igen. Så den ska jag också se över ifall den behöver byttas,eller om det är något fel på fästena.(vet ej vad det heter)

sedan gjorde jag en koll på tändstiftet och jag tycker det såg lite för mörkt ut. Ni ser det här nedan för.
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

tändstiftets färg är ointressant om du inte kört en stund innan du kollar.
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

oj, jag glömde att skriva det. I alla fall så körde jag både innan jag började för att få motorn varm och efter ändringarna och DÄREFTER kollade jag tändstiftet, dock hade jag ställt in luften på 1.5 varv och ställt ner tomgången så mycket det gick utan att dö. (följde en guide som jag hitta) och då såg det ut så där.
Skriv svar