ge mig tips- aerox!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

ge mig tips- aerox!

Inlägg av Roxx_Oggster »

hej!
har en aerox som ni ser i rubriken vill jag ha tips på vad jag kan göra som nästa steg. min setup nu är leovince xz (pluggat) men jag ska nog plugga ur det när jag vet var pluggarna/pluggen sitter... polini hi-speed minarelli variator, gula kopplingsfjädrar och 5,6 g vikter... och mer än så har jag inte gjort (plockat v-ringen såklart) men jag är lite besviken på att den har en 1 sekunds fördröjning när man gasar... vill liksom att den ska sticka diräkt, kan det vara för att motorn är kall? eller har ni några tips på prylar jag kan byta... vill inte att den ska gå mer än i... 70-80 något sånt...
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Börja med ta bort pluggen i röret!
De sitter i myningen på röret :)

Se får du nog slänga i lite lättare vikter och hårdare kopplingsfjädrar så ska den nog sticka direkt! :)
Dina nuvarande kan nog funka men annars byt :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Som roxx_oggster skrev börja med pluggen i röret, (hassess666) stavning
Har iallafall en bra guide på youtube hur man tar bort pluggen ur röret.
Sedan så är 5,6 g vikter väldigt tungt, hän i typ 4 g om du vill ha bra ax.
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

men innan jag bytade variatorn hade jag 4,3 som man får med zx röret men dom vikterna som kom med variatorn har en annan storlek... därför bytte jag. måste jag köpa nya vikter med rätt storlek eller kan jag använda dom något för små gamla vikterna?
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Roxx_Oggster skrev:men innan jag bytade variatorn hade jag 4,3 som man får med zx röret men dom vikterna som kom med variatorn har en annan storlek... därför bytte jag. måste jag köpa nya vikter med rätt storlek eller kan jag använda dom något för små gamla vikterna?
Nej du kan inte använda det mindre storlekarna. du får köpa dig ett set med vikter och prova dig fram! :)
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

Arkstar skrev:
Roxx_Oggster skrev:men innan jag bytade variatorn hade jag 4,3 som man får med zx röret men dom vikterna som kom med variatorn har en annan storlek... därför bytte jag. måste jag köpa nya vikter med rätt storlek eller kan jag använda dom något för små gamla vikterna?
Nej du kan inte använda det mindre storlekarna. du får köpa dig ett set med vikter och prova dig fram! :)
okej, då ska jag såsmåning om döda den där jävla pluggen och byta vikterna:D
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Roxx_Oggster skrev:
Arkstar skrev:
Har du tur kanske du inte behöver byta ;) men kom ihåg att byta munstycke efter du har dragit pluggen annars skär den :)
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

Arkstar skrev:
Roxx_Oggster skrev:
Arkstar skrev:Nej du kan inte använda det mindre storlekarna. du får köpa dig ett set med vikter och prova dig fram! :)
Har du tur kanske du inte behöver byta ;) men kom ihåg att byta munstycke efter du har dragit pluggen annars skär den :)
Men! nu har jag lite frågor till dej...
1. vilken mynning sitter pluggen i den där avgaserna kommer in i röret eller den där avgaserna åker ut? och 2 är det super svårt o byta munstycken? och vad ska jag ha för munstycke?(jag är typ kass på sånthär... men vill bli bättre)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

[spoiler]
Roxx_Oggster skrev:
Arkstar skrev:
Roxx_Oggster skrev: okej, då ska jag såsmåning om döda den där jävla pluggen och byta vikterna:D
1. vilken mynning sitter pluggen i den där avgaserna kommer in i röret eller den där avgaserna åker ut? och 2 är det super svårt o byta munstycken? och vad ska jag ha för munstycke?(jag är typ kass på sånthär... men vill bli bättre)[/spoiler]
Den sitter på avgasröret där avgaserna åker in
Bild
ser du svetsloppan?
Där ska du slipa bort med en dremel, borra bort eller hamra bort med hjälp av skruvmejsel o hammare.

När det vi kommer till munstycke så ska du skruva av koppen på förgasaren dvs den svarta delen.
Bild
Du ska byta munstycket i mitten dvs nr 1 som är markerad!
Jag kan dock inte säga exakt munstycke då du får även där prova dig fram men om du säger ditt nuvarande munstycke kan jag säga på ett ungefär på vilket du ska ha! :)

Lugnt fråga på om det är något!
Vi alla har vart nybörjare på moppe ;)
Kunde ingenting heller när jag fick moppe :lol:
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög

Inlägg av guddingalex »

Arkstar skrev:[spoiler]
Roxx_Oggster skrev:
Arkstar skrev:Har du tur kanske du inte behöver byta ;) men kom ihåg att byta munstycke efter du har dragit pluggen annars skär den :)
1. vilken mynning sitter pluggen i den där avgaserna kommer in i röret eller den där avgaserna åker ut? och 2 är det super svårt o byta munstycken? och vad ska jag ha för munstycke?(jag är typ kass på sånthär... men vill bli bättre)[/spoiler]
Bild
ser du svetsloppan?
Där ska du slipa bort med en dremel, borra bort eller hamra bort med hjälp av skruvmejsel o hammare.

När det vi kommer till munstycke så ska du skruva av koppen på förgasaren dvs den svarta delen.
Bild
Jag kan dock inte säga exakt munstycke då du får även där prova dig fram men om du säger ditt nuvarande munstycke kan jag säga på ett ungefär på vilket du ska ha! :)

bra beskrivet arkstar!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

Arkstar skrev:[spoiler]
Roxx_Oggster skrev:
Arkstar skrev:Har du tur kanske du inte behöver byta ;) men kom ihåg att byta munstycke efter du har dragit pluggen annars skär den :)
Bild
ser du svetsloppan?

Bild

tack som fan! riktigt bra gjort! nu får jag väll ut någon dag o ta reda på vad jag har för munstycke....
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

någon som vet hur fort den kommer gå utan pluggen i avgasröret och 4 g vikter...?
Användarens profilbild
bönan
Svårstartad skrothög

Inlägg av bönan »

Svårt o säga men kanske 60-70 om delarna lirar bra tillsamans
natural born writers Göteborg
Användarens profilbild
Roxx_Oggster
Svårstartad skrothög

Inlägg av Roxx_Oggster »

bönan skrev:Svårt o säga men kanske 60-70 om delarna lirar bra tillsamans
okej:D