laxfanskap skrev:Det finns flera kosttillskott som innehåller antingen förbjudna eller farliga ämnen men sen ser de flesta ''stereotypiskt'' på allt som har med byggning o göra. Men när 1,2 miljoner svenskar röker så är det okej?
De flesta dricker alkohol men det är okej? Slår vad om att jävlarna i filmen går hem o sätter sej framför en fredagsfilm på sexan och tar sej en Norrlands. Sen när dom får huvudverk eller feber osv så tar dom säkerligen en ipren eller alvedon och det är inte det bästa du kan få i dej. Skit finns överallt men när det kommer till kosttillskott så ska de vara extra farligt...
Säger inte att kosttillskott är helt ofarligt eller att alla är bra men eftersom dom inte ens säger vad dom testade så kan dom lika gärna bara testat pwo:er och fettförbrännare, som dom visade på bilden som innehåller massa grejjer för att kroppen ska reagera på det. Medans vanligt proteinpulver innehåller protein som oftast är från mjölk, så skulle mjölken då vara farlig?
Sen säger dom att mat är det bästa (vilket är 100% sant) men kosttillskott som t.ex fria aminosyror kan ge resultat som inte är möjligt med vanliga råvaror. Dom säger även att dom äter mycket kött vilket inte heller är nyttigt om man ska vara petig.
Sen så syns ju tydligt att dom som är med i filmen inte har som mål att bygga sej stor eller stark.
Antar innan jag rättar dig att du inte ens läste texten jag länkade i samband med filmerna.
Anledningen till att rökning och alkohol är lagligt är för att staten tjänar enorma summor pengar på detta. Skulle så vara med kosttillskott så skulle det va likadant.
Värktabletter som du pratar om är läkemedelsklassat. Alltså är det dokumenterat att det är farligt och de finns bipacksedlar för och informera dig om detta. Skulle det finnas de på de kosttillskotten som klassas som läkemedel så skulle de inte vara någon direkt fara före RF hittat något nytt "farligt".
Mjölk kan i stora mängder vara skadligt ja. Om vassle/kaseinet i sig är det vet jag dock inte så de låter jag vara osagt.
Du behöver ej ha något behov av att bli stor eller stark för och ta kosttillskott. Om vi tar simmaren som åkte fast, simning är en av de sporterna du tränar som hårdast i. Då vill du gärna ha någonting som hjälper till med återhämtningen, en återhämtningsdryck, en gainer. Så länge du tränar och vill bli bättre så kan kosttillskott hjälpa dig.
DEA!! skrev:För en vablig Svensson kan ju inte kolla det hemma direkt...
Någon typ av koll måste dom ju ha eftersom dom ändå förbjuder vissa produkter?!
Klart man kan, men det är inte något som man gör!
Det är klart dom har koll, men för lite koll. De borde ha ett bättre system för de. I de andra nordiska länderna så måste produkten först godkännas innan den kan säljas. Men när den är godkänd så är det inte några direkta kontroller.
På tal om kontroller och kontroll, du kommer förmodligen ihåg hästkötts incidenten? Det är ju SLV (Livsmedelsverket) som ska kontrollera livsmedel. I fallet med hästköttet så var de ej SLV som märkte de. Alltså även med kontroller och stickprover så kommer det ändå finnas fall där man har i olagliga eller farliga substanser. I detta fallet hästkött.