Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

PK skrev:
laxfanskap skrev:Ta med henne till nån gymgrossisten butik och se till att hon få snacka med säljaren, eftersom han kommer vilja sälja lär han komma med massa bra argument mot hennes kosttillskotts-hat ;)
är inte upp till honom att visa att det är bra. det är upp till henne att komma med bra argument varför det skulle vara dåligt ;)
Hon lär ju säga nått om att man kan dö i förtid av det eller liknande, som de flesta kärringar/tanter/morsor brukar tro :) Den som står i kassan kommer ju självklart argumentera emot ;)
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

tänkte på en sak. ska man börja varje övning på lägre vikt och gå uppåt under seten till arbetsvikten? eller bara köra på som nu att man tar en bra vikt, och behöver sänka den nästkommande set? Vad är bäst?
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

svennis100 skrev:tänkte på en sak. ska man börja varje övning på lägre vikt och gå uppåt under seten till arbetsvikten? eller bara köra på som nu att man tar en bra vikt, och behöver sänka den nästkommande set? Vad är bäst?
Beror på hur uppvärmd du är, första övningen så brukar du ju värma upp och om du fortfarande är uppvärmd o inte vilat i typ 10 min så äre behöver du inte värma upp igen förutom om övningen tar mycket på en annan muskelgrupp. Sen föredrar ju vissa att börja lägre på varje övning för att hitta kontakten och tekniken :)
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

Alla här verkar använda sig av kosttillskott.. ingen som vill köpa min whey 80 choklad 4kg? Jag äter rejält istället och får i mig det jag behöver.
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

16rieju16 skrev:Alla här verkar använda sig av kosttillskott.. ingen som vill köpa min whey 80 choklad 4kg? Jag äter rejält istället och får i mig det jag behöver.
Varför köpte du den om du inte använder den?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

laxfanskap skrev:
16rieju16 skrev:Alla här verkar använda sig av kosttillskott.. ingen som vill köpa min whey 80 choklad 4kg? Jag äter rejält istället och får i mig det jag behöver.
Skulle gissa på att anledningen är de nya filmerna från Riksidrottsförbundet, angående kosttillskott.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

MrAndersson skrev:
laxfanskap skrev:
Skulle gissa på att anledningen är de nya filmerna från Riksidrottsförbundet, angående kosttillskott.
+1
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Vad är det för filmer?
Årets Styrelsemedlem 2013
16rieju16
Elmoped

Inlägg av 16rieju16 »

Dawidd skrev:
MrAndersson skrev:
laxfanskap skrev: Varför köpte du den om du inte använder den?
+1
För att jag fick den av en kompis i present. Jag är ju inte så dum att jag går och köper något jag inte vill ha?
Vad är det för filmer då?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Filmerna från riksidrottsförbundet. Förvridet till ren propaganda.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-qAIdwNe_W4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LOqy0DNpEbg[/youtube]

Återkom när ni sett dom så kan jag berätta lite vad som är förvridet om ni ej förstår de.

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Såg filmerna och vad har han att säga? :)

Angående whey gold standard så va det inte så dyrt som jag räknade på... köpte ju en 2??? G burk och räknade den mot 1kg, my bad :roll: :lol:
Användarens profilbild
Oliver96
Elmoped

Inlägg av Oliver96 »

Tjena, tränar typ 3-4 gg i veckan direkt efter skolan och jag är oftast väldigt hungrig. Funta på att köpa ett pack sånt här, http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... g-x-15-box

Och jag undrar hur bra det är? eller är det värdare att köpa en apelsin ist?

ps, tar Vanilla ultra shake forever med blåbär efter varje träning,
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Oliver96 skrev:Tjena, tränar typ 3-4 gg i veckan direkt efter skolan och jag är oftast väldigt hungrig. Funta på att köpa ett pack sånt här, http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... g-x-15-box

Ta med dig en macka eller banan, billigare, nyttigare, ger bättre energi och sist men inte minst så smakar de sannolikt bättre.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
Oliver96
Elmoped

Inlägg av Oliver96 »

MrAndersson skrev:
Oliver96 skrev:Tjena, tränar typ 3-4 gg i veckan direkt efter skolan och jag är oftast väldigt hungrig. Funta på att köpa ett pack sånt här, http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artik ... g-x-15-box

Ta med dig en macka eller banan, billigare, nyttigare, ger bättre energi och sist men inte minst så smakar de sannolikt bättre.
Okej, kanske köper en banan innan då :)
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Såg filmerna och vad har han att säga? :)
Antar att du syftar på vad min åsikt angående detta är med ovanstående?

Tar de lite snabbt och avslutar med MYCKET intressant läsning angående detta.

De nämner i filmen alla kosttillskott. De säger att fett-förbrännare, viktminskningsprodukter och PWOs är de "farligaste", men de säger fortfarande att alla kosttillskott är farliga och med största sannolikhet innehåller dopingklassade preparat.
Det dom aldrig säger är att C-vitamin, guarana och omega-3 också är kosttillskott. Kanske är jag som missat något, men har aldrig hör om någon som tog sina omega-3 tabletter innan ett träningspass som blev anklagad för doping. Men det är kanske bara jag... (?)

De säger även att 30 av 43 kosttillskott innehöll hälsofarliga växter eller växtextrakt. Med de sagt så undrar jag då, hur många av er som läser detta äter kanel, chili, dill eller dricker kaffe? Förmodligen gör större delen av er de, i olika utsträckning. När ni äter eller dricker detta tänker ni då på att de ni stoppar i er är farligt? Förmodligen inte, men det är skadligt i stora mängder.
Alltså de kosttillskotten som livsmedelsverket testat som de anklagat för och vara hälsofarliga innehöll något ämne liknande kaffe, dill, kanel osv.
Citerar från de ni kan läsa senare, "Dosen gör giftet".

Det där var lite av mina tankar och åsikter om det. Skriver inte mer för och slippa en wall of text. Länkar istället en mycket intressant text angående detta.

Kosttillskott, farliga ämnen och doping.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Det ligger mycket i det du säger, är helt på din sida. Dom har dragit allt över en kant bara...

Sen kan man ju tycka att det ör konstigt att ingen behöver godkänna produkten?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Det ligger mycket i det du säger, är helt på din sida. Dom har dragit allt över en kant bara...

Sen kan man ju tycka att det ör konstigt att ingen behöver godkänna produkten?
Sant, de har dock ett eget ansvar för och kontrollera att deras produkter är korrekta.
Det är även så de fungerar med vanliga livsmedel, de finns dock stickprover på livsmedel. Men jämför mängden livsmedel gentemot kosttillskott. Det finns mycket, mycket mer livsmedel.
Men absolut, alla produkter skulle behöva ett godkännande innan de får komma ut på marknaden, och hos seriösa företag gärna ett godkännande på varje batch.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

För en vablig Svensson kan ju inte kolla det hemma direkt...
Någon typ av koll måste dom ju ha eftersom dom ändå förbjuder vissa produkter?!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

MrAndersson skrev:Filmerna från riksidrottsförbundet. Förvridet till ren propaganda.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-qAIdwNe_W4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LOqy0DNpEbg[/youtube]

Återkom när ni sett dom så kan jag berätta lite vad som är förvridet om ni ej förstår de.

haha låter som dem snackar om bola som man köpt ifrån någon randome på gymmet typ XD som allt är jätte farligt och man kan åka dit för dopning

progressbild på mig: 75 kg :)

[spoiler]Bild[/spoiler]
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

Det finns flera kosttillskott som innehåller antingen förbjudna eller farliga ämnen men sen ser de flesta ''stereotypiskt'' på allt som har med byggning o göra. Men när 1,2 miljoner svenskar röker så är det okej?
De flesta dricker alkohol men det är okej? Slår vad om att jävlarna i filmen går hem o sätter sej framför en fredagsfilm på sexan och tar sej en Norrlands. Sen när dom får huvudverk eller feber osv så tar dom säkerligen en ipren eller alvedon och det är inte det bästa du kan få i dej. Skit finns överallt men när det kommer till kosttillskott så ska de vara extra farligt...
Säger inte att kosttillskott är helt ofarligt eller att alla är bra men eftersom dom inte ens säger vad dom testade så kan dom lika gärna bara testat pwo:er och fettförbrännare, som dom visade på bilden som innehåller massa grejjer för att kroppen ska reagera på det. Medans vanligt proteinpulver innehåller protein som oftast är från mjölk, så skulle mjölken då vara farlig?
Sen säger dom att mat är det bästa (vilket är 100% sant) men kosttillskott som t.ex fria aminosyror kan ge resultat som inte är möjligt med vanliga råvaror. Dom säger även att dom äter mycket kött vilket inte heller är nyttigt om man ska vara petig.
Sen så syns ju tydligt att dom som är med i filmen inte har som mål att bygga sej stor eller stark.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

laxfanskap skrev:Det finns flera kosttillskott som innehåller antingen förbjudna eller farliga ämnen men sen ser de flesta ''stereotypiskt'' på allt som har med byggning o göra. Men när 1,2 miljoner svenskar röker så är det okej?
De flesta dricker alkohol men det är okej? Slår vad om att jävlarna i filmen går hem o sätter sej framför en fredagsfilm på sexan och tar sej en Norrlands. Sen när dom får huvudverk eller feber osv så tar dom säkerligen en ipren eller alvedon och det är inte det bästa du kan få i dej. Skit finns överallt men när det kommer till kosttillskott så ska de vara extra farligt...
Säger inte att kosttillskott är helt ofarligt eller att alla är bra men eftersom dom inte ens säger vad dom testade så kan dom lika gärna bara testat pwo:er och fettförbrännare, som dom visade på bilden som innehåller massa grejjer för att kroppen ska reagera på det. Medans vanligt proteinpulver innehåller protein som oftast är från mjölk, så skulle mjölken då vara farlig?
Sen säger dom att mat är det bästa (vilket är 100% sant) men kosttillskott som t.ex fria aminosyror kan ge resultat som inte är möjligt med vanliga råvaror. Dom säger även att dom äter mycket kött vilket inte heller är nyttigt om man ska vara petig.
Sen så syns ju tydligt att dom som är med i filmen inte har som mål att bygga sej stor eller stark.
Antar innan jag rättar dig att du inte ens läste texten jag länkade i samband med filmerna.

Anledningen till att rökning och alkohol är lagligt är för att staten tjänar enorma summor pengar på detta. Skulle så vara med kosttillskott så skulle det va likadant.

Värktabletter som du pratar om är läkemedelsklassat. Alltså är det dokumenterat att det är farligt och de finns bipacksedlar för och informera dig om detta. Skulle det finnas de på de kosttillskotten som klassas som läkemedel så skulle de inte vara någon direkt fara före RF hittat något nytt "farligt".

Mjölk kan i stora mängder vara skadligt ja. Om vassle/kaseinet i sig är det vet jag dock inte så de låter jag vara osagt.

Du behöver ej ha något behov av att bli stor eller stark för och ta kosttillskott. Om vi tar simmaren som åkte fast, simning är en av de sporterna du tränar som hårdast i. Då vill du gärna ha någonting som hjälper till med återhämtningen, en återhämtningsdryck, en gainer. Så länge du tränar och vill bli bättre så kan kosttillskott hjälpa dig.
DEA!! skrev:För en vablig Svensson kan ju inte kolla det hemma direkt...
Någon typ av koll måste dom ju ha eftersom dom ändå förbjuder vissa produkter?!
Klart man kan, men det är inte något som man gör!
Det är klart dom har koll, men för lite koll. De borde ha ett bättre system för de. I de andra nordiska länderna så måste produkten först godkännas innan den kan säljas. Men när den är godkänd så är det inte några direkta kontroller.

På tal om kontroller och kontroll, du kommer förmodligen ihåg hästkötts incidenten? Det är ju SLV (Livsmedelsverket) som ska kontrollera livsmedel. I fallet med hästköttet så var de ej SLV som märkte de. Alltså även med kontroller och stickprover så kommer det ändå finnas fall där man har i olagliga eller farliga substanser. I detta fallet hästkött.

Kolla In Min KTM Senda!

laxfanskap
Elmoped

Inlägg av laxfanskap »

MrAndersson skrev:
laxfanskap skrev:Det finns flera kosttillskott som innehåller antingen förbjudna eller farliga ämnen men sen ser de flesta ''stereotypiskt'' på allt som har med byggning o göra. Men när 1,2 miljoner svenskar röker så är det okej?
Antar innan jag rättar dig att du inte ens läste texten jag länkade i samband med filmerna.

Anledningen till att rökning och alkohol är lagligt är för att staten tjänar enorma summor pengar på detta. Skulle så vara med kosttillskott så skulle det va likadant.

Värktabletter som du pratar om är läkemedelsklassat. Alltså är det dokumenterat att det är farligt och de finns bipacksedlar för och informera dig om detta. Skulle det finnas de på de kosttillskotten som klassas som läkemedel så skulle de inte vara någon direkt fara före RF hittat något nytt "farligt".

Mjölk kan i stora mängder vara skadligt ja. Om vassle/kaseinet i sig är det vet jag dock inte så de låter jag vara osagt.

Du behöver ej ha något behov av att bli stor eller stark för och ta kosttillskott. Om vi tar simmaren som åkte fast, simning är en av de sporterna du tränar som hårdast i. Då vill du gärna ha någonting som hjälper till med återhämtningen, en återhämtningsdryck, en gainer. Så länge du tränar och vill bli bättre så kan kosttillskott hjälpa dig.
Jag syftade mer på principen än varför det är lagligt. Studier har visat att män som dricker mer än 2l mjölk om dagen får ökad risk till prostatacancer, men mjölken i sig är inte det farliga, det är dosen. Studien som klippet är baserat på gjordes mellan 2009 och 2010, där valde man ut kosttillskott som man visste att man skulle få positivt resultat så att man kunde höja siffran så man får inte den verkliga siffran. Att kanel, bönor, chili, dill, kaffebönor, mm, skulle vara farligt är ju helt idiotiskt... Nu handlar det ju om mängden men varför står det ingen varningsskylt i vanliga butiker då? För det är ju vanliga varor så om dom verkligen brydde sej så skulle dom ju varna där med...
Resten står ju i texten som du länkade (som ja läst). Det jag ville få fram med min text innan (som förövrigt blev väldigt kladdig) var att ingen jävel bryr sej. Går du till vilken butik som helst så skiter dom vell fan vad det är i, bara dom tjänar pengar på det. Samma hos kosttillskottsbutiker som vanliga mat affärer. RF skiter också i vafan du får i dej, dom sprider en kampanj emot kosttillskott utan egentlig anledning och ger folk orimliga siffror som dom fått från ''utvalda'' produkter. Troligtvis gör dom detta för att dom vill ha bort kosttillskottsbutikerna och då genom att få dom i konkurs genom att lura konsumenterna.
Svenska staten är ju duktiga på att lura folk...
adamwestman
Svårstartad skrothög

Inlägg av adamwestman »

Okej har fått ett gymkort i present nu. Hur ska jag börja? Kommer gymma tre dagar i veckan tills hockey säsongen är slut. Hur ska man göra första gångerna? Vet att det finns massor av information om detta men skulle behöva lite hjälp :) Är 182 och väger ca 65 kilo och målet är att gå upp mycket i vikt och bli starkare! Så man kan lira match med a-laget i höst.
Yamaha YZF R125
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

adamwestman skrev:Okej har fått ett gymkort i present nu. Hur ska jag börja? Kommer gymma tre dagar i veckan tills hockey säsongen är slut. Hur ska man göra första gångerna? Vet att det finns massor av information om detta men skulle behöva lite hjälp :) Är 182 och väger ca 65 kilo och målet är att gå upp mycket i vikt och bli starkare! Så man kan lira match med a-laget i höst.
Stronglift 5x5 perfekt för någon som tränar hockey och vill bli grövre. Bara och googla på Stronglift 5x5 så får du massor med info.

Kolla In Min KTM Senda!

adamwestman
Svårstartad skrothög

Inlägg av adamwestman »

MrAndersson skrev:
adamwestman skrev:Okej har fått ett gymkort i present nu. Hur ska jag börja? Kommer gymma tre dagar i veckan tills hockey säsongen är slut. Hur ska man göra första gångerna? Vet att det finns massor av information om detta men skulle behöva lite hjälp :) Är 182 och väger ca 65 kilo och målet är att gå upp mycket i vikt och bli starkare! Så man kan lira match med a-laget i höst.
Stronglift 5x5 perfekt för någon som tränar hockey och vill bli grövre. Bara och googla på Stronglift 5x5 så får du massor med info.

Tack så jätte mycket! Läste om det lite förut men var inte riktigt säker och så hade jag glömt vad det hete också. hehe. Men då blir det att testa det :)
Yamaha YZF R125
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Förra veckan satte jag nytt rekord i bänk:
95x5
95x5
100x5
105x4
110x2

Testar ett nytt schema som jag älskar!
Mån: axlar, mage, vader
Tis: rygg, triceps
Tor: bröst, biceps
Fre: ben, mage

Testa! :) tackar MrAndersson för de!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Förra veckan satte jag nytt rekord i bänk:
95x5
95x5
100x5
105x4
110x2

Testar ett nytt schema som jag älskar!
Mån: axlar, mage, vader
Tis: rygg, triceps
Tor: bröst, biceps
Fre: ben, mage

Testa! :) tackar MrAndersson för de!
Ingen dålig bänk där! Lägg gärna upp film!

Glad jag blir! Säg gärna till om det är något du inte gillar så kollar jag över de! Alltid bra o veta vad folk ogillar med ens program!

Körde själv på ett liknande, riktigt skönt och blir väldigt roligt. Du kan växla övningar lite då och då, och pröva olika rörelsebanor för och träffa musklerna rätt på just dig. Nu kör jag dock en simpel tresplitt pga. långvarig sjukdom som inte är över! Vilket ni redan vet ;)

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Tekniken i bänken är inte 100 på något vis. . :wink:

I början var jag emot ben på fredag, men ändrat mig! Man känner att man kan trycka ut det absolut sista en fredag! Kör som du säger 5x5 i bas och 12x3 i övriga, kanon!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:Tekniken i bänken är inte 100 på något vis. . :wink:

I början var jag emot ben på fredag, men ändrat mig! Man känner att man kan trycka ut det absolut sista en fredag! Kör som du säger 5x5 i bas och 12x3 i övriga, kanon!
Lägg upp en film ändå! Aldrig fel, kan hjälpa dig i tekniken och kul för oss andra o se! :)

Låter rimligt, många vill inte vara trötta i benen på helgen för då ska dom festa... Tycker dock de är skönt o avsluta med ben på veckan! Mycket jobbigare och arbeta eller plugga med träningsvärk.
Det är perfekt! Hoppas du märker av att styrkan ökar "snabbt" även i isolation/hjälp övningarna!

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Hejhej alla biffar. Har nu tröttnat på att bara sitta framför datorn hela tiden och ska böja träna. Jag är inte fet och jag har väl lite kondis.
Jag vill bli starkare och helt enkelt mer fit. Vill ha lite tips på övningar osv..
(183cm) (70kg)
Har förstått att kosten och sömnen är viktig, bör jag äta protoinpullver eller något? Är som sagt helt grön på detta så alla svar uppskattas. Skulle också va glad om någon har något bra schema för att träna 3 dagar i veckan.
Tack på förhand/Tändstickan..
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Jakzu skrev:Hejhej alla biffar. Har nu tröttnat på att bara sitta framför datorn hela tiden och ska böja träna. Jag är inte fet och jag har väl lite kondis.
Jag vill bli starkare och helt enkelt mer fit. Vill ha lite tips på övningar osv..
(183cm) (70kg)
Har förstått att kosten och sömnen är viktig, bör jag äta protoinpullver eller något? Är som sagt helt grön på detta så alla svar uppskattas. Skulle också va glad om någon har något bra schema för att träna 3 dagar i veckan.
Tack på förhand/Tändstickan..
Tja!

Kosten och sömnen är lika viktig om inte viktigare än träningen. Proteinpulver behövs ej, ät bra så klarar du dig utmärkt.
Angående schema så googla Stronglift 5x5, perfekt nybörjar program som kommer ge styrka och lite massa. Utmärkt för och vänja leder och skallen.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Någon som märker skillnad på whey 80/100?
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

Har snart gymmat i ett år, har börjat märka stora skillnader! Lagt på 10 kg sen jag började gymma :D
Men till frågan, har knappt nåt fett på magen och har lite "smalrutor" som jag kallar det, bara synliga om jag spänner magen... :(
Så kan någon nån mördar övning till magen, som tränar dom övre, mellersta och nedre rutorna? Måste fixa bra kropp överallt till beachen kan inte ha armar och bröst men ingen mage ju! :D
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Har införskaffat gymkort precis. Nu gäller det bara att släpa dig dit med..
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Jakzu skrev:Har införskaffat gymkort precis. Nu gäller det bara att släpa dig dit med..
när du börjat kan du inte sluta... kör på morgonen varje vardag och efter skolam, kondis på morgonen och mage/bicep/tric bara bic/tri 2 gånger i veckan så spär ut de, sedan 5 split på eftermiddagen, känner mig lite addicted då jag mår piss om jag inte går XD 78kg idag! 120 i markx8 (fina)

magövning

http://gyazo.com/e64392d94bd61e54b4f3563a0c78ac6a.png
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Skriv svar