Nu när jag har lagt upp mitt Dt projekt ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51368 ) så har jag bestämt mig för att lägga upp ett projekt av min kinafiddy med. Detta projekt är till skillnad från Dt-projektet fortfarande aktivt. Anledningen till att fiddyn i projektnamnet kallas miniDerbi är att jag ska försöka modda på en förgasare från en Senda 02. Förgasaren är en Dellorto 14mm.
Historia
Det började med att jag och en av mina kompisar köpte den av en annan kompis då vi tänkte bygga någon typ av lådbil av den, vi hade då ingen aning om att det var riktigt dålig kvalité.

Mål
1.Först och främst få motorn att gå och fungera bra.
2.Få den att se någorlunda ut (X)
3.Dra min orginala Dt i topphastighet med mig på. (X)
4. Få iallafall nån possitiv kommentar om den. (X)
5.Få den unik (X)
6. Få iordning på cykelchassit så drivning och allt fungerar som det ska.
7. Få en toppfart över 60km/h
8. Få 100 kommentarer på projektet.


Setup på motorn
Original bonnportad 47cc cylinder
14mm dellorto förgasare
25mm polerat insug (tror jag, är lite osäker på storleken)
Avstrypt och nedkortat original avgasrör
Luftfilter från en dammsugare
Update 1
Så såg den ut efter ett litet tag. Från början var den som vilken orginal kinafiddy som helst, men har dock inga bilder från det.

Då min stoppknapp gick sönder fick det bli en tillfällig nödlösning


Sen bara för att ha något att göra gjorde jag en bögläpp av plåt och maskeringstape


Sen tog jag tag i det hela och började göra iordning den ordentligt! Lackade svänghjulskåpan svart och polerade kopplingskåpan. O lite annat




Efter det lackade jag framgafflarna svarta


Fram tills nu hade Fiddyn funkat någorlunda då och då men helt plötsligt gick den i princip inte att starta. Och om man fick igång den så låg den inte mer än på tomgång på maxgas. På ingen gas dog den. Jag kollade så inte vajern lossat från trotteln men den satt som den skulle. Så jag antog att förgasaren var skiten så den åkte ner i diesel. Men, när jag lossade på förgasaren så upptäckte jag dethär.


Reedventilen var helt avbruten.. Jävla tur att den trasiga biten inte åkt in i veven


Har ännu inte fått tummen ur och beställt nya reeds, men det kommer väll ganska omgående. Trim-reeds i karbon har jag tänkt

Det borde inte ta allt för lång tid tills nästa update kommer då jag snickrar på ett insug för att få förgasaren att passa

Update 2!
Var ute och fixade lite smått med minin idag. Har fixat till ett någorlunda insug nu iaf så jag får dit förgasaren. Ska täta insuget med silicon eller liknande dock. Kanske Plastic Padding

Jag vet att det inte är ett dröminsug men det kommer förhoppningsvis funka, Det återstår väll att se när jag har skaffat reeds.
Här är hela förgasaren, insug och sportluftfiltret som jag från början tänkt att köra med. Men såklart så blir insug + förgasare för långt, så Luftfiltret tar i ett stag i svingen


Detta är all plats som återstår när förgasaren är på plats.. Någon som har nån smart idé? Jag funderar på att bygga ett eget luftfilter. Jag inte orkar lägga onödiga pengar på ett sportluftsfilter. Men vet ni om man kan bygga egna luftfilter så små? Och ändå få ett bra luftflöde.

Ännu ett möjligt problem kan vara om förgasaren kom för långt ner?Den ligger strax under platsen för reedventilen.
Funkar detta tror ni?

I övrigt vräkte jag på lite fälgtejp jag hade över.


Lackade även bakdrevet svart, ingen bild på det dock
Släng gärna en kommentar angående både eget luftfilter och om förgasaren sitter för lång ner


TjoTjena Mittbena[/u]
Update 3
Nu är jag tillbaka igen, Har inte orkat vara inne och uppdatera projektet på väldigt länge nu och har haft annat jag varit tvungen att fixa iordning före den mindre viktiga Miniderbin :S Men det har hänt litegran iallafall. Jag har fått hem min nya reed-ventil och monterat den. Har även modifierat mitt insug så att förgasaren även lutar en aning uppåt (se bild).

JAg vet att det ser förjävligt ut

Dock så var jag lite för dålig på att blanda till plastic paddingen och lite för snabb med att försöka starta den :S Startade gjorde den visserligen ett par gånger med lite startgas. men sen dog den lika snabbt igen :/
När jag några dagar efter det skulle se om den skulle gå bättre med andra munstycke så startade den inte den inte alls. Jag lossade då på insuget och såg att det låg flagor av plastic padding i här och var i både vevhus och cylinder


Här kommer lite bilder från "motorklyvningen" iallafall.



Och så en bild på dom nya reedsen


Jag har också kapat av en bit av ramen längst bak så att den inte sticker ut under kåpan när man monterar den


Jag har funderingar på om jag ska göra om miniderbin så dem blir mer "hyperliknande" eller vad man ska säga. Min tanke är att kapa av alla bakkåpor och köra med bara kylarvingskåpor, Vad tycker ni om det???
Vi får se om jag orkar ge mig ut senare idag och pilla lite.
Det var nog vad som hänt det senaste, kommer förhoppningsvis uppdateringar lite snabbare nu

Adjö och god afton så länge

Update 4
Nu går den!
Var ute och mekade lite idag och fick lite gjort faktiskt

Upptäckte först att flottörkoppen var sprucken



Ser ut som att den förra ägaren försökt smälta ihop det :/
Aja, jag grävde återigen fram min tub plastic padding ^^
Såhär såg det ut först när jag grovt lagt på det



Och såhär såg det ut efter lite slipning



Sen lackade jag den och slängde på en Stage6 Dekal


Sen monterade jag det minsta munstycket jag hade (76) och försökte starta den.
Och den gick faktiskt igång, utan startgas tillochmed



Bjuder på en bild på hur den står nu.

Rösta gärna i omröstningen högre upp på sidan!
Snabb Update 5
Sprang ut en snabbis idag och bytte luftfilter från skumgummit jag hade innan till ett damsugarfilter typ

Det kanske dröjer lite innan jag köper munstycken då jag ska ha grejer till moppen med men inte riktigt full koll på vad som behövs än :/
Tack o hej! Kommentera nu med!!

Ännu en kort update!
Update nr 6.
Äntligen!!!!! Den funkar!! jag hittade ett munstycke i storlek 55 och tänkte att med lite tur kunde det funka. Faktiskt så blev det riktigt bra! Kanske liite litet men det funkar iallafall



Update 7
Hallå igen! vart ett tag sen senaste updaten nu men jag har varit upptagen med annat




Såhär blev kåpkapningen, Ser den hyper ut tycker ni?

Kapade dock kåporna så man kan sätta på bakkåporna igen, är dock betydligt mycket mindre nu.


Här är den lilla undertailen


Här kommer oxå en bild på min framtida avstängningsknapp, gjorde ett försök på att koppla i den idag men fick det ej till att funka. Får se om jag kan få iordning på det nu snart


Om jag kommer ut något till den imorgon så ska jag dessutom fixa en video

Kommentera nu med!

Update 8! Skriftlig
Satan....... Idag rök bakdäcket -.- jag testade att köra den. Maxade den på asfalt och den gick faktiskt upp i omkring 55 ärliga! Så trimmet har ju gjort lite skillnad. Original går den i knappt 50 med någon som väger högst 50. Nu gick den som sagt i 55 med ca 80 kilo på ^^ riktigt kul att köra faktiskt. Sen helt plötsligt så sprack hela backdäcket upp

Men innan allt denna skit kom så han jag köra ett race mot en dt50 från 90talet. (Går någon kilometer snabbare än en orginal modern dt) förmodligen på grund av fiddyns fruktansvärt dåliga accerlation så drog ju DTn mig i början. Men fiddyn gick faktiskt snabbare. Jävligt stolt att det gick att få den Kinaskiten att gå såpas

Som sagt, känns jävligt surt

Skicka gärna ett PM till mig isåfall

Update 9. Med video!
om lovat kommer här lite bilder och en video från körningen i helgen. Ingen vidare kvalite alls men det får duga.
OBS. den går ganska dåligt här på denna videon, en kompis har en annan på sin mobil där den går bättre och över lag en bättre video. Men detta får duga så länge


Och för er som inte vet hur liten den är så borde ni se det på denna bild. Jag är dock ca 1,90

Beroende på när jag får min kompis video så kommer väl nästa video upp inom kort.
Glöm inte kommentera
Update 10! Börjar jaga hästar! (Iallafall en liiiiiten ponny)
Halloj! Var ett litet tag sen senaste updaten nu men man känner sig inte jättetaggad när nästan ingen kommenterar ändå :/
Aja slut på Gnäll nu. Jag har tråkigt nog inte kommit någon stans alls med mitt bakdäck då jag inte vill köpa ett lila sant med samma dåliga kvalitet. Men kanske ska höra med cykelhandlarn i närheten imorgon. Har inte heller fått videon av min kompis än :/
Nu de senaste dagarna har vädret varit så jäkla gött här o man blir jäkligt sugen på att åka. Men helst vill man ju kunna åka lite fortare också :p så jag har letat runt en hel del idag och hittade bland annat en bigbore 55cc på eBay ^^ den var jävligt billig så kaaaanske det blir så att jag införskaffar någon typ av trimrör med. Hittade ett sådant med men jag är lite tveksam på det :p.
http://www.superbilligt.se/m#product/253
Det har ju ingen stinger? Sen är jag också lite fundersam på om det passar på modellen :p men cylindern ska passa iallafall.


Glöm inte kommentera nu, blir förjävla tråkigt annars :p
Update 11.
Hallojhalloj, länge sedan jag uppdaterade här nu :p tror inte att jag sagt det men bakhjulet small ju nästan direkt efter att filmen stängdes av (2 updates tillbaka). Beställde ett nytt och fick veta efter kanske 1 månad (motorsweden har inga snabba leveranser i vanliga fall) att det kommit bort på posten :/ så då fick dom skicka ett nytt. Det nya sprack efter att ha stått bara några dagar i med luft. Det lustiga var ju att jag inte ens använt några verktyg för att få pådäcket, så slangen kan inte tagit skada på något vis :p när jag kollade lite nogare såg jag att den spruckit upp som i "sömmen" på slangen:/ Motorsweden fick då skicka ytterligare ett nytt, efter en vecka hade detta spruckit upp på samma vis. Väntar nu på att dom ska skicka en slang till (4e). När däcket är på ska den säljas, så är du av någon anledning sugen på den är du mycket välkommen att lägga ett PM till mig. Tack o hej leverpastej.
(Inlägget är skrivet från telefonen så kan förekomma lite udda fel här o var :p)
Update 12
Ja hallåjsan, update 12 den 12e fan vad passande





Hadé gatt.
//Pelsnernels
Update 13
Kommer lite bilder här på insug m.m



Här ser ni hur stort det första insuget var (insugspackningen) och det jag hade efter det, ganska stor skillnad





Och till sist kommer en bild på det fina bakdäcket, den hemska innerslangen syns ju dock inte, har inte vågat blåsa upp det än



Kan meddela att om det nu inte kommer respons eller kommentarer efter denna uppdateringen så avslutas projektet då jag inte orkar uppdatera utan att någon kommenterar :/ Är ju ändå knappt 4500 visningar på projektet och 25 kommentarer från andra medlemmar än migsjälv :/ Men ja, att var 180e person (ca) kommenterar känns ju lite klent.....
Det var allt för denna gången.
Schululu
Update 14
Någon typ av intresse verkade ju finnas för projektet så fortsätter ett tag till. Men lämna gärna respons och tankar om att sätta motorn i ett annat cykelchassi. (update 12) Aja här kommer mer bilder iallfall. Har monterat det och blev riktigt stabilt och bra!





Här är det nya VS det gamla insuget


Det gamla var slätare på insidan men lite mindre. Fast tror faktiskt inte det påverkar om man kollar på hur stora de nya insugen är jämfört med det gamla


På plats!


Som den står nu.

Uppstog dock ett problem när jag monterat allt..... Dragstarten var helt stum

Det var allt, KOMMENTERA NU!!!
Adios
Update 15
Grejade med motorn en aning idag. Anledningen till att den var stum var att jag monterat reedventilen på fel håll så den tog emot veven :p detta innebär ju såklart också att jag matchat insuget fel



Glöm inte att kommentera nu gullepluttar :* tycker ni motorn ska in i ett cykelchassi eller har ni andra förslag? Eller ska den vara som den är?? Många frågor och få kommentarer.
The tough life of Pelsnernes
See you later aligator.
16. Har grejeat en hel del nu på lovet har dock bara en bild. jag har alltså börjat med ett nytt chassi. Utgångspunkt en cykel. Damcykel dessutom, så det ändrades på


Ni ska vara glada att ni slipper se svetsfogarna, de ser hemska ut


Adjö för denna gången.
update 17.
Kommer lite bilder från hur långt jag kommit med chassit.
bakhjulet provisoriskt ditsatt. Mycket krångel med bakhjulet då cykeln tidigare hade växelsystem i navet som åker bort, blir därför en ganska stor förändring inne i navet. Kan tillägga att bakramen kommer förstärkas så småningom.

Fotpinnarna


Plattan ni ser här kommer det kommande drevet skruvas fast i.

Det var allt för nu. Tudelu
Update 18.
Hallojsan! Grejat lite på sistone och har nu monterat en bromsskiva bak och dubbla ok. Har även monterat en dynamo frå en annan cykel. Inte dragit färdigt elen till ljusen än dock.
Bilder på det.



Och här är hur det såg ut innan med singelok. Bromspåverkan var ju sämre än cykelbromsens då dock.. SÅ nu blir det dubbelt. Vet dock inte om jag ska koppla det nya oket till en fotbroms jag bygger själv eller fiddyns gamla bromshandtag


Och som avslut, jag vet att mina svetsningar är hemska, behöver inga gnälliga kommentarer över det. Skäms nästan över att visa dem men jaja.
Adjö
Update 19.
Hänt en del då jag inte orkat updatera på ett tag. Nu är iallafall motorn monterad. Har köpt lite grejer från cykelkraft med, bensinslang, gasvajer, bensinfilter och flottörkopp då den andra inte höll tätt.
Lite bilder på hur det ser ut med motorfäste och annat kommer här. Och om det inte syns så tydligt på bilderna så sitter alltså motorn fast på en platta, plattan i sig är fastskruvad i den tillbyggda ramen.

Jag har också kortat ner röret för att det inte skulle sticka ut så mycket ibak.

Installerade också idag en ordentlig av och på-stängningsknapp, första gången sen jag köpte den som det faktiskt är en fungerande knapp


Och nu lite bilder på hur motorfästet ser ut och ramförstärkning m.m




Har fixat så att båda oken ibak fungerar nu med

Nu i övrigt är det inte mycket kvar innan den borde fungera, jag behöver drev och en till kedja. Enligt mina beräkningar behöver jag gå från 15-54 till 10/11-74 haha och det har jag inte hittat i Sverige så får köpa på Ebay så snart som möjligt. Efter det är det bara lite fininställningar på förgasaren kvar

Det var allt för denna gången, Hejsvejs.
PS. Glöm inte att kommentera, annars blir jag ledsen gullungar

Update 20
Skriver en snabb skriftlig uppdatering från vad som hänt idag, idag så har jag gjort iordning baknavet en aning och så gjort plats för att få på bakdrevet när det kommer så fort som möjligt. Jag har nämnligen beställt framdrev, bak drev, kedjelås och kedja från eBay och motorsweden. Kedjan som jag köpte från motorsweden har jag redan fått och dreven är beräknade att komma mellan den 31 och 5e så det är ett par dagar kvar. Har också "portat" cylindern lite idag då jag fick en dremmel i julklapp. Så jag har breddat och höjt avgasporten en aning, så vi får väl se om det blir någon skillnad :p en större update kommer nog när dreven kommer. Jag har också lagt till en setup-lista högre upp i projekttråden kolla in den! Updaterade också målen. Det var allt för denna gången.
God jul o gott nytt år.
Update 21
Har hänt mycket under jullovet, så här kommer en stor update med mycket bilder

Här kommer iallafall bilder.

Kände att det kunde vara bra att ha någon typ av bränslereserv så en enliters gammal 2-takts oljeflaska fick bli bra. Lite osmidigt med att motorn sitter så högt är att det är svårt att få iordning en bra reservtank med bensinkran, så denhär måste jag skruva loss och hälla i ordinarie tanken


Har också för en gångs skull gjort iordning en bra avstängninsknapp, det gammla cykelhandtaget fick bli ett bra vattenskydd


Och här kommer bilder på de nya dreven



Så det skiljde ju en del i storlek på dem.....


Och här kommer en bild på mina fina guldiga kedjelås


Och här ett par bilder på när drevet blivit påsvetsat.


Och så det lilla framdrevet

Jag passade på att svetsa på en liten hållare till gasvjern när jag ändå var i farten, detta för att den inte ska lägga sig på cylindern så plasten smälter


När jag väl fått på båda dreven såg jag att det skiljde ganska mycket i sidled på dem båda så jag fick borra om nya hål till motorplattan och svetsa igen de gamla, de igensvetsade syns här.

Jag lyckades då få iordning kedjan någorlunda så man kunde nästan åka på den, kedjan hoppade innan man hunnit få upp farten, men jag ville testa litegrann och det kanske var bra att jag gjorde det innan allt var helt perfekt för helt plötsligt högg det till och motorn dog....

Uppenbarligen höll inte 4mm massiv plåt som motorfäste till en sånhär liten motor...

Ja ni ser ju själva... Jag tror inte ens motorn har 4 hk, med lite tur kanske den ligger på 3,5. Jaja hände gjorde det iallafall.

Så då blev det till att uppgradera motorfästena en del.
Började med att skära ut dessa.

Och svetsade sedan fast dem såhär,svetsfogarna på det uppgraderade motorfästet är de fogarna jag är nöjdast över på hela cykeln





Gjorde också en allmän uppstöttning av bakramen.

Skar sedan ut och svetsade på en till platta mellan de små plattorna jag svetsat på innan, den är lite vinklad för från orginalfästet sett.

Svetsade sedan fast som 2 små treakanter undertill för att stabilisera det hela ännu mer.

Har ingen bild på det men svetsade också som grädden på moset fast ytterligare en platta under allt de nytillagda, bultarna motorplattan sitter i går genom dem också.
Här syns iallafall att det blev ganska trångt med kröken med allt det nya


Och såhär står den ju, och väntar på att kedjan ska balanseras och att förgasaren ska ställas in bättre, sen är den förhoppningsvis klar



Och så en liten klibba för att det ska gå lite snabbare


Det var allt för nu, kanske skruvar mer i helgen men det återstår att se.. Glöm inte kommentera heller

Update 22 (har legat i kommentarsfältet ganska länge)
Skriver en kort update här. Ska uppdatera orginalinlägget så snart jag orkar med bilder. Jag har iallafall fått iordning på motorfästena och kedja och jag har kört kanske knappt 2 mil med den. Baknavet ser fortfarande bra ut och det mesta verkade klara det bra. Mätte toppfart (dåligt inställd förgasare) och nådde 45 enligt GPS. Så 50 kan vara möjligt. Så hastigheten är snabbare än jag förväntat mig, då den gjorde knappt 50 innan och drevningen nu borde vara ca 2 kugg fram starkare... Så kanske portningen så den blev mer högvarvig. Men allt slutade inte kul iallafall. En kopplingsfjäder gick av och mosades sönder i kopplingshuset. Dock tog inget annat skada. Så jag har rengjort kopplingshuset idag och ska köpa nya kopplingsfjädrar så snart som möjligt.
Jag upptäckte under åkturen också att om jag körde i en håla så det skakade till ville motorn nästan dö ett tag, men sen efter några sekunder så vaknade den till igen. Jag tror att mitt insug kan vara för stort i anslutningsdiameter så det lägger sig som en liten pöl med bensin under reedventilerna ungefär, och när det hoppar till så flyger det också upp och dras in i motorn. Detta är min teori, om jag kör med det eller gör något åt det får vi se



Har inga nya bilder, Jag har kommit fram till att jag mycket troligt köper en ny förstärkt koppling istället för att oroa mig för att det ska gå sönder kopplingsfjädrar stup i kvarten

Hajdö
Update 23.
Tänkte bara säga att jag har precis beställt en ny förstärkt koppling som förhoppningsvis kommer denna veckan! Ska försöka ta mig tid såfort som möjligt för att få den att funka

Update 24.
Fick idag hem kopplingen och stack med detsamma ut och monterade den. Kopplade även iordning ett bakljus.
Efter ett par drag så startade den sen, och allt fu både bra. Kommer en större update när jag filmat. Det gick inte idag med tanke på att vi bor i det ständigt mörka Svea rike. Men en större update med bilder kommer så fort jag orkar och har tid.
Update 25.
Avslut
Projektet är avslutat, cykeln fungerade fint och vrålade fram i 50 obehagliga km/h utan bromsar. hade framme den häromdan och den gick halvtaskigt, förmodligen skiten förgasare då jag kört helt utan luftfilter, men orkar inte bry mig om den nu när man har bil.
Adios
*Pelsnernels signing out*
Update 26.
Ojdå Pelsnernels Signar in igen, vem kunde tro det, tillbaka i toppform så att säga. Kända att det kunde vara bra att gå in lite i 2-taktsmotortänket igen då jag ska jobba ed det i sommar

Aja, allt är väl lite kansken som det ser ut men jag får väl försöka ge dethela ett vettigt avslut iallafall.
Har för övrigt tittat över cykeln sen förra inlägget, hävde ur all bensin i förgasaren och tanken, hällde i lite ny. Och tadaa! startade på andra draget och gick precis lika fruktansvärt hemskt fort som innan. Inte illa för en sån unken bonnportad kinamotor
