Derbi motor låser sig?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Derbi motor låser sig?

Inlägg av Pulze »

Hej!

Har problem med min Derbi motor (den gamla modellen). Allt började med att moppen skar. Sen när jag satte på nya cylindern och skulle kicka första kicken så låste sig allting. Lämnade motorn till en kille som skulle fixa det. Han sa att det var ramlagrena som var skurna, så jag köpte nya sådanna och han satte i dom. Men nu när jag drar ihop motorn så går allt jäääätte trögt. Om jag lämnar ca 1 cm glipa mellan blocken så funkar allt som det ska men sen när jag drar ihop det så blir det jätte trögt. Någon som har haft nått liknande och sulle kunna hjälpa mig lite på traven. Får fan inte denna skit att funka! :(

Tack på förhand :)

Kan ladda upp lite bilder imorgon! :)
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Hänt mig också. Var drevet vid kopplingskorgen slm tog i. Då kan de både låsa sig och gå att kicia igång. Efter en stund så åker drevet ut på axeln och skär fast sig i blocket. Harvar lite metall men sålänge du inte låter det gå igenom så är det bra :) Det var min analys
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

kolla kickaxeln, nästan alltid den som är problemet :roll:
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Asddfgf4 skrev:kolla kickaxeln, nästan alltid den som är problemet :roll:
Knappast för att få ihop blockhalvorna? Att det kan krångla när man sätter på kopplingskåpan förstår jag, men inte blockhalvorna.

För jag antar att ts menar blockhalvorna och inget annat?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
derix
Elmoped

Inlägg av derix »

Min var uppförde sig liknande efter vev byta den var seg som fan att dra runt osv men när man starta den så blev den normal igen :)
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

CaToXXo skrev:
Asddfgf4 skrev:kolla kickaxeln, nästan alltid den som är problemet :roll:
Knappast för att få ihop blockhalvorna? Att det kan krångla när man sätter på kopplingskåpan förstår jag, men inte blockhalvorna.

För jag antar att ts menar blockhalvorna och inget annat?
jag ja menar såklart blockhalvorna och det är helt omöjligt att kicka :( Någon som vet helt hundra hur alla brickor osv ska ligga? :)

Lite bilder:

Såhär är alla brickor som jag tror det ska vara.
Bild

Uppe på den stora "huvudaxeln" ligger in liten bricka. Sen lägger jag en till över den, så ser denna ut.
Bild

Bild

Och tror jag typ har kommit på felet. man kan rucka på den stora upp och ner nån millimeter. När denna är uppdragen går motorn runt, och när jag trycker ner den så hakar kuggen i sig i varandra och låser sig lite.
Tror ni denna lilla mystiska bricka kan ha nått med det att göra?

Bild
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Skriv svar