cpi sx går kasst efter motorbyte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

cpi sx går kasst efter motorbyte

Inlägg av dozed »

tjena! :)

har bytt motor på min cpi sx 06 till en annan AM6 från en Rieju rr. har samma förgasare, cylinder, kolv och avgassystem som satt på cpi:n, har alltså bara bytt själva botten på motorn. pluggen är dragen och har ett 100-munstycke i förgasaren. den gick klockrent innan motorbytet men nu går den kasst. den blurrar, den dalar o går inte upp i varv.

bytte motor för växellådan gick sönder på den gamla.

tips tack?

mvh Andreas
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

hej

Inlägg av HoridMatec »

tjuvluft kanske?
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

Nej det tvivlar jag på, för då brukar dom ju rusa i varv (?)
Men där emot så verkar den gå för fett för stiftet är kolsvart. Men i och med att den gick klockrent innan vi bytte till Rieju-bottendelen så vet vi inte vad det kan vara för fel?
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

ok.

Inlägg av HoridMatec »

Ja det är sant.

är stiftet kolsvart så kanske du ska tömma tanken och tanka ny bensin och starta innan du slänger i olja och se om det är samma problem.

jag är inte så duktig på mopeder xD
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Har du varmkört den ordentligt ?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

kör oljeblandat direkt i tanken just nu. ja vi har varmkört den men den går lika kasst. den går på tomgången när den blir varm men fortfarande ojämnt o bubbligt.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Hur mycket går den upp och ner i varv ?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

den går upp typ häften i varv sen dör den någon sekund o sen likadant om o om igen.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Monterade du nya packningar ?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

ja jag har bytt packningarna
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Låter som att den drar tjuvluft !
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

Stiftet är kolsvart så de är precis som att den går för
Fett. Kör just nu ganska fet oljeblandning i tanken, kan de bero på de?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Inte så att du har tändplatta och stator från Rieju och CPIs CDI? CPI har ju egen modell till skillnad från alla andra.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Kan ju ha nåt att göra med theflyingfin sa. Det är ju även 6v system på Rieju och 12v på cpi så tror inte att generatorn kommer ladda upp batteriet heller då. Låter ju nästan som han misständer om han bara varvar hälften upp om igen. Sen med oljeblandningen så tror jag de inte gör så mycket. Jag brukar ibland köra på 4% i mina hojjar och de brukar funka bra ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Rieju rr har inte batteri, så hur gommer du fram till att det är 6 volt?
lysen osv på rr är från generatorn.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Rieju har ju 6v system och inget batteri. Men cpi har 12v system med batteri och elstart. Men nu när han bytt block så behöver han ju inte batteriet egentligen för de finns ju ingen startmotor där:P men det är iaf helt olika cdiboxar till cpi än Rieju. Sen så verkar de ju som att den misständer. Men vad haru för cdi och tändplatta+stator nu?
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

Cdi och tändplattan är taget från cpi:n så de är samma!
Vad menar du med stator?
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Det här är statorn Bild men du har ju varvtalsmätare på cpi:n så visar den jämnt samma varvtal till hälften?
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

Sen visar olika men i snitt så visar den cirka hälften
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

är svänghjulet ifrån cpi oxå? sitter tändplattan rätt. han vara så att fästerna på AM6 motorn sitter på annat sätt än på le-tech motorn. om tändningen är korekt. så byt munstycket. blocken är inte lika dana innuti.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

TheFlyingFin skrev:
dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
bara om man har en ställbart statorplatta, på alla nyare AM6 så sitter de en vanlig tändplatta som man inte kan justera.

justerbara tändningar satt på äldre AM6 och tidiga Derbi. om vi nu ska diskutera ducatitändningen.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

LennartTuning skrev:
TheFlyingFin skrev:
dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
bara om man har en ställbart statorplatta, på alla nyare AM6 så sitter de en vanlig tändplatta som man inte kan justera.

justerbara tändningar satt på äldre AM6 och tidiga Derbi. om vi nu ska diskutera ducatitändningen.
har inte alla D50B0 justerbar tändning? O.O
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

den går bättre nu efter påbörjad bestyckning men efter en stund sotar den igen och dör.
kör oljeblandat direkt i tanken just nu eftersom vi är osäkra på pumpens skick.
stiftet är inte nytt. ska vi köpa nytt stift eller fortsätta bestyckning?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Bestycka den rätt och leta efter tjuvluft..en film vore bea
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

ska fixa en film innan kl.15.00
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

här är en film på hur moppen går. går inte riktigt rent eller upp i varv.
http://www.youtube.com/watch?v=Gg1b3uRC ... e=youtu.be
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Låter lite som feltändning, men börja med att byta stift och fortsätt bestycka.
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

har bytt stift. den gick bättre med det nya stiftet men fortfarande inte bra.
ska kolla imon om det är för fet oljeblandning i tanken!
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

sådär lät min exakt när jag tappat luftskruven :D
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

men min luftskruv sitter kvar så de är inte de ;)
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

det är inte för mycket olja i blandningen iallafall!

Enda idén är väl att fortsätta bestycka men har ju dragit pluggen så frågan är om jag är ute och cyklar med bestyckningen.

Jag hade 98 i när den gick fint. efter motorbytet så gick den kasst med 98 så bytte ner till 80. har nu gått ner till 72 och provat höja och sänka nålen. har inga munstycken mellan 80-100. känns ju fel att gå ner så mycket när jag har haft 98 från början med dragen plugg. den gjorde då 80 km/h.
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

det känns som att den både blöddrar och böar, alltså både för litet och för stort munstycke......
dozed
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 februari 2010, 22:20
Ort: Fågelfors
Kontakt:

Inlägg av dozed »

känns så nära ett lösning på den här tråden nu. ingen som har en ide om vad det kan va? :/
Skriv svar