har bytt motor på min cpi sx 06 till en annan AM6 från en Rieju rr. har samma förgasare, cylinder, kolv och avgassystem som satt på cpi:n, har alltså bara bytt själva botten på motorn. pluggen är dragen och har ett 100-munstycke i förgasaren. den gick klockrent innan motorbytet men nu går den kasst. den blurrar, den dalar o går inte upp i varv.
bytte motor för växellådan gick sönder på den gamla.
Nej det tvivlar jag på, för då brukar dom ju rusa i varv (?)
Men där emot så verkar den gå för fett för stiftet är kolsvart. Men i och med att den gick klockrent innan vi bytte till Rieju-bottendelen så vet vi inte vad det kan vara för fel?
kör oljeblandat direkt i tanken just nu. ja vi har varmkört den men den går lika kasst. den går på tomgången när den blir varm men fortfarande ojämnt o bubbligt.
Kan ju ha nåt att göra med theflyingfin sa. Det är ju även 6v system på Rieju och 12v på cpi så tror inte att generatorn kommer ladda upp batteriet heller då. Låter ju nästan som han misständer om han bara varvar hälften upp om igen. Sen med oljeblandningen så tror jag de inte gör så mycket. Jag brukar ibland köra på 4% i mina hojjar och de brukar funka bra
Rieju har ju 6v system och inget batteri. Men cpi har 12v system med batteri och elstart. Men nu när han bytt block så behöver han ju inte batteriet egentligen för de finns ju ingen startmotor där:P men det är iaf helt olika cdiboxar till cpi än Rieju. Sen så verkar de ju som att den misständer. Men vad haru för cdi och tändplatta+stator nu?
är svänghjulet ifrån cpi oxå? sitter tändplattan rätt. han vara så att fästerna på AM6 motorn sitter på annat sätt än på le-tech motorn. om tändningen är korekt. så byt munstycket. blocken är inte lika dana innuti.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered
fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
bara om man har en ställbart statorplatta, på alla nyare AM6 så sitter de en vanlig tändplatta som man inte kan justera.
justerbara tändningar satt på äldre AM6 och tidiga Derbi. om vi nu ska diskutera ducatitändningen.
Lennart Tuning
Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!
dozed skrev:Svänghjulet är från riejun men enda skillnaden på svänghjulen var att de satt en startkrans på den ena till startmotorn. Tändplattan kan bara sitta på ett sätt. Ska prova gå ner i munstycke o se hur den reagerar
tändplattan kan visst sitta på olika sätt. Annars skulle man ju inte kunna justera tändningen!
bara om man har en ställbart statorplatta, på alla nyare AM6 så sitter de en vanlig tändplatta som man inte kan justera.
justerbara tändningar satt på äldre AM6 och tidiga Derbi. om vi nu ska diskutera ducatitändningen.
har inte alla D50B0 justerbar tändning? O.O
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
den går bättre nu efter påbörjad bestyckning men efter en stund sotar den igen och dör.
kör oljeblandat direkt i tanken just nu eftersom vi är osäkra på pumpens skick.
stiftet är inte nytt. ska vi köpa nytt stift eller fortsätta bestyckning?
det är inte för mycket olja i blandningen iallafall!
Enda idén är väl att fortsätta bestycka men har ju dragit pluggen så frågan är om jag är ute och cyklar med bestyckningen.
Jag hade 98 i när den gick fint. efter motorbytet så gick den kasst med 98 så bytte ner till 80. har nu gått ner till 72 och provat höja och sänka nålen. har inga munstycken mellan 80-100. känns ju fel att gå ner så mycket när jag har haft 98 från början med dragen plugg. den gjorde då 80 km/h.