Skadat däcket vid montering

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
KDAson
Elmoped

Skadat däcket vid montering

Inlägg av KDAson »

Yo!

Jag har nyligen köpt vintersulor till min Honda X8R-X och bestämde mig för att prova däcka om själv utan däckmaskin. Jag kom en god bit på vägen, men sen knastra det till och jag upptäckte en liten skada på däcket. Lite utav "ståltråden" som löper genom däcket kom fram, och nu är jag rädd att däcket är helt förstört.

Finns det något sätt att laga däcket, eller åker jag på att köpa slang till det - eller i värsta fall köpa ett helt nytt däck?
Skadan är ju inte jättestor, men det kanske är nog för att man inte ska kunna fylla på med luft utan slang.

Tacksam för svar!
/ KDAson
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det blir väldigt svårt för oss att avgöra utan att ha sett skadan. Du kan inte fixa fram en bild?

tips: såpa gör så att däcket glider på fälgen lättare
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

CaToXXo skrev:tips: såpa gör så att däcket glider på fälgen lättare
...eller vanligt diskmedel om man inte har såpa.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

man brukar lägga fälgen på sidan (efter pumpning) och hälla på vatten blandat med såpa; diskmedel etc. för att se om det läcker. diskmedlet hjälper till för att enklare se om det bubblar, gör det inte det så borde däcket klarat sig bra.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
KDAson
Elmoped

Inlägg av KDAson »

Tack för svar!

Jag har bokat tid med däckmaskin (vilket jag borde gjort från början...) men vet ännu inte om däcket är helt trasigt eller om den lilla skadan inte märks.
Ska försöka fota skadan imorgon.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

KDAson skrev:Tack för svar!

Jag har bokat tid med däckmaskin (vilket jag borde gjort från början...) men vet ännu inte om däcket är helt trasigt eller om den lilla skadan inte märks.
men däcket sitter på nu eller?
isåfall så pumpa det och lägg det på sidan och häll spåpvatten över hela fälgen, ser du bubblor så läcker det.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
KDAson
Elmoped

Inlägg av KDAson »

Persson97 skrev:
KDAson skrev:Tack för svar!

men däcket sitter på nu eller?
isåfall så pumpa det och lägg det på sidan och häll spåpvatten över hela fälgen, ser du bubblor så läcker det.
Nä, däcket sitter inte på. Lyckades inte klämma dit den sista biten. Gav upp när corden gick sönder.
Användarens profilbild
Spray
Svårstartad skrothög

Inlägg av Spray »

Smacka i en slang, billigaste lösningen om du inte vill köpa ett nytt däck
Bild
Skriv svar