högvarvig med alla setuper!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

högvarvig med alla setuper!

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

Tja nu tänkte jag göra en tråd för har ingen aning längre om vad problemet är.

Felet är att moppen har varit högvarvig som ett as vid varenda setup jag har haft.

först med 50cc 17,5mm giannelli 2t och 12-53 då stack den iväg som ett as på 1-2-3-4 men sen orkar den inte 5-6:an

Sen 50sport airsal 21mm giannelli 2t och 12-53 samma fel som ovan.

efter det 74cc barikit 21mm giannelli 2t och 14-53 samma fel igen sen köpte jag ett metrakit sp blev bättre men den orkar inte 6 testade dreva ner samma grej.

Nuvarande setup 74cc barikit (portad av togge) 21mm metrakit sp 14-53 då tänkte ja nu måste den orka varva ut men det gör den inte på 6:an testade med 17,5 och då orkar den varva ut 6:an vindstilla inte med motvind då får den kämpa 6:an.

Jag har lekt med munstycken som en dåre och tändstiftet är jättefint vid alla tillfällen. Så vänder jag mig till er!!
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
derix
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 4 maj 2012, 07:35
Ort: vellinge

Inlägg av derix »

Jag kan ha fel men om den är seg/svag med den setupen så testa dreva den lättare typ 12-52 :) Då borde den ochså bli piggare så kommer då den kommer varva snabbare
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

Somsagt testat att dreva ner den..
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vad har du för cdi?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

Original
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kör du Derbi? Dom har väl strypt CDI?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Rexxy skrev:Kör du Derbi? Dom har väl strypt CDI?
Det är en drd racing på profilbilden i alla fall, och dom har ostrypt original. Men TS får ta och berätta exakt vilken moped han frågar om...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

bensinskalle skrev:
Rexxy skrev:Kör du Derbi? Dom har väl strypt CDI?
Det är en drd racing på profilbilden i alla fall, och dom har ostrypt original. Men TS får ta och berätta exakt vilken moped han frågar om...
Derbi (Senda) DRD racing 05
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Ostrypt CDI har du original.

Vad kör du med för tändstift?

Så du menar att den inte orkar varva ur ens med 12/52 ? Hur beter sig moppen på de högre växlarna?

Har du luftburk eller öppet filter? Om du har luftburk, ta bort den!

Är ditt drivpaket rätt spänt och inte alltför slitet? Drev o kedja dvs.

Vad har du för munstycke i 21mm förgasaren med nuvarande setup, och vad har du testat för olika munstycken, med nuvarande setup?

Du har inte pillat på tändningen nånting?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

CaToXXo skrev:Om du har luftburk, ta bort den!
Varför då? Funkar fint med lite extrahål! :wink:
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Rexxy skrev: Varför då? Funkar fint med lite extrahål! :wink:
Förvisso, men att plocka bort den en snabbis är ett lätt sätt att se om det är den som begränsar. Är det det så kan man anpassa den som du sa. :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag hade känt mig väldigt frestad att se hur motorn reagerar på tändningsjustering om jag hade en moppe som betedde sig så...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

8/9 i tändstift
Nepp den orkade inte 12/53 med 50cc Airsal och gianelli 2t
Den beter sig som alla andra moppar på höga varv skulle jag vilja säga
Har luftburk
Ny kedja framdrev som nytt bak är fint
Har just nu i 21mm 92 i munstycke och stiftet fint
Jag har testat med en annan rotor men aldrig rört tändplattan där är det också som det ska
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

G-son skrev:Jag hade känt mig väldigt frestad att se hur motorn reagerar på tändningsjustering om jag hade en moppe som betedde sig så...
det är bara att komma till Göteborg och justera ;) dock ska man ju justera tändningen på 74cc barikit men den har ju alltid varit så här med alla setuper..
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rotor? Har du ett rotorsystem? För annars heter det svänghjul.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Rexxy skrev:Rotor? Har du ett rotorsystem? För annars heter det svänghjul.
ja han har svänghjul
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

Rexxy skrev:Rotor? Har du ett rotorsystem? För annars heter det svänghjul.
oj tänkte på något helt annat.. :oops: men du har inga ideer om va de kan vara?
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

DerbiDRDRacing05 skrev:det är bara att komma till Göteborg och justera ;) dock ska man ju justera tändningen på 74cc barikit men den har ju alltid varit så här med alla setuper..
Det händer förvisso att jag tar verktygen i ryggsäcken och mekar på plats åt folk, men du får betala bra om det ska vara lönt 30 mil bort! ;)

Det är inte bara till den cylindern man ska justera tändningen, egentligen är det lämpligt att se över inställningen efter alla större ändringar på en motor. Finns oftast lite effekt att hämta av en finjustering, några få gånger kan det bli som natt och dag...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

DerbiDRDRacing05 skrev: Nepp den orkade inte 12/53 med 50cc Airsal och gianelli 2t
Har luftburk
Ny kedja framdrev som nytt bak är fint
Har just nu i 21mm 92 i munstycke och stiftet fint
Jag tror att din moppe får för lite luft. Vore jag du så skulle jag testa att plocka bort luftburken/borra upp den, och sätta i ett större munstycke.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Skruva på luftskruven
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Vad blev för durutioner efter "portningen" ?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bonnaracing skrev:Vad blev för durutioner efter "portningen" ?
inte den det är fel på kan ja lova. min lilla hater :*
vem fan e lennart?
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Frågade vad det var för durutioner, Varför så snabb på att försvara sig om det inte är något fel? :shock:
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bonnaracing skrev:Frågade vad det var för durutioner, Varför så snabb på att försvara sig om det inte är något fel? :shock:
185-188 och 125 i spool men kommer inte ihåg.

du brukar alltid vara på hugget efter mig..... ;)
vem fan e lennart?
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

Herregud :roll:
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

CaToXXo skrev:
DerbiDRDRacing05 skrev: Nepp den orkade inte 12/53 med 50cc Airsal och gianelli 2t
Har luftburk
Ny kedja framdrev som nytt bak är fint
Har just nu i 21mm 92 i munstycke och stiftet fint
Jag tror att din moppe får för lite luft. Vore jag du så skulle jag testa att plocka bort luftburken/borra upp den, och sätta i ett större munstycke.
har tagit bort strypningen och har två extra hål med filter
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Det är inte något så enkelt som att du har dåligt med luft i däcken eller grovt mönstrade däck?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DerbiDRDRacing05
Elmoped
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2013, 17:35

Inlägg av DerbiDRDRacing05 »

bensinskalle skrev:Det är inte något så enkelt som att du har dåligt med luft i däcken eller grovt mönstrade däck?
Luft har jag sen har jag ju Crossdäck men de ska ju inte göra saken värre
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

Setup:
Barikit 74cc (Portad av toggetuning)
Metrakit SP
21mm Dellorto
14-53
Parmakit Membran
Original vev
Original tändning
Skriv svar