Frambroms klyddar!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Smt'N
Elmoped

Frambroms klyddar!

Inlägg av Smt'N »

Hej!
Köpte nya bromsok till min Rieju Drac. När jag skulle sätta dit dem, så satt kolvarna jättehårt fast (antagligen var inte beläggen byta på länge). När jag lyckats få loss dem med lite kraft, så satte jag dit beläggen och satte ihop allt.

När jag sen satte dit det på bromsskivan, så skulle jag fylla på med bromsolja. Men när vi hällde i mer bromsvätska, så var det precis som det åkte ut vid nippeln, utan att någon luft kom ut. Luft kom där ut en stund mitt i allt men slutade igen sen. Kolvarna till Bromsbeläggen rör sig inte heller. Skulle vara tacksam om någon vet vad som är felet!
:D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: Frambroms klyddar!

Inlägg av G-son »

Smt'N skrev:Hej!
Köpte nya bromsok...
...satt kolvarna jättehårt fast (antagligen var inte beläggen byta på länge)...
Varför skulle man få för sig att byta belägg på nya ok? :?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Smt'N
Elmoped

Inlägg av Smt'N »

Ojsan, menade att jag köpt nya belägg till oken, de blev helt fel, tack för uppmärksamheten! :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Fick du ta i mycket för att pressa tillbaka kolvarna så är det möjligt att det behövs en jävla kraft för att få ut de igen.

Har du motstånd i bromshandtaget?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Smt'N
Elmoped

Inlägg av Smt'N »

Det krävdes lite kraft att ta tillbaka dem (antagligen så är dem inte byta på länge bromsbeläggen).
Jag får inget motstånd i bromshandtaget alls :/
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Inte så konstigt, du måste ju lufta bromsen ordentligt.

Enklast är att antingen skaffa dig en pump och pumpa in bromsvätskan från oket

Annars skruvar du loss oket och håller det ovanför styret så att ok och all slang går uppåt, sen fyller du på vätska i behållaren och pumpar upp vätskan i oket.

När man har oket sittandes normalt och försöker lufta brukar luftbubblorna krypa uppåt så även fast man sår och pumpar som en idiot så får man aldrig ut luften genom oket.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Smt'N
Elmoped

Inlägg av Smt'N »

Tack för svaret, ska ut och testa! :D
Smt'N
Elmoped

Inlägg av Smt'N »

Får fortfarande inte upp tryck i den :/
När jag pumpar och sen håller in handtaget, så kommer det bara ut bromsolja ur nipplen, och ingen luft. Kolvarna rör sig inte heller. :(
Skriv svar