Derbi Senda vägrar starta :(!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
ZSenda
Elmoped

Derbi Senda vägrar starta :(!

Inlägg av ZSenda »

Tjena, har då som sagt en Derbi Senda xtreme 07. För några veckor sen plockade jag av förgasaren och blåste av den med tryckluft och rengjorde. Efter detta gick den mycket bättre då den tidigare strypt sig och haft sämre axx och topp. Jag hade även bytt tändstift nyligen innan jag rensade. När jag ändå var igång och pillade tog jag av tändstiftet och kollade och stiftet såg mörkbrunt ut.
Kört kanske 1,5mil sen detta. Förra veckan kom det snö och jag körde inte på kanske 8dagar. För någon dag sen smälte snön igen och då tänkte jag ta mig en tur. Först märkte jag att den dog på tomgång. Men då den stått ett par dagar brydde jag inte mig om detta. Lagom tills jag hade kommit till min kompis hus bara dör motorn. Jag kickar en 5-10 kickar och den startar igen, men dör kort efter. Nu vägrar den starta
Saker som jag testat är:

Springa igång den
Kolla så att inga slangar har lossnat
Kollat soppa och olja, allt är påfyllt.
Och stiftet är nyligen bytt, så det borde fungera.
Där sitter inte iheller skit på stiftet.

Mitt munstycke är 63.
Någon som vet? Börjar ju bli lite orolig :/
Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Låter som den inte får bensin.
Har du testat att choka? Det behöver man göra såhär års.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

CaToXXo skrev:Låter som den inte får bensin.
Har du testat att choka? Det behöver man göra såhär års.
Okej, ja har testat pilla på chocken, ingen skillnad. Dock har choken aldrig gjort speciellt mycket skillnad på min moppe. Även när den funkar har jag testat röra den och ingen skillnad på tomgång, varv eller något sådant.
Du tror inte det kan vara pga för litet munstycke som den inte får soppa ? Eller det är lite långsökt?
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

klart det kan vara munstycken men tycker den iaf borde starta. Har du kollat så att choken fungerar, märkte ingen skillnad på min choke på min förra moppe innan jag såg att den var trasig
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

ZSenda skrev: Du tror inte det kan vara pga för litet munstycke som den inte får soppa ? Eller det är lite långsökt?
Du har ju haft samma munstycke förut, och då har den funkat bra?

Visst har det blivit kallare o det finns mer syre i luften, men det ska inte vara sån skillnad att moppen inte längre startar.

Har du fått skit i förgasaren igen? Testa choke först.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

alb1n skrev:klart det kan vara munstycken men tycker den iaf borde starta. Har du kollat så att choken fungerar, märkte ingen skillnad på min choke på min förra moppe innan jag såg att den var trasig
Okej tack, ja håller med den borde iaf starta. hur kollar jag det?

caToXXo skrev:Du har ju haft samma munstycke förut, och då har den funkat bra?

Visst har det blivit kallare o det finns mer syre i luften, men det ska inte vara sån skillnad att moppen inte längre startar.

Har du fått skit i förgasaren igen? Testa choke först.
Var precis ute i garaget och testade och ingen skillnad hur jag änn hade choken.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Gör rent alla munstycken M.M
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

Speedway skrev:Gör rent alla munstycken M.M
okej :( tack

Men bör jag bestycka upp lite när jag fått den att fungera igen? Menar med tanke på att stiftet var mörkbrunt nästan svart.?
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Du ska inte behöva det eftersom att den gått bra innan. Hur mycket olja har du haft i bensinen ?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

Speedway skrev:Du ska inte behöva det eftersom att den gått bra innan. Hur mycket olja har du haft i bensinen ?
Ingen aning.. tankar två takts olja, den blandar själv. En oljetank en soppa tank. Dådå? :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Gjort rent luftfiltret?

Tändstiftet ska inte bli allt för mörkt om du kör original...

Men huvudproblemet låter som sagt som soppaproblem. Stopp i soppaslangen, fel på flottör kanske ( kan va så att du monterat tillbaka den fel ). Kan även vara så att det är vacuumkranen som ballat ur, dom kan paja eller så kan det vara läck på vacuumslangen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

bensinskalle skrev:Gjort rent luftfiltret?

Tändstiftet ska inte bli allt för mörkt om du kör original...

Men huvudproblemet låter som sagt som soppaproblem. Stopp i soppaslangen, fel på flottör kanske ( kan va så att du monterat tillbaka den fel ). Kan även vara så att det är vacuumkranen som ballat ur, dom kan paja eller så kan det vara läck på vacuumslangen.
Okej, tack. Då blir de väll att plocka av förgasaren igen då :(
Användarens profilbild
AddeTuning
Elmoped

Inlägg av AddeTuning »

Låter som det är för litet munstycke, på min gamla Derbi Senda DRD pro -08 så hade jag 78-82 original tror jag, körde på original setup då, kollat så tändstiftet får gnista? :) Kolla även så du kopplat alla slangar till rätt grejor i förgasaren, gjorde samma misstag när jag bytte fögg :) Koppla olje slangen till en överflöds grej duvet :D :lol:
Instagram: Sexy2Strokes
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

AddeTuning skrev:Låter som det är för litet munstycke, Kolla även så du kopplat alla slangar till rätt grejor i förgasaren
Bara det att han har kört ett tag med grejerna som sitter på, utan att ha ändrat något.

Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

63 är även original på Xtreme 07. Så det ska inte vara någon fara. Tror mer på att den inte får soppa, av någon anledning.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

Okej munstycke är alltså uteslutet.

Men precis har kört rätt mycket med grejerna på. Så jag fattar INTE hur den kan göra såhär nu. Riktigt drygt :( men ska jag bara ta bort förgasaren o sätta på den igen eller vad ska jag göra?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

ZSenda skrev:Okej munstycke är alltså uteslutet.

Men precis har kört rätt mycket med grejerna på. Så jag fattar INTE hur den kan göra såhär nu. Riktigt drygt :( men ska jag bara ta bort förgasaren o sätta på den igen eller vad ska jag göra?
Munstycke är inte alls uteslutet. GÖR RENT förgasaren invändigt. Blås ur munstyckena med tryckluft och kolla så alla hål är fria.

Skriv svar