DerbiAndreas skrev:En fråga till, om jag ska porta för andra, hur exakt gör riktiga portare? Tar dom loss motorn själva, måste man verkligen klyva motorn för att räkna ut rätt durationer? Känns ju lite konstigt att dom plockar isär motorn, klyver, räknar durationer, portar, sätter ihop motorn, sen på moppen igen för typ 500-1000 kr? Har hört man bara skickar cylindern å får den tbx portad? Men man måste la gå efter en viss setup å varvtal osv?
ser itne varför du ska klyva motorn för porta?DerbiAndreas skrev:Det jag tänker på är de flesta kan ju inte sina durationer, vet inte hur man klyver motorn alltså okunniga helt enkelt så det är la inte många som kan sånt?
Citerar ditt inlägg då de ej syns (?)potog skrev:av borningen så brukar man säga att 70% är max att ha i avgasbrädd...
om den ska köras till vardags så ska man nog lägga sig lite under det men e det racing grejer så kan man nog våga lägga vid 69-72%
lär dig allt om 2takt för då kommer du ha mycket bättre förståelse för hur portningen borde vara... lär dig va som är bra durationer å prata gärna med någon som du vet kan grejerna innan du portar.
jag diskuterar väldigt mycket portning med reDoZz då det alltid är gött å få feedback av varandra dock tänker vi nästan alltid samma så blir inte så mycket att diskutera
plugga lite allmänt på avgasrör så du kan få ett hum om va för durationer som klan funka bra till tex ZX. sen handlar det ju mycket om va kunden vill få sitt register...
har du några fråger om portning så kan du skicka det till : https://www.facebook.com/ToggeTuning
[spoiler]fick man in lite smyg reklam också[spoiler]
potog skrev:av borningen så brukar man säga att 70% är max att ha i avgasbrädd...
om den ska köras till vardags så ska man nog lägga sig lite under det men e det racing grejer så kan man nog våga lägga vid 69-72%
lär dig allt om 2takt för då kommer du ha mycket bättre förståelse för hur portningen borde vara... lär dig va som är bra durationer å prata gärna med någon som du vet kan grejerna innan du portar.
jag diskuterar väldigt mycket portning med reDoZz då det alltid är gött å få feedback av varandra dock tänker vi nästan alltid samma så blir inte så mycket att diskutera
plugga lite allmänt på avgasrör så du kan få ett hum om va för durationer som klan funka bra till tex ZX. sen handlar det ju mycket om va kunden vill få sitt register...
alla har väl börjat nånstans?bonnaracing skrev:kan man inte porta så ska man inte, om du ska lämna in så gör det till Agge eller Roffe heljefors. ang stegen så är det, steg1 "brukskörning". steg2 " lite vassare en steg1. "Steg3" är väl om man bara ska köra race, dvs ändrar portvinklar, ev gör nya portar.