Om mopeden 'bröööölar' så får den för mycket bensin va?
För stort lågfart gissar jag på, då jag gick upp två storlekar på min Dellorto 21mm från 50 som är org. i till 52 i hopp om att han skulle gå bättre. För på högre varven går huvudmunstycket i och då går han bra, så det måste vara lågfartsmunstycket. Eller vad tror ni? Något typiskt kännetäcken vid 'brööööööl'?
Brölar vid halvgas, resten av registret är bra.
Tack. / Fr0zt
Senast redigerad av Fr0zt den 4 december 2013, 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut luftskruven till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.
Går den för snålt, tvärtom. Större munstycke, och luftskruven utåt.
Lågfarten ställer in grovt, luftskruven är fininställning.
EDIT: Black Edition förgasare? Har för mig luftskruven fungerar tvärtom mot det jag sa då.
Senast redigerad av Rexxy den 4 december 2013, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Rexxy skrev:Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut lågfarten till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.
Går den för snålt, tvärtom. Större munstycke, och luftskruven utåt.
Lågfarten ställer in grovt, luftskruven är fininställning.
EDIT: Black Edition förgasare? Har för mig luftskruven fungerar tvärtom mot det jag sa då.
Tack för snabbt svar!
Nej det är mest vid halvgas han brölar, inte bluddrar eller böar. Tvivlar att den får för snålt med bensin.
Skruva ut lågfarten? Hurdå skruva ut? Man skruvar väl fast munstycket tills det sitter fast. Det finns väl inte olika lägen på de olika munstyckena?
(skruvar in luft/bränsleskruv = MER bränsle och luft)
Rexxy skrev:Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut lågfarten till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.
Går den för snålt, tvärtom. Större munstycke, och luftskruven utåt.
Lågfarten ställer in grovt, luftskruven är fininställning.
EDIT: Black Edition förgasare? Har för mig luftskruven fungerar tvärtom mot det jag sa då.
Tack för snabbt svar!
Nej det är mest vid halvgas han brölar, inte bluddrar eller böar. Tvivlar att den får för snålt med bensin.
Skruva ut lågfarten? Hurdå skruva ut? Man skruvar väl fast munstycket tills det sitter fast. Det finns väl inte olika lägen på de olika munstyckena?
(skruvar in luft/bränsleskruv = MER bränsle och luft)
Jag menar självklart luftskruven, gick för fort när jag skrev.
Är det halvgas och det throttelnålen som bestämmer! Höj nålen för mer bränsle, sänk den för mindre bränsle.
Rexxy skrev:Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut lågfarten till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.
Går den för snålt, tvärtom. Större munstycke, och luftskruven utåt.
Lågfarten ställer in grovt, luftskruven är fininställning.
EDIT: Black Edition förgasare? Har för mig luftskruven fungerar tvärtom mot det jag sa då.
Tack för snabbt svar!
Nej det är mest vid halvgas han brölar, inte bluddrar eller böar. Tvivlar att den får för snålt med bensin.
Skruva ut lågfarten? Hurdå skruva ut? Man skruvar väl fast munstycket tills det sitter fast. Det finns väl inte olika lägen på de olika munstyckena?
(skruvar in luft/bränsleskruv = MER bränsle och luft)
Jag menar självklart luftskruven, gick för fort när jag skrev.
Är det halvgas och det throttelnålen som bestämmer! Höj nålen för mer bränsle, sänk den för mindre bränsle.
Ja jag såg en bild på aktiveringsområdet. Klipset är i högsta läget på nålen vilket medför högsta möjliga bränsletillförsel. Borde jag flytta ner klipset till mittenlägget och se om han slutar bröla pga. för mycket bensin vid 1/2 gaspådrag?
Fr0zt skrev:
Ja jag såg en bild på aktiveringsområdet. Klipset är i högsta läget på nålen vilket medför högsta möjliga bränsletillförsel. Borde jag flytta ner klipset till mittenlägget och se om han slutar bröla pga. för mycket bensin vid 1/2 gaspådrag?
Är clipset högst upp på nålen, är nålen i sitt lägsta läge. För minimalt med bränsle. Sänker man clipset höjs nålen.
Senast redigerad av ivan97 den 4 december 2013, 18:02, redigerad totalt 2 gång.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA
Fr0zt skrev:
Ja jag såg en bild på aktiveringsområdet. Klipset är i högsta läget på nålen vilket medför högsta möjliga bränsletillförsel. Borde jag flytta ner klipset till mittenlägget och se om han slutar bröla pga. för mycket bensin vid 1/2 gaspådrag?
Är clipset högst upp på nålen, är nålen i sitt lägsta läge. För minimalt med bränsle. Sänker man clipset höjs nålen.
Stämmer bra! Mitt fel, förväxlade det, självklart sitter klipset längst NER för optimalt med bränsle, kanske är det lite för mycket för mopeden.
Verkar som om det finns olika åsikter om detta, men om du har trottelnålen i högsta läget så ska du sänka den om den bläddrar.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA
Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.
Throttelnålen påverkar också lite på full gas, men det märks inte förrän man gör en stor inställning.
Därför det tar sådan tid att ställa in förgasaren. För man måste prova sig fram och tillbaka med samma prylar hela tiden.
Rexxy skrev:Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.
Throttelnålen påverkar också lite på full gas, men det märks inte förrän man gör en stor inställning.
Därför det tar sådan tid att ställa in förgasaren. För man måste prova sig fram och tillbaka med samma prylar hela tiden.
Sant, börjar bli trött på det dock, behöver några förslag eller riktlinjer. Nu är ju problemet att han brölar vid halvt gaspådrag, vilket jag förstått av din kunskap att nålen sköter det registret mest, så att jag lämnar lågfarten på 52, sänker klipset till mittenläget och provar? Kan jag höra av mig med vidare frågor om det inte skulle funka, då du verkar ha mycket kunskap som kan bespara mig massor med tid. Tack / Fr0zt
Rexxy skrev:Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.
Throttelnålen påverkar också lite på full gas, men det märks inte förrän man gör en stor inställning.
Därför det tar sådan tid att ställa in förgasaren. För man måste prova sig fram och tillbaka med samma prylar hela tiden.
Sant, börjar bli trött på det dock, behöver några förslag eller riktlinjer. Nu är ju problemet att han brölar vid halvt gaspådrag, vilket jag förstått av din kunskap att nålen sköter det registret mest, så att jag lämnar lågfarten på 52, sänker klipset till mittenläget och provar? Kan jag höra av mig med vidare frågor om det inte skulle funka, då du verkar ha mycket kunskap som kan bespara mig massor med tid. Tack / Fr0zt
Ja, sänk nålen (Clipset upp ett snäpp) för mindre bensin på halvgas!
Rexxy skrev:Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.
Throttelnålen påverkar också lite på full gas, men det märks inte förrän man gör en stor inställning.
Därför det tar sådan tid att ställa in förgasaren. För man måste prova sig fram och tillbaka med samma prylar hela tiden.
Sant, börjar bli trött på det dock, behöver några förslag eller riktlinjer. Nu är ju problemet att han brölar vid halvt gaspådrag, vilket jag förstått av din kunskap att nålen sköter det registret mest, så att jag lämnar lågfarten på 52, sänker klipset till mittenläget och provar? Kan jag höra av mig med vidare frågor om det inte skulle funka, då du verkar ha mycket kunskap som kan bespara mig massor med tid. Tack / Fr0zt
Ja, sänk nålen (Clipset upp ett snäpp) för mindre bensin på halvgas!
Bara fråga på!
Superbra, tack Rexxy! Vi moppefreaks får hålla ihop.
Hör av mig med vidare rapport om det löste problemet. Annars är det bara att ta nya tag och testa med något annat.
Tack på förhand. // Fr0zt