Liten fundering om lågfart och "bröl"

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Fr0zt
Elmoped

Liten fundering om lågfart och "bröl"

Inlägg av Fr0zt »

Om mopeden 'bröööölar' så får den för mycket bensin va?
För stort lågfart gissar jag på, då jag gick upp två storlekar på min Dellorto 21mm från 50 som är org. i till 52 i hopp om att han skulle gå bättre. För på högre varven går huvudmunstycket i och då går han bra, så det måste vara lågfartsmunstycket. Eller vad tror ni? Något typiskt kännetäcken vid 'brööööööl'?

Brölar vid halvgas, resten av registret är bra.
Tack. / Fr0zt
Senast redigerad av Fr0zt den 4 december 2013, 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Aerox
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

får man fråga vad din övriga setup är?
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

Alyzzzer skrev:får man fråga vad din övriga setup är?
Aerox 06

Motor.

Doppler S2BR Variator (4g)
Stage 6 Avgassystem (Pro)
Stage 6 cylinderkit (Sport Pro MKII) 70cc
Stage 6 nållager (HQ) Extrabrett
Dellorto Förgasare (black racing) PHBG 21 mm (huvud: 90, låg: 52)
NGK BR9ES Tändstift
Doppler drivrem
Doppler membran (racing)
Malossi koppling (fly) 107mm
RQ - Luftfilter (power)
Racingtändspole (31 000V)
Aerox
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut luftskruven till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.

Går den för snålt, tvärtom. Större munstycke, och luftskruven utåt.

Lågfarten ställer in grovt, luftskruven är fininställning.

EDIT: Black Edition förgasare? Har för mig luftskruven fungerar tvärtom mot det jag sa då.
Senast redigerad av Rexxy den 4 december 2013, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

Rexxy skrev:Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut lågfarten till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.

EDIT: Black Edition förgasare? Har för mig luftskruven fungerar tvärtom mot det jag sa då.
Tack för snabbt svar!
Nej det är mest vid halvgas han brölar, inte bluddrar eller böar. Tvivlar att den får för snålt med bensin.
Skruva ut lågfarten? Hurdå skruva ut? Man skruvar väl fast munstycket tills det sitter fast. Det finns väl inte olika lägen på de olika munstyckena?
(skruvar in luft/bränsleskruv = MER bränsle och luft)
Aerox
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Fr0zt skrev:
Rexxy skrev:Vid tomgång och 1/4 dels gas. Bluddrar den då, ska luftskruven in. Blir det inte bättre, mindre munstycke och skruva ut lågfarten till mitten igen. Och skruva in/ut tills det blir bra.

Tack för snabbt svar!
Nej det är mest vid halvgas han brölar, inte bluddrar eller böar. Tvivlar att den får för snålt med bensin.
Skruva ut lågfarten? Hurdå skruva ut? Man skruvar väl fast munstycket tills det sitter fast. Det finns väl inte olika lägen på de olika munstyckena?
Jag menar självklart luftskruven, gick för fort när jag skrev. :)

Är det halvgas och det throttelnålen som bestämmer! Höj nålen för mer bränsle, sänk den för mindre bränsle.
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

Rexxy skrev:
Fr0zt skrev:

Tack för snabbt svar!
Jag menar självklart luftskruven, gick för fort när jag skrev. :)

Är det halvgas och det throttelnålen som bestämmer! Höj nålen för mer bränsle, sänk den för mindre bränsle.
Ja jag såg en bild på aktiveringsområdet. Klipset är i högsta läget på nålen vilket medför högsta möjliga bränsletillförsel. Borde jag flytta ner klipset till mittenlägget och se om han slutar bröla pga. för mycket bensin vid 1/2 gaspådrag?
Aerox
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Fr0zt skrev:
Ja jag såg en bild på aktiveringsområdet. Klipset är i högsta läget på nålen vilket medför högsta möjliga bränsletillförsel. Borde jag flytta ner klipset till mittenlägget och se om han slutar bröla pga. för mycket bensin vid 1/2 gaspådrag?
Är clipset högst upp på nålen, är nålen i sitt lägsta läge. För minimalt med bränsle. Sänker man clipset höjs nålen.
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Jag tror att du har för stort lågfartsmunstycke, vad jag vet så påverkar det hela registret. Och jag är inte den enda som anser att det är så.
www.braigasen.com/arbomr.jpg
EDIT: Lägger till den här, www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Senast redigerad av ivan97 den 4 december 2013, 18:02, redigerad totalt 2 gång.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

Rexxy skrev:
Fr0zt skrev:
Är clipset högst upp på nålen, är nålen i sitt lägsta läge. För minimalt med bränsle. Sänker man clipset höjs nålen.
Stämmer bra! Mitt fel, förväxlade det, självklart sitter klipset längst NER för optimalt med bränsle, kanske är det lite för mycket för mopeden.
Aerox
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

ivan97 skrev:Jag tror att du har för stort lågfartsmunstycke, vad jag vet så påverkar det hela registret. Och jag är inte den enda som anser att det är så.
Det är dock fel, då lågfart slutar verka vid halvgas, se hasses guide http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Aerox
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Fr0zt skrev:
ivan97 skrev:Jag tror att du har för stort lågfartsmunstycke, vad jag vet så påverkar det hela registret. Och jag är inte den enda som anser att det är så.
Det är dock fel, då lågfart slutar verka vid halvgas, se hasses guide http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Verkar som om det finns olika åsikter om detta, men om du har trottelnålen i högsta läget så ska du sänka den om den bläddrar.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.

Throttelnålen påverkar också lite på full gas, men det märks inte förrän man gör en stor inställning.

Därför det tar sådan tid att ställa in förgasaren. För man måste prova sig fram och tillbaka med samma prylar hela tiden.
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

Rexxy skrev:Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.

Throttelnålen påverkar också lite på full gas, men det märks inte förrän man gör en stor inställning.

Därför det tar sådan tid att ställa in förgasaren. För man måste prova sig fram och tillbaka med samma prylar hela tiden.
Sant, börjar bli trött på det dock, behöver några förslag eller riktlinjer. Nu är ju problemet att han brölar vid halvt gaspådrag, vilket jag förstått av din kunskap att nålen sköter det registret mest, så att jag lämnar lågfarten på 52, sänker klipset till mittenläget och provar? Kan jag höra av mig med vidare frågor om det inte skulle funka, då du verkar ha mycket kunskap som kan bespara mig massor med tid. Tack / Fr0zt
Aerox
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Fr0zt skrev:
Rexxy skrev:Tror eller ej, men lågfarten påverkar faktiskt ALLA gaspådrag. Men en eller två storlekar hit eller dit märks inte. Skillnaden blir om man går upp eller ner 10 strl. Det märkte jag på min R/T hoj. Gick helt plötsligt för fett på full gas efter jag gick upp i lågfart.

Sant, börjar bli trött på det dock, behöver några förslag eller riktlinjer. Nu är ju problemet att han brölar vid halvt gaspådrag, vilket jag förstått av din kunskap att nålen sköter det registret mest, så att jag lämnar lågfarten på 52, sänker klipset till mittenläget och provar? Kan jag höra av mig med vidare frågor om det inte skulle funka, då du verkar ha mycket kunskap som kan bespara mig massor med tid. Tack / Fr0zt
Ja, sänk nålen (Clipset upp ett snäpp) för mindre bensin på halvgas!

Bara fråga på! ;)
Fr0zt
Elmoped

Inlägg av Fr0zt »

Rexxy skrev:
Fr0zt skrev:

Ja, sänk nålen (Clipset upp ett snäpp) för mindre bensin på halvgas!

Bara fråga på! ;)
Superbra, tack Rexxy! Vi moppefreaks får hålla ihop.
Hör av mig med vidare rapport om det löste problemet. Annars är det bara att ta nya tag och testa med något annat.
Tack på förhand. // Fr0zt
Aerox
Skriv svar