mutter variator ludix

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
svennis100
Svårstartad skrothög

mutter variator ludix

Inlägg av svennis100 »

Tjena, nån som vet vad det är för storlek på muttrarna på kopplingsklockan samt variatorn på en ludix blaster? hittar inte någonstans.. testat med en m10, m12, samt nåt däremellan, m12 var för stort..
tack på förhand
Användarens profilbild
marcusss
Elmoped

Inlägg av marcusss »

På min blaster är de 14 eller 15mm, kanske är olika?
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=16767 där står det m10, men jag har testat m10 o de funkade inte? .. :O
Lucasb97
Elmoped

Inlägg av Lucasb97 »

På min Ludix Blaster är det 14 mm
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

Variator muttern är 14mm

muttern till kopplingklockan är också 14mm

Muttern till kopplingen är dock mellan 39 och 42mm, Använde en riktigt skiftnyckel till den.

Tips på setup om du inte redan har en (till en Ludix LC)
Doppler RR7
Dragen V-ring
Hårda kopplingsfjädrar (röda brukar hårda vara?)
större munstycke

Min gjorde mätarn ut vid plan mark med härlig acceleration :)
svennis100 skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=16767 där står det m10, men jag har testat m10 o de funkade inte? .. :O

Det står att gängan är M10, alltså insidan av muttern
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

M4mmsen skrev:Variator muttern är 14mm

Muttern till kopplingen är dock mellan 39 och 42mm, Använde en riktigt skiftnyckel till den.

Doppler RR7
Dragen V-ring
större munstycke

svennis100 skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=16767 där står det m10, men jag har testat m10 o de funkade inte? .. :O

Står M10 för 10mm?
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

svennis100 skrev:

Doppler RR7
Dragen V-ring
större munstycke

Står M10 för 10mm?
Vafan spelar det för roll? Men nu är jag inte insatt, men kan gissa på att M10 är diametern på gängan, gängan på veven är 10mm i diameter och gängen på insidan av muttern är 10mm i diameter, de har inget att göra med verktygen som behövs för att ta av variator muttern att göra
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

M4mmsen skrev:
svennis100 skrev:

Doppler RR7
Dragen V-ring
större munstycke

Står M10 för 10mm?
Vafan spelar det för roll? Men nu är jag inte insatt, men kan gissa på att M10 är diametern på gängan, gängan på veven är 10mm i diameter och gängen på insidan av muttern är 10mm i diameter, de har inget att göra med verktygen som behövs för att ta av variator muttern att göra
Är du dum eller? Har jag någonsin nämnt nåt om verktygen som behövs för att ta loss muttern?
Länken jag skickade med muttern stod som M10, right? Jag har köpt M10 muttrar och har de hemma, men de går inte på, utan är för små.
Och det här med om det spelar roll om M10 är 10mm, är för att det underlättar en del om jag kan bara mäta gängan, och köpa en mutter med samma gänga. ganska logiskt eller?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

inte för att vara sån men om du skruvat mer än 2 grr så borde du kunna gissa dig till rätt bra vad det är för storlek på dig gänga..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
M4mmsen
Varnad

Re: mutter variator ludix

Inlägg av M4mmsen »

svennis100 skrev:Tjena, nån som vet vad det är för storlek på muttrarna på kopplingsklockan samt variatorn på en ludix blaster? hittar inte någonstans.. testat med en m10, m12, samt nåt däremellan, m12 var för stort..
tack på förhand
Genius, Om man läser direkt så framstår det som att du undrade vilken storlek det är på själva muttrarna.

Angående din jävla gänga, om du nu vet att du kan mäta gängan själv och beställa hem efter det så varför frågar du oss här då? Försökte bara hjälpa till.

Har du kollat att gängorna på veven är bra skick? För på min blaster var det M12 om jag inte är ute och cyklar.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

M10 säger att diametern är 10mm, det går enkelt mäta på vevaxeln om det stämmer. Det finns dock ytterligare ett annat viktigt mått på gängor, och det är stigningen - i princip hur långt det är mellan varje gängvarv, alltså hur långt skruven/muttern förflyttar sig för varje varv den dras åt. "Vanlig" M10 har stigningen 1,5mm, men t.ex. 1,25 är mycket vanligt på japanska fordon och börjar man titta på cyklar och såna hemskheter kan man hitta femtioelva andra lustiga varianter.

Det är vanligt med fingängat i motorer, särskilt på vev och andra axlar. Förmodligen har du mutter med fel stigning, om diametern är rätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
svennis100
Svårstartad skrothög

Re: mutter variator ludix

Inlägg av svennis100 »

M4mmsen skrev:
svennis100 skrev:Tjena, nån som vet vad det är för storlek på muttrarna på kopplingsklockan samt variatorn på en ludix blaster? hittar inte någonstans.. testat med en m10, m12, samt nåt däremellan, m12 var för stort..
tack på förhand
Genius, Om man läser direkt så framstår det som att du undrade vilken storlek det är på själva muttrarna.

Angående din jävla gänga, om du nu vet att du kan mäta gängan själv och beställa hem efter det så varför frågar du oss här då? Försökte bara hjälpa till.

Har du kollat att gängorna på veven är bra skick? För på min blaster var det M12 om jag inte är ute och cyklar.
Fast jag skrev att jag testat med en m10, m12, samt nåt däremellan, och M:et var väl storlek och stigning på gängan och inte på muttern va?

Det var ju det jag inte visste, jag skrev "är M10 samma som 10mm?" och du svarar "vafan spelar det för roll?", framstår väl inte som att jag vet att det bara är att mäta och beställa en då eller? :)

Jepp, gängan är felfri, då jag kan ta muttern från variatorn och sätta utanpå kopplingsklockan istället :P

Persson97 skrev:inte för att vara sån men om du skruvat mer än 2 grr så borde du kunna gissa dig till rätt bra vad det är för storlek på dig gänga..
nej det är faktiskt inte så lätt, har som sagt testat en m10, den var lite för liten och gick inte på, m12 var för stor och var bara att trycka på, medans den mittemellan också var lite för liten/annan gängning :P
Skriv svar