Förgasarbyte..

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
someone
Elmoped

Förgasarbyte..

Inlägg av someone »

Hej ni moppe kunniga!

Jag köpte mig för en tid sedan en moped igen. Den var i riktigt risigt skick när jag köpte den men gick åtminstone att starta.. Efter lite pill så gick den även att köra på halvgas.. Och så en kväll efter ett antal öl slog det mig! Jag måste ha en ny förgasare..

In på nätet, hämtar hem en ny Dellorto PHBG 21mm förgasare.. När den kommer så ser jag att jag har köpt en förgasare med vacuumanslutning. Detta trots att jag har en manuell bensinkran. Går det att använda ändå eller är det ytterligare en ny förgasare som gäller?

Det är närmare 10 år sen jag skruvade med mopeder så jag är väl i bästa fall ringrostig om man säger så ;)

Ja och om någon behöver veta så handlar det om en Drac -04.

Mvh.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

ja den går att använda så länge du ser till att plugga igen vacuumanslutningen så den inte drar tjuvluft därigenom :)
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

Demuz skrev:ja den går att använda så länge du ser till att plugga igen vacuumanslutningen så den inte drar tjuvluft därigenom :)
Kanon! Blir det ut o montera.

Tackar för svar! :)

Mvh!
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

Tänkte att jag kan fortsätta är fråga lite i min original tråd så slipper jag starta en ny!

Monterade den nya förgasaren idag, täppte till vakuum anslutningen och försökte starta.. Hände inte ett skvatt! Jag har plockat bort tändstiftet och rengjort det.. Det är inte i något topp skick men det ger en helt ok gnista.. Stiftet blir blött efter att jag kickat så jag antar att bensin kommer fram..

Så min fråga är nu vart problemet kan ligga?

Det bör ju ha något med förgasarbytet att göra då den gick innan.. Jag planerar att köpa mig ett nytt stift imorgon så jag kan utesluta det iaf..

Alla tips o tankar är välkomna!

Mvh.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

haru komp då?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög

Inlägg av guddingalex »

someone skrev:Tänkte att jag kan fortsätta är fråga lite i min original tråd så slipper jag starta en ny!

Monterade den nya förgasaren idag, täppte till vakuum anslutningen och försökte starta.. Hände inte ett skvatt! Jag har plockat bort tändstiftet och rengjort det.. Det är inte i något topp skick men det ger en helt ok gnista.. Stiftet blir blött efter att jag kickat så jag antar att bensin kommer fram..

Det bör ju ha något med förgasarbytet att göra då den gick innan.. Jag planerar att köpa mig ett nytt stift imorgon så jag kan utesluta det iaf..

Mvh.
choken kan vara problemet. har du manuell eller automatisk? lägg ut en film hur det är så kan det vara lättare för oss och höra vad som är fel.
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

draken skrev:haru komp då?
Japp komp finns..
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

vad för munstycke har du i
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

guddingalex skrev:
someone skrev:Tänkte att jag kan fortsätta är fråga lite i min original tråd så slipper jag starta en ny!

Mvh.
choken kan vara problemet. har du manuell eller automatisk? lägg ut en film hur det är så kan det vara lättare för oss och höra vad som är fel.
Det är en manuell choke.. Film finns på https://www.youtube.com/watch?v=WSF07L77jkE
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

gilerahjärnan skrev:vad för munstycke har du i
Det är förgasarens original munstycke som sitter, 92 om jag inte missminner mig..
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

Ingen som vågar gissa på något?
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

someone skrev:Ingen som vågar gissa på något?
vad för munstycke hade du innan du satte på denna förgasarn
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

gilerahjärnan skrev:
someone skrev:Ingen som vågar gissa på något?
vad för munstycke hade du innan du satte på denna förgasarn
78..
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Behövs förgasar inställningar, får förmodligen för mycket soppa. Antar att du hade en mindre förgasare innan?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

MrAndersson skrev:Behövs förgasar inställningar, får förmodligen för mycket soppa. Antar att du hade en mindre förgasare innan?
Japp.. Hade en 16mm innan.. Är du säkert på att det är inställningarna som ställer till problemen? Och i sånna fall, har du tips/råd om hur jag kan ställa in den rätt?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Du har ett 14 storlekar större munstycke än tidigare. Då på en 5mm större förgasare. Skulle säga att detta förmodligen är en väldigt trolig anledning till att den inte vill starta.

Börja minska i munstycke, 5 i taget. Tills den startar, när du sedan får igång den så återkommer du så tar vi de där ifrån!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

MrAndersson skrev:Du har ett 14 storlekar större munstycke än tidigare. Då på en 5mm större förgasare. Skulle säga att detta förmodligen är en väldigt trolig anledning till att den inte vill starta.

Börja minska i munstycke, 5 i taget. Tills den startar, när du sedan får igång den så återkommer du så tar vi de där ifrån!
Grymt! Tackar för tipset! Ska ta o prova med mindre munstycke då:) hör av mig med resultat..

Under tiden är det helt ok att komma med andra teorier om varför den inte startar!

For now: tack mrandersson :)
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

MrAndersson skrev:Du har ett 14 storlekar större munstycke än tidigare. Då på en 5mm större förgasare. Skulle säga att detta förmodligen är en väldigt trolig anledning till att den inte vill starta.

Kan börja med att tacka!

Ivrig som jag är slängde jag på ett munstycke som jag fick fel.. Trodde jag köpte ett 78 men fick ett 48 istället.. Vilket fall.. Provade det jag hade och visst Fan hoppade maskinen igång :) den gick allt annat än perfekt men den gick och gick att köra.. Fick kanske upp
den i 60-70.. På 3an :) gick jag över det så orkade den inte med..

Så jag antar att mitt problem löstes så enkelt som att byta munstycke! Jag tackar citerad användare otroligt mycket för lösningen och er andra tackar jag för era tips o tricks :)

Problemet löst, än så länge ;)

Hör av mig när nästa problem kommer ;) :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Skulle rekommendera dig och inte köra för mycket innan du har lagom storlek eller lite större så den inte skär.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tetesnubben »

MrAndersson skrev:Skulle rekommendera dig och inte köra för mycket innan du har lagom storlek eller lite större så den inte skär.
Tänkte säga samma sak! Bättre att ställ in moppen rätt med munstycken osv så den inte nyper eller skär. Jobbigare och dyrare att fixa det än att ställa in förgasaren ;)
someone
Elmoped

Inlägg av someone »

tetesnubben skrev:
MrAndersson skrev:Skulle rekommendera dig och inte köra för mycket innan du har lagom storlek eller lite större så den inte skär.
Tänkte säga samma sak! Bättre att ställ in moppen rätt med munstycken osv så den inte nyper eller skär. Jobbigare och dyrare att fixa det än att ställa in förgasaren ;)
Japp.. Jag skickade bara i det munstycket för att kolla så att den fungerade.. Ska iväg o köpa några andra munstycken i dagarna.. :)
Skriv svar