Problem med att Tändstiften dör dagligen!? Kolla!!

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Problem med att Tändstiften dör dagligen!? Kolla!!

Inlägg av Angelofhevn »

Hejsan jag vet att detta är ett moppeforum och det är en 125a men de e ju iäntligen samma sak men 125 :roll:
Problemet är att min DT slukar tändstift... Då man starttar så starttar den lätt och puttrar och går fint men efter motorn har blitit varmare ca 5min efter så dör den och då har tändstiftet gått åt H*lvete... Den äter bara tändstift då man startar,inte då man köör eller då motorn är fullt varm! :x Och den starttar bara idall man byter tändstift! Problemen började 1väcka sen och har inte hittat något problem! Närmaste motorcyckelservice affär sa att statorn är dålig och ger förliten gnista... men den gnistar blått så det bara sprakar!
Förståår ej!? Kann någon hjälpa mig med min 125a? Blir tokig har redan lagt 40€ i tändstift denna väcka (NGK Racing Line stift och domdäär billiga NGK stiften)

Update: kolla neråt för hu jag fixade det!
Senast redigerad av Angelofhevn den 27 november 2013, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Har du rätt värmetal på stiftet? Med för kallt stift kan man få det problemet. Annars hänger det ofta på förgasarinställningar, främst att motorn får för mycket soppa på tomgång. Du kan testa att skruva ut luftskruven lite och se om det hjälper.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Angelofhevn »

joodå haar NGK br9es som skall höra med DTn och har även somsagt använt ngks racingstift för 12€ altså typ 120kronor skall titta på förgasarinställningarna :roll:
Bild
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Nu kanske det här är helt fel men det är bara en teori, kan det inte vara startorn som ger för mycket ström?
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Angelofhevn »

Hahahaa! Fixat! Pappas kompis berättade att tändstiftet är fel för vintern! Problemet var värmerärdet på stifted då jag körde ju med 9 och kylaren blev alldrig varm/ljummen med 9an så nu kör jag med värmevärde 8 och har täckt igenn halva kyylaren och nu fungerar det som det skall!!
Alla som kör med mopeder på vintern borde göra samma sak! bara så ni alla vet så kann ni lägga det bakom örat ifall någon ni känner haar samma problem!
Bild
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Täckt igen halva kylaren, hur går det till? (: (intresserad att lära mig)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

är väl bara å dra över nån duk eller nått, på gamla traktorer och bilar drar men ner en rullgardin. så inte vattnet blir för kallt så den kommer upp lättare i arbetstemp.
Användarens profilbild
Angelofhevn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Angelofhevn »

Japp! Själv rev jag itu en gammal tskjortta och placerade en bit framför kylaren och lade fast den med buntband 8)
Simpel och effektiv lösning :roll: :wink:
Bild
Skriv svar