Jag köpte en Puch Maxi med kickstart (otrimmad) för en vecka sedan och förra ägaren sa att han precis helrenoverat den. Moppen ser riktigt fin ut å jag har kört med den i precis en vecka nu. Den har dock blivit svårare och svårare att kicka igång. Första dagarna gick det på 2-5 kickar men igår stod jag i 10 minuter utan att det hände något. Den startade dock en gång och gick i 1-2 sekunder innan den dog. Då trodde jag att jag skulle få igång den igen men...icke.
Idag provade jag igen, kickade i 10 minuter men inget hände. Jag är helt värdelös när det kommer till att meka så förklara gärna som om jag vore fem =)
Hmm, haha som sagt, jag är newbie på detta med mopeder och motorer. Men för att kolla gnistan så måste jag ta ut tändstiftet men låta det sitta kvar i kabeln å sedan kicka å då ska en gnista uppstå? Eller måste jag rikta stiftet mot något metalliskt?
Gnista fanns, gjorde rent å smörjde vid tändstiftet, pluggade in stiftet igen och vips hoppade mopeden igång igen.
Nu hoppas jag att den håller sig fräsch. Vore bra att hitta roten till problemet så att jag slipper det igen. Kan det vara att jag blandar i för mycket olja i den? Jag har i 1,5 deciliter olja / 5liter bensin...
2 % olja ska det vara annars går den för fett och det kan plugga igen. Sen kan det vara så på gammla moppar med ståltankar att det rostar inuti tanken, och rosten släpper och bilder ett slags slem tsm med bensinen som täpper igen överallt.
Fyll tanken, sedan häller du ut bensinen i en hink eller nåt och om den är orangefärgad så vet du att du har det problemet
Direkt vid start så börjar bakhjulet driva, fast jag inte gasar. Är det kopplingsfjädrarna som skall dras åt då? Ibland dör lillen när jag ska åka iväg (den är seg som fan i start).
Jag provade att skruva på tomgångsskruven lite men fick ingen märkvärdig skillnad tyckte jag =/ Skruvade kanske 2/3 varv åt höger å provade köra med den, gick bra. En stund, tills den plötsligt började "hacka" å hosta för att plötsligt dö. Kickade som en dåre men den gick inte igång.
Väl hemma såg jag att tändstiftet va svart, för mkt soppa?
Jag gjorde rent tändstiftet å provade gnistan, den är gul. Är tändstiftet dåligt då?
Efter rengöringen av tändstiftet skuttade den igång på första kicken, gick i 7 sek för att sedan dö och inte vilja starta igen...
Temperani skrev:Jag provade att skruva på tomgångsskruven lite men fick ingen märkvärdig skillnad tyckte jag =/ Skruvade kanske 2/3 varv åt höger å provade köra med den, gick bra. En stund, tills den plötsligt började "hacka" å hosta för att plötsligt dö. Kickade som en dåre men den gick inte igång.
Väl hemma såg jag att tändstiftet va svart, för mkt soppa?
Jag gjorde rent tändstiftet å provade gnistan, den är gul. Är tändstiftet dåligt då?
Efter rengöringen av tändstiftet skuttade den igång på första kicken, gick i 7 sek för att sedan dö och inte vilja starta igen...
Är motorn sur eller vad kan det vara?
Låter som den surar/dåligt stifft. Btw 1.5dl olja i 5 l ger 3% olljeblanding.
Prova byt stifft å ny bensin med 1dl/5liter bensin
Ok tändstift och bensinen är bytt. Tog en provrunda och det gick bra. Kommer att köra 1dl olja / 5 liter bensin from nu! Har lite andra funderingar ang mopeden men det bör nog bli en egen tråd.