Kreidlermongo skrev:BTW, det där inlägget som var kopierat, Vem har skrivi det?
När ni säger att luft/bensinblandningen skulle vara 70/30 menar ni massamässigt eller volymmässigt då?
och dessutom så gör inte smuts så att det skär, det är när den termiska belastningen blir för hög som det skär.
Dock är det inte bra med skit i motorn men det är pga att det sliter isönder allting, lager mm.
Anledningen till att cylindrar skär är pga att det blir så varmt(cylindern och kolven) och då expanderar metallen så mkt så att oljefilmen inte får plats och den kan inte smörja mer+att toleransen mellan kolv och cylindrar minskar.
BTW, det går ALLTID bättre med sportluftfilter ifall det ger mer luft vilket det gör i 9 fall av 10.
Mer luft = mer effekt.
Går det bättre?
Tell me, vad har du prövat på?
En öppen burk borde ju MINST lika bra effekt.
9 av 10 är det inte nödvändigt med sportluft och många gnbger går det faktiskt SÄMRE, ja så är det. Bättre med en avstämd burk då.
Kreidlermongo skrev:BTW, det där inlägget som var kopierat, Vem har skrivi det?
När ni säger att luft/bensinblandningen skulle vara 70/30 menar ni massamässigt eller volymmässigt då?
och dessutom så gör inte smuts så att det skär, det är när den termiska belastningen blir för hög som det skär.
Dock är det inte bra med skit i motorn men det är pga att det sliter isönder allting, lager mm.
Anledningen till att cylindrar skär är pga att det blir så varmt(cylindern och kolven) och då expanderar metallen så mkt så att oljefilmen inte får plats och den kan inte smörja mer+att toleransen mellan kolv och cylindrar minskar.
BTW, det går ALLTID bättre med sportluftfilter ifall det ger mer luft vilket det gör i 9 fall av 10.
Mer luft = mer effekt.
Går det bättre?
Tell me, vad har du prövat på?
En öppen burk borde ju MINST lika bra effekt.
9 av 10 är det inte nödvändigt med sportluft och många gnbger går det faktiskt SÄMRE, ja så är det. Bättre med en avstämd burk då.
Ok, förklara VARFÖR en öppen burk bör vara bättre.
Vad jag vet (och jag vet rätt) så är det mest optimala att göra UTAN filter.
Jag vet inte vad ni har för filter, men jag använder mig utav sådana som moppen går lika bra med som de gör utan. (Ej mätbar skillnad)
Enda anledningen till att jag skulle se att en luftburk skulle vara bättre är för att den möjligtvis är trycksatt men hur många är det? Och dessutom så går inte era moppar så snabbt så ätt det skulle vara till ngn nytta.
Kan ha fel på det sista men det var längesedan sist
Kreidlermongo skrev:BTW, det där inlägget som var kopierat, Vem har skrivi det?
När ni säger att luft/bensinblandningen skulle vara 70/30 menar ni massamässigt eller volymmässigt då?
och dessutom så gör inte smuts så att det skär, det är när den termiska belastningen blir för hög som det skär.
Dock är det inte bra med skit i motorn men det är pga att det sliter isönder allting, lager mm.
Anledningen till att cylindrar skär är pga att det blir så varmt(cylindern och kolven) och då expanderar metallen så mkt så att oljefilmen inte får plats och den kan inte smörja mer+att toleransen mellan kolv och cylindrar minskar.
BTW, det går ALLTID bättre med sportluftfilter ifall det ger mer luft vilket det gör i 9 fall av 10.
Mer luft = mer effekt.
Går det bättre?
Tell me, vad har du prövat på?
En öppen burk borde ju MINST lika bra effekt.
9 av 10 är det inte nödvändigt med sportluft och många gnbger går det faktiskt SÄMRE, ja så är det. Bättre med en avstämd burk då.
Ok, förklara VARFÖR en öppen burk bör vara bättre.
Vad jag vet (och jag vet rätt) så är det mest optimala att göra UTAN filter.
Jag vet inte vad ni har för filter, men jag använder mig utav sådana som moppen går lika bra med som de gör utan. (Ej mätbar skillnad)
Enda anledningen till att jag skulle se att en luftburk skulle vara bättre är för att den möjligtvis är trycksatt men hur många är det? Och dessutom så går inte era moppar så snabbt så ätt det skulle vara till ngn nytta.
Kan ha fel på det sista men det var längesedan sist
Men öppen luftburk är samma som att köra utan filter förutom att man slipper allt skit.
Att köra utan filter är typ det dummaste man kan göra om man inte bara åker sprint.
Optimalt eller inte, du märker ingen skillnad grabben, lovar.
9 av 10 är det inte nödvändigt med sportluft och många gnbger går det faktiskt SÄMRE, ja så är det. Bättre med en avstämd burk då.
Ok, förklara VARFÖR en öppen burk bör vara bättre.
Vad jag vet (och jag vet rätt) så är det mest optimala att göra UTAN filter.
Jag vet inte vad ni har för filter, men jag använder mig utav sådana som moppen går lika bra med som de gör utan. (Ej mätbar skillnad)
Enda anledningen till att jag skulle se att en luftburk skulle vara bättre är för att den möjligtvis är trycksatt men hur många är det? Och dessutom så går inte era moppar så snabbt så ätt det skulle vara till ngn nytta.
Kan ha fel på det sista men det var längesedan sist
Men öppen luftburk är samma som att köra utan filter förutom att man slipper allt skit.
Att köra utan filter är typ det dummaste man kan göra om man inte bara åker sprint.
Optimalt eller inte, du märker ingen skillnad grabben, lovar.
Ok, förklara VARFÖR en öppen burk bör vara bättre.
Vad jag vet (och jag vet rätt) så är det mest optimala att göra UTAN filter.
Jag vet inte vad ni har för filter, men jag använder mig utav sådana som moppen går lika bra med som de gör utan. (Ej mätbar skillnad)
Enda anledningen till att jag skulle se att en luftburk skulle vara bättre är för att den möjligtvis är trycksatt men hur många är det? Och dessutom så går inte era moppar så snabbt så ätt det skulle vara till ngn nytta.
Kan ha fel på det sista men det var längesedan sist
Men öppen luftburk är samma som att köra utan filter förutom att man slipper allt skit.
Att köra utan filter är typ det dummaste man kan göra om man inte bara åker sprint.
Optimalt eller inte, du märker ingen skillnad grabben, lovar.
Citat:Men öppen luftburk är samma som att köra utan filter förutom att man slipper allt skit.
Förstår du inte varför jag undrar? Ifall det nu flödesmässigt inte är ngn skillnad så kör alltså grabbarna med sprintmoppar utan filter enbart för att dte väger mindre eller för att det ger ett lägre luftmotstånd då? Du sade ju att det är samma bara att man slipper skiten.
Dessutom svarade inte du på vad jag frågade. VARFÖR gåpr den bättre med luftburk? Vad är en avstämd luftburk?
Du vet sen när motorer börjar få lite effekt måste de kunna andas bra och en luftburk som en motor ska kunna andas bra i måste vara på stor volym så att trycket i den är samma som atmosfärdtrycket hela tiden.
Måste ha bra flöde helt enkelt.
VArför börjar inte du lyssna ist? Du talar ju emot dig själv
Citat:Men öppen luftburk är samma som att köra utan filter förutom att man slipper allt skit.
Förstår du inte varför jag undrar? Ifall det nu flödesmässigt inte är ngn skillnad så kör alltså grabbarna med sprintmoppar utan filter enbart för att dte väger mindre eller för att det ger ett lägre luftmotstånd då? Du sade ju att det är samma bara att man slipper skiten.
Dessutom svarade inte du på vad jag frågade. VARFÖR gåpr den bättre med luftburk? Vad är en avstämd luftburk?
Du vet sen när motorer börjar få lite effekt måste de kunna andas bra och en luftburk som en motor ska kunna andas bra i måste vara på stor volym så att trycket i den är samma som atmosfärdtrycket hela tiden.
Måste ha bra flöde helt enkelt.
VArför börjar inte du lyssna ist? Du talar ju emot dig själv
tack Kreidlermongo du är me mej du de ä bra gött!!!!!
Citat:Men öppen luftburk är samma som att köra utan filter förutom att man slipper allt skit.
Förstår du inte varför jag undrar? Ifall det nu flödesmässigt inte är ngn skillnad så kör alltså grabbarna med sprintmoppar utan filter enbart för att dte väger mindre eller för att det ger ett lägre luftmotstånd då? Du sade ju att det är samma bara att man slipper skiten.
Dessutom svarade inte du på vad jag frågade. VARFÖR gåpr den bättre med luftburk? Vad är en avstämd luftburk?
Du vet sen när motorer börjar få lite effekt måste de kunna andas bra och en luftburk som en motor ska kunna andas bra i måste vara på stor volym så att trycket i den är samma som atmosfärdtrycket hela tiden.
Måste ha bra flöde helt enkelt.
VArför börjar inte du lyssna ist? Du talar ju emot dig själv
Hahah, är det mästarn själv?
OM du inte ens vet vad avstämt är så borde du läsa på lite och inte försöka äga mig.
Varför dom inte kör med luftburk på sprint?
Jo! först så behövs det ingen luftburk då dom går så korta sträckor. Det väger mera. Det får inte plats. Och man kan plocka ur mer pollar. Mer sen så vet både du och jag att ingen här kör sprint utan dom lirar effekt och det var till EFFEKT som man lika gärna kan lira luftburk. btw vet jag många som lirar luftburk på hyper och sprint. Hört talas om p2r? Dom har lirat luftburk på alla sina moppar och det har funkat hur bra som helst. Och visst det ger mer effekt att ha öppet, men inte märkbart och på många går det bara sämre som tex Derbi, så är stötdämparen ivägen och ger turbolens vilket ger försämrad luftfillförsel. JUst en avstämd luftburk till Senda ger mycket bra luftflöde och passar nästan rakt av på 28mm.
Btw har jag trimmat lite värre grejer och kört än dina sachs och mt med 5,5.
JAg trodde du menade rent generellt men du menade enbart med effektrör.
Jo jag kkan lova dig att jag vet vad avstämt är men detta är tredje gången jag frågar dig om hur avstämmningen fungerar på en "avstämd" luftburk.
Avstämd luftburk = Gjord för ändamålet.
I dettta fall så modifierar man den för mer lufttillförsel om man lirar på värre trim.
Och nej, det är inte avstämd på samma klass som ett avgasrör men till räckligt anpassad för modellen för att det ska kallas avstämd i folkmun.
Fortfarande ej nöjd med svaret, på VILKET sätt är den avstämd, jag har en idé om hur det skulle kunna vara och kan berätta ifall du ej rätta rmig vilket du ej har rätt att göra om du ej vet EXAKT på vilket sätt den är avstämd själv.
JAg trodde du menade rent generellt men du menade enbart med effektrör.
Jo jag kkan lova dig att jag vet vad avstämt är men detta är tredje gången jag frågar dig om hur avstämmningen fungerar på en "avstämd" luftburk.
Avstämd luftburk = Gjord för ändamålet.
I dettta fall så modifierar man den för mer lufttillförsel om man lirar på värre trim.
Och nej, det är inte avstämd på samma klass som ett avgasrör men till räckligt anpassad för modellen för att det ska kallas avstämd i folkmun.
Fortfarande ej nöjd med svaret, på VILKET sätt är den avstämd, jag har en idé om hur det skulle kunna vara och kan berätta ifall du ej rätta rmig vilket du ej har rätt att göra om du ej vet EXAKT på vilket sätt den är avstämd själv.
Antar att volymen är precis så stor att luftburken ej hinner att tömmas vid det varvtal motorn suger i sig max luft/bensin per tidsenhet(max effekt)
Alltså kan den ej leverara mer än t.ex. 10hk?
Alltså 10hk= 12g i sekunden, nu har jag ej siffror på densitet på båda ämnena men annars skulle man kunna räkna ut den giva volymen ifll man antar att blandningen är 1massenhet bensin och 13 massenheter luft.
Kreidlermongo skrev:Antar att volymen är precis så stor att luftburken ej hinner att tömmas vid det varvtal motorn suger i sig max luft/bensin per tidsenhet(max effekt)
Alltså kan den ej leverara mer än t.ex. 10hk?
Alltså 10hk= 12g i sekunden, nu har jag ej siffror på densitet på båda ämnena men annars skulle man kunna räkna ut den giva volymen ifll man antar att blandningen är 1massenhet bensin och 13 massenheter luft.
Om du lyckas få det så bra så är det riktigt fint.
Men så precis kan man nog inte modifiera den, man får köra på inställningar helt enkelt.
Grejen är ju att den absolut inte får vara för snäv, så den får för lite luft. Då är det ett klart nederlag.
Kreidlermongo skrev:Antar att volymen är precis så stor att luftburken ej hinner att tömmas vid det varvtal motorn suger i sig max luft/bensin per tidsenhet(max effekt)
Alltså kan den ej leverara mer än t.ex. 10hk?
Alltså 10hk= 12g i sekunden, nu har jag ej siffror på densitet på båda ämnena men annars skulle man kunna räkna ut den giva volymen ifll man antar att blandningen är 1massenhet bensin och 13 massenheter luft.
Om du lyckas få det så bra så är det riktigt fint.
Men det är ej avstämmning, det är flödesdynamik och gäller för att få bra flöde i ALLA motorer och rör
Men så precis kan man nog inte modifiera den, man får köra på inställningar helt enkelt.
Grejen är ju att den absolut inte får vara för snäv, så den får för lite luft. Då är det ett klart nederlag.
Nej men det är inte vad jag kallar avstämmning grabben.
Till och med en treåring kan lista ut att en bil går snabbare rakt fram än på en kurvig väg.
Likaså är det även ganska så logiskt att det blir bättre flöde i ett rakt rör.
Man kan dessutom trixa med längden och tjockleken för att få det att lira bra med den gashastigheten motorn suger i sig soppa på vid det varvtalet man vill ha det "avstämt".
Dock är nog regeln för just luftburkar att det finns lika mycket luft i dem som i den fria luften men det där ovan^^ var enbart allmän flödesdynamik.
Så släpp snacket med avstämmda luftburkar grabben.
Kan köpa att det inte spelar ngn roll ifall man har luftburk eller sportluftfilter när man bara har effektblås men så fort moppen har så mkt pulver att den hinner "tömma" burken på luft så lönar det sig med sportluftfilter.
men spelar det ngn roll om du ska bygga egen cylinder.. du kan veta allt som finns om cylinder men vara ovetande om lufttillförsel näst intill... burk är bäst, låter minst och ger lika bra effekt om du kör en ostrypt burk.
chifen skrev:men spelar det ngn roll om du ska bygga egen cylinder.. du kan veta allt som finns om cylinder men vara ovetande om lufttillförsel näst intill... burk är bäst, låter minst och ger lika bra effekt om du kör en ostrypt burk.
Men jaa,
Han besserwissrade sig helt i onödan om att han trimmat mkt mer än mig mm. (Du vet vad jag gjort fast det är hemligt så säg inte det till alla)
Burk kanske är lika bra som utan filter när du har 10hk.
Sätt en burk på en top fuel dragster som suger i sig ca 4kg luft i sekunden och luftburken måste vara lika stor som en en normal 3rumslägenhet för att den inte ska imploderra och det ska bli undertryck i den.
Man kan få lägre tryck än atmosfärstrycket i en luftburk, kan du det i ett filter? tro mig när du har mycket effekt är det bättre med filter och bäst utan. Ifall vi snackar effektmässigt då men det gör jag alltid när jag disskuterar det optimala.
Och förresten så är inte kategorin "lufttillförsel" någon vidare stor vetenskap inom motorläran.
chifen skrev:men spelar det ngn roll om du ska bygga egen cylinder.. du kan veta allt som finns om cylinder men vara ovetande om lufttillförsel näst intill... burk är bäst, låter minst och ger lika bra effekt om du kör en ostrypt burk.
Men jaa,
Han besserwissrade sig helt i onödan om att han trimmat mkt mer än mig mm. (Du vet vad jag gjort fast det är hemligt så säg inte det till alla)
Burk kanske är lika bra som utan filter när du har 10hk.
Sätt en burk på en top fuel dragster som suger i sig ca 4kg luft i sekunden och luftburken måste vara lika stor som en en normal 3rumslägenhet för att den inte ska imploderra och det ska bli undertryck i den.
Man kan få lägre tryck än atmosfärstrycket i en luftburk, kan du det i ett filter? tro mig när du har mycket effekt är det bättre med filter och bäst utan. Ifall vi snackar effektmässigt då men det gör jag alltid när jag disskuterar det optimala.
Och förresten så är inte kategorin "lufttillförsel" någon vidare stor vetenskap inom motorläran.
MVH
Men det var du som gick vidare till sprint, jag har aldrig hävdat att det går snabbare med luftburk än vad det gör med sportluftfilter dock så är det mycket likvärdigt. Och i flertalet effektrörs moppar med sportluft så är det just kassa inställningar som gör att det går sämre. Filtret blir fuktigt osv, inte precis vad det är designat för.
Vad har du vässat? varför hålla det hemligt?
Avstämt använde jag för att dom flesta här inne skulle förstå innerbörden av det jag menade, då jag hoppas du sett snittet på kunskapsnivån här inne.
Btw, vadå besserwissar? Antar att jag har kört lite värre då du pratar som MT grabbar brukar göra. Men du kan gärna bevisa motsatsen för mig, no problemas.
chifen skrev:men spelar det ngn roll om du ska bygga egen cylinder.. du kan veta allt som finns om cylinder men vara ovetande om lufttillförsel näst intill... burk är bäst, låter minst och ger lika bra effekt om du kör en ostrypt burk.
Men jaa,
Han besserwissrade sig helt i onödan om att han trimmat mkt mer än mig mm. (Du vet vad jag gjort fast det är hemligt så säg inte det till alla)
Burk kanske är lika bra som utan filter när du har 10hk.
Sätt en burk på en top fuel dragster som suger i sig ca 4kg luft i sekunden och luftburken måste vara lika stor som en en normal 3rumslägenhet för att den inte ska imploderra och det ska bli undertryck i den.
Man kan få lägre tryck än atmosfärstrycket i en luftburk, kan du det i ett filter? tro mig när du har mycket effekt är det bättre med filter och bäst utan. Ifall vi snackar effektmässigt då men det gör jag alltid när jag disskuterar det optimala.
Och förresten så är inte kategorin "lufttillförsel" någon vidare stor vetenskap inom motorläran.
MVH
Men det var du som gick vidare till sprint, jag har aldrig hävdat att det går snabbare med luftburk än vad det gör med sportluftfilter dock så är det mycket likvärdigt. Och i flertalet effektrörs moppar med sportluft så är det just kassa inställningar som gör att det går sämre. Filtret blir fuktigt osv, inte precis vad det är designat för.
Vad har du vässat? varför hålla det hemligt?
Avstämt använde jag för att dom flesta här inne skulle förstå innerbörden av det jag menade, då jag hoppas du sett snittet på kunskapsnivån här inne.
Btw, vadå besserwissar? Antar att jag har kört lite värre då du pratar som MT grabbar brukar göra. Men du kan gärna bevisa motsatsen för mig, no problemas.
Edit: såg din profil, creds till dig.
Ja men nu tog jag ju hänsyn till att man KAN ställa in sin moppe för det är fan inget svårt alls.
Utav allt jag gjort så är ställa in det absolut lättaste. Att få en 2-taktare att fungera med all tryck hit och dit är Mycket svårare än att t.ex. ställa
in.
Du såg vad jag vässat? Iaf ett av projekten.
Pratar jag som Mt-grabbar brukar göra? Hur snackar de då? Menar du att jag inte vet vad jag snackar om eller vaddå? Isf har du fått fel intryck av mig kan jag lova för jag vet nog mer än vad du tror.
Döm aldrig ett hus efter dörren, så tell me vad har du vässat då som är så märkvärdigt? Har du bara monterat en trimcylinder och ställt in den eller har du faktiskt portat och gjort beräkningar på alla gasflöden och mätt upp i vilken vinkel dina spolportar ska öpnna just för att det ska vara optimalt för din motor?
Att montera ett Pr-kitt kan ALLA göra, det krävs inte mer kunskap för att göra det än vad det krävs för att byta kolv.
Han besserwissrade sig helt i onödan om att han trimmat mkt mer än mig mm. (Du vet vad jag gjort fast det är hemligt så säg inte det till alla)
Burk kanske är lika bra som utan filter när du har 10hk.
Sätt en burk på en top fuel dragster som suger i sig ca 4kg luft i sekunden och luftburken måste vara lika stor som en en normal 3rumslägenhet för att den inte ska imploderra och det ska bli undertryck i den.
Man kan få lägre tryck än atmosfärstrycket i en luftburk, kan du det i ett filter? tro mig när du har mycket effekt är det bättre med filter och bäst utan. Ifall vi snackar effektmässigt då men det gör jag alltid när jag disskuterar det optimala.
Och förresten så är inte kategorin "lufttillförsel" någon vidare stor vetenskap inom motorläran.
MVH
Men det var du som gick vidare till sprint, jag har aldrig hävdat att det går snabbare med luftburk än vad det gör med sportluftfilter dock så är det mycket likvärdigt. Och i flertalet effektrörs moppar med sportluft så är det just kassa inställningar som gör att det går sämre. Filtret blir fuktigt osv, inte precis vad det är designat för.
Vad har du vässat? varför hålla det hemligt?
Avstämt använde jag för att dom flesta här inne skulle förstå innerbörden av det jag menade, då jag hoppas du sett snittet på kunskapsnivån här inne.
Btw, vadå besserwissar? Antar att jag har kört lite värre då du pratar som MT grabbar brukar göra. Men du kan gärna bevisa motsatsen för mig, no problemas.
Edit: såg din profil, creds till dig.
Ja men nu tog jag ju hänsyn till att man KAN ställa in sin moppe för det är fan inget svårt alls.
Utav allt jag gjort så är ställa in det absolut lättaste. Att få en 2-taktare att fungera med all tryck hit och dit är Mycket svårare än att t.ex. ställa
in.
Du såg vad jag vässat? Iaf ett av projekten.
Pratar jag som Mt-grabbar brukar göra? Hur snackar de då? Menar du att jag inte vet vad jag snackar om eller vaddå? Isf har du fått fel intryck av mig kan jag lova för jag vet nog mer än vad du tror.
Döm aldrig ett hus efter dörren, så tell me vad har du vässat då som är så märkvärdigt? Har du bara monterat en trimcylinder och ställt in den eller har du faktiskt portat och gjort beräkningar på alla gasflöden och mätt upp i vilken vinkel dina spolportar ska öpnna just för att det ska vara optimalt för din motor?
Att montera ett Pr-kitt kan ALLA göra, det krävs inte mer kunskap för att göra det än vad det krävs för att byta kolv.
Yes, du pratade som MT grabbar brtukar göra, med mcyket text och konstiga formler.
Men du verkar liga steget före mig i kunskap, får väll ta och gratulera dig då.
Men fortfarande hävdar jag att en modifierad Luftburk duger utmärkt till många setuper.
Jag var faktiskt bara ute efter att du skulle säga att jag inte var ett fucko.
Lät lite som det när du snackade om Mt grabbar, btw jag har inte använt mig utav en enda formel i vår lilla diskussion här.
Jag var faktiskt bara ute efter att du skulle säga att jag inte var ett fucko.
Lät lite som det när du snackade om Mt grabbar, btw jag har inte använt mig utav en enda formel i vår lilla diskussion här.
Nej nej.
Ser direkt på ditt sätt att skriva att du inte är ett fucko. =)
Jag var faktiskt bara ute efter att du skulle säga att jag inte var ett fucko.
Lät lite som det när du snackade om Mt grabbar, btw jag har inte använt mig utav en enda formel i vår lilla diskussion här.
Nej nej.
Ser direkt på ditt sätt att skriva att du inte är ett fucko. =)
Ok, säg inte detta till ngn (som att ingen ser) men du är nog typ den första här inne som har ett unns om vad de snackar om.