får inte i kolven

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
vetej123
Elmoped

får inte i kolven

Inlägg av vetej123 »

tja,
jag ska byta cylinder och kolven går inte in i cylindern. den går i från "fel" håll hur lätt som helst men inte åt rätt håll. hur kan jag lösa detta?
det är en dt50mx om det har betydelse
Användarens profilbild
Akki
Svårstartad skrothög

Re: får inte i kolven

Inlägg av Akki »

vetej123 skrev:tja,
jag ska byta cylinder och kolven går inte in i cylindern. den går i från "fel" håll hur lätt som helst men inte åt rätt håll. hur kan jag lösa detta?
det är en dt50mx om det har betydelse
Pilen uppe på toppen ska peka neråt mot avgasporten(om det ens finns en pil)
Sen är det väl bara o trycka ihop kolvringarna, smörja den med olja o skicka ner den dit den hör hemma? :)
Ta en titt på denna pärla ifall ni är Neoshomos som jag <3

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

Dracfac projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52059
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

tänk på att kolvringarna ska sitta på ett speciellt sätt. Leta upp dom små nobbarna i spåren på kolven, där ska ändarna på kolvringarna vara när du trycker ihop dom :)
Bild
göran andersson
Elmoped

Inlägg av göran andersson »

har du möjlighet o mäta cylindern exakt, så gör det.jag köpte en billig 60cc till min mx den luftkylda om du menar den.o den cylindern va lite konisk i loppet grövre i toppen än vid cylinderfoten.kolven gick i uppifrån men inte nerifrån då nöp kolven fast.
aint a fuck to die doin what you like.so race on.
vetej123
Elmoped

Inlägg av vetej123 »

göran andersson skrev:har du möjlighet o mäta cylindern exakt, så gör det.jag köpte en billig 60cc till min mx den luftkylda om du menar den.o den cylindern va lite konisk i loppet grövre i toppen än vid cylinderfoten.kolven gick i uppifrån men inte nerifrån då nöp kolven fast.
precis så är det, hur löste du det?
göran andersson
Elmoped

Inlägg av göran andersson »

snubben på affären jag köpte den på sa att garanti gäller inte trimdelar.så en kille jag känner borra den till överdimension.synd han inte jobbar kvar där,då kunde jag få en cylinder borrad för lite fikabröd.
aint a fuck to die doin what you like.so race on.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

du får mäta cylindern vid foten och vid toppen, och se om det är skillnad, är det skillnad får du antingen köpa en specialkolv :)
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

göran andersson skrev:...att garanti gäller inte trimdelar...
Garanti är frivilligt för tillverkare/säljare att ge, men konsumentköplagen kan dom inte kringgå när dom säljer till privatpersoner. Oavsett hur man tolkar den får man nog mycket svårt att övertyga någon som kan juridik om att det är okej att delarna är feltillverkade och oanvändbara när dom säljs bara för att det är trimdelar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar