ett antal problem Rieju rrx 06

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Andreas Anderberg
Elmoped

ett antal problem Rieju rrx 06

Inlägg av Andreas Anderberg »

Hej! Mitt första inlägg på forumet som jag säkert lagt fel. (Jag läste igenom reglerna)

Det är så att mitt fordonsintresse är inte speciellt högt, mest för att jag inte kan någonting om mopeder alls, köpte min RRX 06 för drygt en halv månad sedan, sjukt fin moped i sin helhet, men jag har problem med min. Mopeden är inte trimmad.

1. Första problemet som kanske inte är ett problem är väll att motorn "rasslar", alltid. Ska försöka slänga upp en video på youtube så ni får höra.
Vad som kan vara fel.

2. Hastighets mätaren visar helt klart fel. cirka 15 km/h för högt. (det problemet kommer inte förrens jag ligger i typ 30-40km/h ( i verkligheten).
Hur kan det fixas?

3. Sedan är mopeden seg i accelerationen alltså, känns även som att den inte "orkar" köra i 50km/h heller, den gör det men det är som att den kämpar något enormt, även i högsta växeln. (sedan i 50km/h kan man inte växla från 4:an till femman för att då "RUSAR" motorn.

Kommer jag på fler problem så lägger jag till dom efter hand.
(tänk på att i svaren att jag inte kan ett skvatt om mopeder)

Tack på förhand
Mvh
Andreas
Senast redigerad av Andreas Anderberg den 9 november 2013, 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

Välkommen till forumet, hoppas du ska trivas!

ska försöka svara på dina frågor så långt kunskapen räcker.

1. Rasslandet kan vara med många faktorer. En video vore bra

2.Dom flesta moppe-mätarna visar för mycket. Tex min dt visar 14 för mycket. Det är bara att gilla läget.

3.Detta är bara pågrund av inget trim. Alla mopeder är slöa om dom inte är trimmade. Drar man pluggen i avgasröret får man bättre topp men också MÄRKABAR accelerations höjning. Kommer du fram till att dra pluggen så byt munstycke i förgasaren. Detta låter väl som raketkemi för en som inget vet något om mopeder (Tro mig. Been there done that). Men det är egentligen inge svårt alls. Finns mycke guider.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Rasslandet kan vara pga dåliga drev och kedja. Är drevets kuggar som typ hajfenor är de slitna. För att kedjan ska vara bra ska den vara lätt böjlig osv, men inte åt sidan. Min DT rasslade ganska redigt innan jag bytte drivpaketet och då var det kedjan som var helt kass :oops:
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Ja och att den RUSAR kan vara klassiska AM6:ans (din motor) friläge mellan växlarna, särskilt mellan 5an och 6an, det kan du inte göra nåt åt utan du får ta i hårdare när du växlar på den växeln eller dubbelklicka jag dubbelklickar iaf hellre än att trycka hårdare men testa det :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

MisterDT50R skrev:Ja och att den RUSAR kan vara klassiska AM6:ans (din motor) friläge mellan växlarna, särskilt mellan 5an och 6an, det kan du inte göra nåt åt utan du får ta i hårdare när du växlar på den växeln eller dubbelklicka jag dubbelklickar iaf hellre än att trycka hårdare men testa det :)
är egentligen inget konstruktionsfel. växellådan är gjord för en original motor, inte den som vi har i sverige, dvs strypt. den är helt enkelt inte konstruerad för att växla i så låga hastigheter/varvtal. när jag drog min plugg så märkte jag aldrig av detta (även om man lär sig att vara lite mer bestämd när man växlar), men så fort den var original så hände det någon gång. är alltså inget fel på din moped utan det är sveriges lagar som gör felet :)

rasslar den även om du står still och tomvarvar? hur långt har den gått? kan vara allt från någon lös skruv, till slitna motorfästen eller sliten kolv. svårt att säga utan att undersöka den i verkligheten.

alla fordon har glädjemätare för att de måste ha en felmarginal. mopeder har ofta betydligt större felmarginal än bilar osv. visar mätaren alltså rätt ok tills du kommer upp i en viss hastighet, och sedan tvärhoppar den upp? isåfall är det något fel med givaren.

att den känns enormt slö är pga. strypningar. finns två olika elsystem på rrx, det ena är strypt i cdi boxen med en sorts varvtalsregulator, den andra är ostrypt. sen har alla en plugg i avgasröret. den sitter i delningen just innan kröken, och är enkel att ta bort om man vill. (glöm dock inte att bestycka om förgasaren om du gör detta. en grundregel är att gå upp ca. 10 strl om man drar pluggen.) finns fina guider till hur man gör detta. går väldigt fort och ett munstycke kostar ca. 40kr. De flesta riejus är även extremt snålt bestyckade när dom kommer till sverige. detta beror på att man måste få ner effekten, och kanske avgaskrav? Det satt 75 i min rrx -07 och jag böt till 90 när jag körde original, annars gick den allt för snålt, speciellt på hösten då den var helt okörbar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Andreas Anderberg
Elmoped

Hej! tack för alla svar, har nu laddat upp motorljudet på youtube

http://youtu.be/hX1Z8onE94w
Andreas Anderberg
Elmoped

Bump :)
Skriv svar