hur monterar jag enklast ett vevparti am6-motor

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Mrdanne98
Elmoped

hur monterar jag enklast ett vevparti am6-motor

Inlägg av Mrdanne98 »

Hej,
Jag ska nu montera mina ramlager och en vevaxel.
Hur ska jag enklast montera vevaxeln i ramlagret, jag vill ju inte slå ner vevpartiet? Hört att det går att krympa det genom att lägga det i frysen över natten?

Packboxarna, hur ska dom monteras? ska dom ligga jäms med kåpan? eller hur ska dom ligga? hur långt in ska man trycka in dom mot lagret?
Yamaha Dt50r 2007
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mwB-VW0tdn4[/youtube]
Denna videon besvarar alla dina frågor.

Något mer du undrar, eller inte förstår? :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Mrdanne98
Elmoped

Inlägg av Mrdanne98 »

tack för länken, den blir användbar.
Hur länge räcker det med att jag har inne grejerna i frysen? är 24 timmar för mycket?
Yamaha Dt50r 2007
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Veven blir ju aldrig kallare än vad tempen i frysen är :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

24 timmar känns rätt lagom ja. Som sagt så kan det inte hända något av att det ligger i frysen för länge.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Mrdanne98
Elmoped

Inlägg av Mrdanne98 »

tack för infon, jag la in grejerna i frysen tills imorgon, så återkommer jag ifall det blir något annat problem :)
Yamaha Dt50r 2007
Mrdanne98
Elmoped

Inlägg av Mrdanne98 »

Har nu monterat veven på svänghjulssidan efter kylning och värmning på lagret, kanonbra blev det :D

Andra sidan blev besvärlig då jag testade att sätta ihop lamellsidans motorhalvan över växellådan. det visar sig att veven har en något större diameter där lagret ska sitta. jag har testat med den gamla veven som går i lagret utan problem. är det så att man även på denna sida måste värma lagret för att få ihop de båda halvorna :?:
Och den packbox jag monterade, går det värme när den sitter där eller måste jag ta bort den? Går det använda den igen i så fall?

Eller finns det olika vevparti till samma årsmodell, tidig och sen modell :?:
Yamaha Dt50r 2007
Skriv svar