Svetsa igenom järn

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Wwwq
Elmoped

Svetsa igenom järn

Inlägg av Wwwq »

Tjenare!
Nu är de så att jag börjat med ramp bygget men så klart så ska de krångla...
Jag använder mig av en vanlig pinn svets och när jag svetsar så går bränns de igenom...
Varför? Hur ska jag komma till rätta utan några hål i rampen...
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Med 1mm gods i materialet, 4mm pinnar och 360A svetsström SKA det bli hål. Om jag gissat fullständigt fel på alla punkter beror det bara på att du inte gav någon info alls, och detta är mitt sätt att sparka dig på smalbenet tills du förstår att det behövs mer info. 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Wwwq
Elmoped

Inlägg av Wwwq »

Jag fattar inget om svetsning men asså järnet är ganska tjock men inte as tjockt, och jag har ingenaning :/
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du har antingen för dålig teknik, eller har för tjock pinne, och därmed för hög strömstyrka för materialet du svetsar i. mest troligt både och eftersom du inte har någon aning :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Wwwq skrev:Jag fattar inget om svetsning men asså järnet är ganska tjock men inte as tjockt, och jag har ingenaning :/
Då kanske du ska ta och LÄRA dig hur man svetsar innan du ger dig på att försöka svetsa ihop en ramp. Det krävs faktiskt viss skicklighet för att kunna lägga en bra svets.

Så mitt förslag, sluta fiska efter ett svar som du inte kommer finna här och sök rätt på någon som kan lära dig svetsa, för det kan vi inte göra här på forumet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Säg inte det, nått kan vi kanske lära honom. ;) Gamla filmer, men överraskande bra.

http://www.youtube.com/watch?v=yI4bGRqG4F4

http://www.youtube.com/watch?v=mzh23SfttnA
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög

Inlägg av Bullwinkle »

Godset du kör i skall du ha 2,5 mm pinner till och runt 130 amp.du skall ha viss "genombränning" men inga håldu skall "vagga" pinnen långsamt fram och tillbaka c:a 6-8 mm. jag antar du kör Vinkeljärn/balkar nu?
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Wwwq
Elmoped

Inlägg av Wwwq »

Testade idag o lärde mig lite mer. Gick bra och de blev fina svetsningar. Varför de gick hål var för jag var vid kanten av järnet då de smälte sönder. Men själva svetsningen går hur bra som helst :)
Användarens profilbild
Tobbe12359
Elmoped

Inlägg av Tobbe12359 »

Vilken tjocklek på godset? Vad kör du för elektrod? 2.5? 3.2?
Ampere? Du får gärna slänga upp en bild på dina svetsar! :)

Mvh :)
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Köp smalare svetselektroder, lägre strömstyrka. Nackdelen med låg strömstyrka är dock att det är svår att komma igång, det bränner fast ganska lätt. Sen ska man även svetsa på det tjockare materialet och låta "värmespridningen" smälta det tunnare, så det smälter ihop, men det förutsätter att man har olika tjocklek på materialen.
Sen om man vill ha det ännu bättre, kan du ändra på plus och minus, att du lägger jorden i plus och själva svetshandtaget i minus.

Men jag vet, det är svårt att svetsa tunt med pinnsvets! :)
Skriv svar