Svårt att montera trimdelar?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
cevalier
Elmoped

Svårt att montera trimdelar?

Inlägg av cevalier »

Hej, i vår ska jag köpa en yamaha slider vilket kommer vara min första moped och jag undrar om det är svårt att byta t.ex cylinder och förgasare? jag har inte meckat med mopeder förut men min pappa kommer förmodligen hjälpa mig men jag funderar ändå, är det värt att köpa 70cc cylinder eller ska jag köra bara effektrör och 17,5mm och kanske en ny variator istället? och hur är det med kopplingsfjädrar, variatorvikter och munstycken behöver man kunskap eller kan man göra det själv om man kollar på guides?
LaSlidur
Svårstartad skrothög

Re: Svårt att montera trimdelar?

Inlägg av LaSlidur »

cevalier skrev:Hej, i vår ska jag köpa en yamaha slider vilket kommer vara min första moped och jag undrar om det är svårt att byta t.ex cylinder och förgasare? jag har inte meckat med mopeder förut men min pappa kommer förmodligen hjälpa mig men jag funderar ändå, är det värt att köpa 70cc cylinder eller ska jag köra bara effektrör och 17,5mm och kanske en ny variator istället? och hur är det med kopplingsfjädrar, variatorvikter och munstycken behöver man kunskap eller kan man göra det själv om man kollar på guides?
allt går att göra själv fast man inte kan, bara följa guider :) hasses guider är bra :)
Aerox med,
Motoforce 50cc sport
Leovince ZX
3.5g
cevalier
Elmoped

Inlägg av cevalier »

Hur stor är skillnaden på stage6 sport 50cc med ett stage6 pro replica och ett polini sport 70cc med doppler s3r? kommer jag behöva byta CDI box? om jag behöver vilken bör jag köpa?
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

det är rätt mycket skillnad :) cdin behöver du bara byta om du har strypt cdi, men det tror jag inte du har
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

cevalier skrev:Hur stor är skillnaden på stage6 sport 50cc med ett stage6 pro replica och ett polini sport 70cc med doppler s3r? kommer jag behöva byta CDI box? om jag behöver vilken bör jag köpa?
Det är mycket skillnad, 50cc sport märker man inte alls så stor skillnad på jämfört med orginal, däremot 70cc är en helt annan sak, Så är du ute efter effekt kör på 70cc :)

edit: Att montera ny cylinder osv är inte så svårt, speciellt inte om du får hjälp av din pappa, bara att ta det lungt och titta på guiderna så ska du se att det går bra :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Absolut inte svårt alls :D
Hade upp min motor igår med farsan (nyare Derbi motorn) och han har bara skruvat Puch motorer förr :) Dock så sa han att han hade haft upp sin Puch så många gånger att han kunde skruva den i mörkret med bakbunda händer och bara använda tänderna ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Absolut inte svårt alls :D
Hade upp min motor igår med farsan (nyare Derbi motorn) och han har bara skruvat Puch motorer förr :) Dock så sa han att han hade haft upp sin Puch så många gånger att han kunde skruva den i mörkret med bakbunda händer och bara använda tänderna ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
cevalier
Elmoped

Inlägg av cevalier »

Tack för era svar, verkar se krångligare ut än vad det egentligare är :)
Skriv svar