Derbi Senda '04 choke fråga.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
obolla
Elmoped

Derbi Senda '04 choke fråga.

Inlägg av obolla »

Nyreggad här.
Vart ägare av min Derbi Senda 50 R X-TREME '04 STANDARD i 2 månader nu. Har aldrig vart trimmad.
Choken har suttit aktiv tiden ända sedan jag köpte den och det var dels för att jag inte visste hur man ställde om den plus att den vägrade starta med choken urkopplad. Hade jag kört med choken i och sen stängde av den så dog motorn.
förgasaren är en Dellorto. Vilket mått är jag inte säker men jag har för mig att det är 14 mm.
Var ute och körde nu ikväll och prövade stänga av choken medans jag körde och ställa upp tomgången något varv på förgasaren.

PROBLEMET ÄR:Motorn gick väldigt lågt på tomgång med choken urkopplad och varvade bara fan när choken var i. Utan choke kräver den alltså väldigt mycket tomgång. Med choken i så varvar den löjligt mycket efter man har varvat upp den.

Det var jävligt roligt att köra utan choke då den gick som fan och därmed vill jag köra utan choke. Det leder mig till min fråga:
Går detta att lösa?
Gröngöling at work. Watch out!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Skruva in tomgångsskruven mer, få se om du får någon tomgång utan choke.
Choken är till för att starta när motorn är kall.

Hjälper det inte att ställa upp tomgången så rekommenderar jag att göra rent förgasaren. Blåsa ur alla munstycken etc. Även göra rent luftfiltret.

Mvh
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
obolla
Elmoped

Inlägg av obolla »

CaToXXo skrev:Skruva in tomgångsskruven mer, få se om du får någon tomgång utan choke.
Choken är till för att starta när motorn är kall.

Hjälper det inte att ställa upp tomgången så rekommenderar jag att göra rent förgasaren. Blåsa ur alla munstycken etc. Även göra rent luftfiltret.

Mvh
Jag har ställt tomgången så att den kan gå på tomgång utan choke. Men den varvar som bara fan med choke. Ska den göra det eller går det att fixa men samtidigt få en bra tomgång på båda lägena?
Gröngöling at work. Watch out!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

Den ska ha bra tomgång utan choke, det är vanligt att den går upp i höga varv med choken på då motorn är kall.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Skriv svar