den är kall.. små motorer går dåligt då
Alla motorer går dåligt kalla. Men den elektroniska insprutning vi haft i alla bilar de senaste ~25 åren är bra på att dölja det, så folk har blivit bortskämda med att motorer ska gå till synes rent och fint direkt när man vrider om nyckeln även om det är femton minus och en halvmeter nysnö.
Kan någon förklara varför moppen går konstigt när den är kall?
Om du inte sovit på fysiklektionerna så känner du redan till de två grundorsakerna till att den gör som den gör:
1: Kallare luft minskar i volym, alltså kommer motorn i praktiken få i sig fler syremolekyler när luften är kallare. Det kan kräva ombestyckning av förgasaren för att kompensera med mer soppa när det blir vinter, och att justera åt andra hållet när det blir sommar. På samma vis kan man behöva bestycka om förgasaren om man ska upp högt i bergen där luften är tunnare.
2: Bensin brinner inte i form av vätska, bara i gasform när den förångats. Förgasaren gör ett hyfsat jobb genom att låta bensinen bli många små droppar, men den är fortfarande inte brännbar förrän den förångats - och det behövs värmeenergi för att förånga vätskor.
När motorn är varm hjälper den värmen till, när motorn och luften är kall fungerar det betydligt sämre och en hel del av soppan som kommer in i motorn förångas inte så den kan bidra till förbränningen. Man använder choken för att ge motorn extra mycket soppa, man kommer givetvis fortfarande ha problem med att allt inte förångas men om man matar in två-tre-fyra-fem gånger så mycket soppa som normalt måste det förr eller senare förångas tillräckligt mycket av den för att det ska duga till att få igång motorn.
Persson97 skrev:sen kan du behöva byta upp dig lite i huvudmunstycke med när det är kallt ute
...och/eller flytta upp trottelnålen ett steg. Och kanske skruva in luftskruven lite. Vissa motorer går justera så de går hyfsat bra året runt även kallstartade, andra behöver en stunds varmkörning innan dom vill vara med och leka oavsett vad man gör. Baserat på din beskrivning hade jag testat att flytta upp trottelnålen ett steg... och ge sjutton i att dra fullgas två sekunder efter motorn kallstartats. Inga motorer gillar full belastning när dom är iskalla, det går i alla fall ta det lite lugnare de första metrarna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.