Nu är det så här jag köpte en Yamaha dt 50 mx i somras

Tack för svaret, spelar det någon roll vilken sorts 10w 40 jag använder? motorolja, mc olja o.s.v? Jag är ny ganska med det här med motorer så jag vet inte så mycket.tacopaj skrev:Skruven sitter under motorn, tips: [spoiler]Först skruva lös den, skruva ut den tills du känner att den nästan är ute, sen ta en polygrip eller nåt när du ska ta bort den helt annars får du olja över hela handen å kanske innanför tröjan om du har en dålig dag. Been there done that haha[/spoiler]
10W 40 ska du ha i växellådan
Nej bara det är 10w40 och inte 20w 10 eller nåthalvar89 skrev:Tack för svaret, spelar det någon roll vilken sorts 10w 40 jag använder? motorolja, mc olja o.s.v? Jag är ny ganska med det här med motorer så jag vet inte så mycket.tacopaj skrev:Skruven sitter under motorn, tips: [spoiler]Först skruva lös den, skruva ut den tills du känner att den nästan är ute, sen ta en polygrip eller nåt när du ska ta bort den helt annars får du olja över hela handen å kanske innanför tröjan om du har en dålig dag. Been there done that haha[/spoiler]
10W 40 ska du ha i växellådan
Det där bilden menar att det sitter en spik eller nåt i kopplinghuset, haha skämt åtsidohalvar89 skrev:Där under? Jag kanske hade det så skitigt så jag inte såg den för jag tittade där under
Jag hade helsyntetisk SAE 5w40 motorolja, funkar det?Erik_ skrev:Du ska ha en olja avsedd för våtkoppling (kopplingen badar i oljan), bilmotoroljor är inte avsedda för det men många MC-oljor är det.
Avtappningspluggen sitter mitt under motorn, har för mig det är 19mm skalle på den.
Hur som helst, ett oljebyte lär inte göra så växlarna hoppar ur mindre. Sånt beror på ett mekaniskt fel i lådan, eller att föraren växlar som en kärring.