YAMAHA DT 50 MX Byta växellådsolja, HJÄLP!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
halvar89
Elmoped

YAMAHA DT 50 MX Byta växellådsolja, HJÄLP!

Inlägg av halvar89 »

Första gången jag skriver på det här forumet rätta mig om jag har gjort nåt fel o.s.v. :roll:
Nu är det så här jag köpte en Yamaha dt 50 mx i somras 8) , Den har gått bra nästan inge problem kört den hela sommaren. Det enda problemet jag har stöt på är att växlarna hoppar ur, Och då tänkte jag att google fram svaret men jag kom inte så långt. Det svaret jag har fått är att det kan vara oljan till växellådan. Nu har jag tänkte göra det men jag vet inte vad jag ska använda för olja, Vi hade hemma 5/40 och nåt annat liknade. Men det står på flaskan att det är för fyrtakt, så jag vet inte om jag ska använda det. Efter jag kollande efter det så tänkte jag hitta skruven man tömmer oljan med ur växellådan/motorn, Men jag hittade inget sånt så om nån skulle kunna vara snäll och svara på mina frågorna jag har det skulle vara snällt. Det största problemet är oljan och vars jag tömmar oljan som är redan i. :roll: //Halvar
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Skruven sitter under motorn, tips: [spoiler]Först skruva lös den, skruva ut den tills du känner att den nästan är ute, sen ta en polygrip eller nåt när du ska ta bort den helt annars får du olja över hela handen å kanske innanför tröjan om du har en dålig dag. Been there done that haha[/spoiler]
10W 40 ska du ha i växellådan :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
halvar89
Elmoped

Inlägg av halvar89 »

tacopaj skrev:Skruven sitter under motorn, tips: [spoiler]Först skruva lös den, skruva ut den tills du känner att den nästan är ute, sen ta en polygrip eller nåt när du ska ta bort den helt annars får du olja över hela handen å kanske innanför tröjan om du har en dålig dag. Been there done that haha[/spoiler]
Tack för svaret, spelar det någon roll vilken sorts 10w 40 jag använder? motorolja, mc olja o.s.v? Jag är ny ganska med det här med motorer så jag vet inte så mycket. Bild Där under? Jag kanske hade det så skitigt så jag inte såg den för jag tittade där under :oops:
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

halvar89 skrev:
tacopaj skrev:Skruven sitter under motorn, tips: [spoiler]Först skruva lös den, skruva ut den tills du känner att den nästan är ute, sen ta en polygrip eller nåt när du ska ta bort den helt annars får du olja över hela handen å kanske innanför tröjan om du har en dålig dag. Been there done that haha[/spoiler]
Tack för svaret, spelar det någon roll vilken sorts 10w 40 jag använder? motorolja, mc olja o.s.v? Jag är ny ganska med det här med motorer så jag vet inte så mycket.
Nej bara det är 10w40 och inte 20w 10 eller nåt
halvar89 skrev: Bild Där under? Jag kanske hade det så skitigt så jag inte såg den för jag tittade där under :oops:
Det där bilden menar att det sitter en spik eller nåt i kopplinghuset, haha skämt åtsido ;)

Om du känner efter under motorn så känner du den direkt, stor bult
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du ska ha en olja avsedd för våtkoppling (kopplingen badar i oljan), bilmotoroljor är inte avsedda för det men många MC-oljor är det.

Avtappningspluggen sitter mitt under motorn, har för mig det är 19mm skalle på den.

Hur som helst, ett oljebyte lär inte göra så växlarna hoppar ur mindre. Sånt beror på ett mekaniskt fel i lådan, eller att föraren växlar som en kärring.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
halvar89
Elmoped

Inlägg av halvar89 »

Erik_ skrev:Du ska ha en olja avsedd för våtkoppling (kopplingen badar i oljan), bilmotoroljor är inte avsedda för det men många MC-oljor är det.

Avtappningspluggen sitter mitt under motorn, har för mig det är 19mm skalle på den.

Hur som helst, ett oljebyte lär inte göra så växlarna hoppar ur mindre. Sånt beror på ett mekaniskt fel i lådan, eller att föraren växlar som en kärring.
Jag hade helsyntetisk SAE 5w40 motorolja, funkar det?
Skriv svar