Derbi Senda xtreme, varv/tomgångs problem!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
aquatric
Elmoped

Derbi Senda xtreme, varv/tomgångs problem!

Inlägg av aquatric »

Hej, detta är min andra tråd här på TSR, hoppas jag kan förklara rätt tydligt eftersom jag nu skriver från min iPad.

Okej, jag har precis köpt ett turbokit från en kompis! (Överliggande, vet dock inte vilken) jag fick bara kröken med så jag fick ett mellanrör och ljuddämpare av en annan kompis men dock så passar inte mellanröret helt på kröken, man kan skruva o hålla på, och där den här "rör hållaren" är för långt ut för att man ska kunna skruva dit röret. Ljuddämparn håller upp röret med en "klämma".

Okej nu till själva stora problemet. Jag kan ej kicka igång den, gjort rent tändstiftet, eldat på det, borstat osv, men den går att rulla igång. Men när jag får igång den på rullning så kan jag varva upp till typ 3000 varv och sen så låter det inget mer, den bara slutar och sen till slut så dör den. Innan det hände så gick den bättre än det. Jag kunde få upp den till ungefär 10000 varv, men det tog sin lilla tid att få upp den dit. Den smattra och gick väldigt dåligt, kände dock ketchup effekten vid 8000 varv. Då hade jag ett 102 munstycke i. Sen bytte jag ner den till 92 och den gick likadant, då fixa jag så den hade en tomgång, ställde din förknasarn perfekt, speciellt för tomgången, men den fortsatte hålla på sådär. Men då kunde jag kicka igång den. Sen skulle jag byta upp till 98 för att testa och då hakade throttle vajern upp sig o låg nästan på full gas. Men det är fixat, men efter det så börja den krångla o gå typ i 15 km/h på 3000 varv och sen dör. Man hör från luftfiltret efter den slutar varva att det typ blåser, eller suger. Har haft vänner hemma o hjälpt mig med det här o de vet inte problemet heller. Vad jag tror så får den för mycket soppa, men jag har ju sänkt ner munstyckerna till 90 igen, sänkte nålen till mitten. Min moppe har alltid krånglat med nånting..

Setup:

Derbi Senda Xtreme 06
Sport luftfilter (vet inte vilket, fick låna det av en polare som har suttit på en fiddy.)
90 munstycke.
14/65 drev
Turbo kit
Strypt CDI

Om ni vill ha bild/film så äre bara o säga till!

Mvh // zebastian
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Glömde säga oxå att jag har en 14 mm dellorto förknasare och det är vacuum, märkte oxå när jag tar bort slangarna från tanken så rinner det bensin som f*n! Så har det aldrig hänt förut!!
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Brukar man inte ha 110~ i huvud munstycke på sendor när man kör med trimrör?
Helt Räser
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

jag har 85 på min Senda :P
Bild
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

att det rinner från kranen tyder på att den är sönder.
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

gilerahjärnan skrev:att det rinner från kranen tyder på att den är sönder.
Jo, men jag sätter bara i en annan slang o suger på den tills det slutar rinna haha xd
Ljungbl4d
Elmoped

Inlägg av Ljungbl4d »

det räcker med ett 90 munstycke med ett trimrör men med ett sportluftfilter kan det nog vara bra att sätt på ett ca 95 eller större:D
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Ljungbl4d skrev:det räcker med ett 90 munstycke med ett trimrör men med ett sportluftfilter kan det nog vara bra att sätt på ett ca 95 eller större:D
Satte på ett 68 munstycke, fortfarande samma problem, tändstiftet va blött.
Användarens profilbild
Turbomannen
Svårstartad skrothög

Inlägg av Turbomannen »

Vakumpumpen är paj då den droppar när du drar av slangarna. För det kommer ner bensin men inte tillräckligt pga att vakumet inte trycker på (eller nåt sånt). Kan va tanklocket också!
För att den ska kunna gå på tomgång och varva till 3000 behövs inte mycket bensin men sedan behövs destå mer. Kan va värt att höja nålen( sänka clipset på nålen) för att få in lite extra bensin vid lite gas:)
Bild
aquatric
Elmoped

Inlägg av aquatric »

Turbomannen skrev:Vakumpumpen är paj då den droppar när du drar av slangarna. För det kommer ner bensin men inte tillräckligt pga att vakumet inte trycker på (eller nåt sånt). Kan va tanklocket också!
För att den ska kunna gå på tomgång och varva till 3000 behövs inte mycket bensin men sedan behövs destå mer. Kan va värt att höja nålen( sänka clipset på nålen) för att få in lite extra bensin vid lite gas:)
Jo, men jag höjde nålen men det va då det började. Och nästan varje gång jag tar bort slangarna så rinner det verkligen bensin som att du skulle stå och hälla ut det. Jag sänkte nålen tillbaka men det fortsatte ändå.
Skriv svar