Tja, jag är ny här och har läst runt lite men jag antar att detta är rätt ställe.
Jag har iaf en Rieju SM, en 07a. Allt i motorn är orginal. Det enda jag har bytt för att öka topphastigheten var drevet. Jag bytte framdrevet från 11tandat till 13tandat.
Jag undrar då, finns det något sätt att öka Acc eller topphastighet utan att förlora något på det? Jag vill inte dra pluggen, borra eller liknande. Tacksam för alla svar!
Alfie skrev:Tja, jag är ny här och har läst runt lite men jag antar att detta är rätt ställe.
Jag har iaf en Rieju SM, en 07a. Allt i motorn är orginal. Det enda jag har bytt för att öka topphastigheten var drevet. Jag bytte framdrevet från 11tandat till 13tandat.
Jag undrar då, finns det något sätt att öka Acc eller topphastighet utan att förlora något på det? Jag vill inte dra pluggen, borra eller liknande. Tacksam för alla svar!
Borra pluggen och byt till mindre drev fram/ större bak, moppen blir starkare och accelererar bättre. Det räknas som trim men polisen märker det inte, så länge dem inte bänkar den iaf.
En sak att öka prestandan är att försöka bestycka förgasaren mer rätt. Den kanske är bra nu, men det brukar alltid finnas lite extra att plocka ur genom förgasarinställning. Även justera tändingen kan ge lite.
Sen det vanliga. Rätt tryck i däcken, välsmort drivpaket m.m. Mycket effekt kan gå förlorat via slitna drev och kedjor.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Alfie skrev:Tack för de andra svaren, ska definitivt ta tag i det i helgen!
Fast om jag var du så skulle jag nog vara nöjd med den som den är, med tanken på chansen att något går snett/du tar sönder något är det inte värt det eftersom det inte är mer än Absolut ett par km extra du kan få ut.