Slider original fast lättare vikter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Hampu
Avstängd

Slider original fast lättare vikter

Inlägg av Hampu »

Hej! Köpte en Slider 08 för några dagar sen med original motor fast 5,5 grams vikter (Vad jag vet så är det 6,5 gram original) och då undrar jag vad det blir för skillnad?
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Den varvar mer, kanske lite högre toppfart
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Okej, skulle accelerationen bli bättre om jag satte in 6,5 grams vikter igen?
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Den skulle nog bli sämre. Men är inte helt säker, kör inte scooter.
John Westerlund skrev:haha åh herregud xD ja ha själv lyckats plocka ihop en fyrhjuling själv men behöver ett halvt dussin moppepojkar för o ladda upp några bilder xD HAHAHA :lol:
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Inlägg av wwiillee »

ivan97 skrev:Den varvar mer, kanske lite högre toppfart
Hur kan det bli högre toppfart med lättare vikter?

Hampu skrev:Hej! Köpte en Slider 08 för några dagar sen med original motor fast 5,5 grams vikter (Vad jag vet så är det 6,5 gram original) och då undrar jag vad det blir för skillnad?
Man känner knappt någon skillnad i accelerationen om man byter till lättare vikter om man kör original så sätt i 6,5g igen så kanske du får några km/h extra.
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped

Inlägg av ivan97 »

Det jag har hört är att den då varvar ut mer och orkar gå fortare, inte om man har allt för lätta vikter. Men ber om ursäkt om jag har kommit med osann information.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

wwiillee skrev:
ivan97 skrev:Den varvar mer, kanske lite högre toppfart
Hur kan det bli högre toppfart med lättare vikter?

Hampu skrev:Hej! Köpte en Slider 08 för några dagar sen med original motor fast 5,5 grams vikter (Vad jag vet så är det 6,5 gram original) och då undrar jag vad det blir för skillnad?
Man känner knappt någon skillnad i accelerationen om man byter till lättare vikter om man kör original så sätt i 6,5g igen så kanske du får några km/h extra.
Okej! Fast grejen är ju den att det var 5,5 i när jag köpte den och jag har inga 6,5 så det kanske blir att jag köper det samtidigt som något annat krams från twostroke :)
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av StruTsen_b »

ivan97 skrev:Det jag har hört är att den då varvar ut mer och orkar gå fortare, inte om man har allt för lätta vikter. Men ber om ursäkt om jag har kommit med osann information.
Om man har lätta vikter får den bättre acc men sämre topp och har man tunga vikter får den sämre acc men högre toppfart.
Nu menar jag inte någon jätte skillnad men det blir några km/h :D
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Inlägg av wwiillee »

StruTsen_b skrev:
ivan97 skrev:Det jag har hört är att den då varvar ut mer och orkar gå fortare, inte om man har allt för lätta vikter. Men ber om ursäkt om jag har kommit med osann information.
Om man har lätta vikter får den bättre acc men sämre topp och har man tunga vikter får den sämre acc men högre toppfart.
Precis, det märks mycket mer om du har effektrör osv
dannekarlsson
Elmoped

Inlägg av dannekarlsson »

man får testa sig fram! rätt vikter ger bättre axx och toppfart. men de kommer inte göra någon större skilnad om du har allt annat orginalt!
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

StruTsen_b skrev:

fel. vanligt att folk tror att det är så, men det är RÄTT vikter som ger mest acc OCH toppfart. och vanligt är att man går ner några gram från orginal men för att hitta rätt så måste man pröva sig fram med olika.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Det hjälper rätt mycket i axx tycker jag!
Släng i ett par hårdare kopplingsfjädrar också.

Min går perfekt och kör med setupen: 5g (Vanligtvis) men prövar med 4.75g nu, Polini Gröna kopplingsfjädrar. Går alldeles utmärkt och har varit uppe som högst i 75 km/h på mätaren i en normal backe och det var 67 km/h uppmätt i GPS så visst gör det skillnad. Original med 6.5 är skit segt!

Bara kolla här, rycker knappt någonting ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qxxNlZCmDjs[/youtube]
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

den blir lite piggare imo, men jag tappade någon km/h
Helt Räser
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

ivan97 skrev:
rasmusborg skrev:Det hjälper rätt mycket i axx tycker jag!
Släng i ett par hårdare kopplingsfjädrar också.

Min går perfekt och kör med setupen: 5g (Vanligtvis) men prövar med 4.75g nu, Polini Gröna kopplingsfjädrar. Går alldeles utmärkt och har varit uppe som högst i 75 km/h på mätaren i en normal backe och det var 67 km/h uppmätt i GPS så visst gör det skillnad. Original med 6.5 är skit segt!

Bara kolla här, rycker knappt någonting ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qxxNlZCmDjs[/youtube]
Är din helt original i motorn?
Japp, original cylinder, original rör som har ALLA strypningar kvar. I videon har jag 5.5g vikter vilket är 1 gram lättare men märker inte stor skillnad i ax ändå, den är HELT slö om jag ska säga det så, när jag gör en ring sittandes i mitten av videon så är den helt original, 6.5 grams vikter och original fjädrar inget ändrat på den lika så i början när jag gör stora ringar, där är den HELT original också :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Skriv svar