Dt "hackar" på högre varv

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Dt "hackar" på högre varv

Inlägg av Pelsnernels »

Hej, plugggade ur min dt -08 häromdan. Höjde munstycket 10 storlekar m.m nu när jag kör o kommer upp till ca 7600 rpm så börjar det låta som den hackar. Skakar även en hel del, är det cdin eller vad är fel?. Den orkar inte varva mer än 9000 rpm och mätaren som visar ca 6 km för mycket säger 70-72 då. Har drevning 13-62 är inte ca 65 lite segt då?:O
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

tog du bort både plugg och kat?
men nej, det är rätt normalt
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

Händer likadant med min men jag kanske har ostrypt cdi för den fortsätter varva och uppåt 9000+ varv så börjar det låta bra eftersom "hacken" smälter ihop då. Det kan dock bero på att jag bara har 12-62 drevning för den toppar bara 60(ish). Jag har kört så i åtminsonde en månad och det håller fortfarande i alla fall! :D
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Katalysatorn hitta jag inte ens så den sitter kvar. Min kan varva över 9000 med men den orkar endast ca 9k rpm med den drevningen. Då är det inget fel då iaf. Men vad visar din mätare i när du maxar i toppfart ossian?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

Eftersom den är kalibrerad för crossframhjulet(21tum) men jag har sm-hjul(17tum) på så visar den rent åt helvete fel, typ uppåt 80. När jag hade crossdäcken på så visade den också för mycket kanske som din ca +6 km/h men det blev mer fel ju fortare man körde, vid 30 visade den rätt. Den var även liite snabbare än nu eftersom crossbakhjulet också är lite större.
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

Va likadant för mej, ecu boxen(cdin) som stryper. Köp malossi ecu box, dyr men de är den enda som finns till dts efter -07.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Okej, inget att göra åt då. Men att den bara gör ca 65 ca med 13-65 är inte det liiiite segt?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Pelsnernels skrev:Okej, inget att göra åt då. Men att den bara gör ca 65 ca med 13-65 är inte det liiiite segt?
Testa att dra ur egr:en, du vet var den slangen sitter? Min gör också max 65 med 11-50 men när jag drar bort egr:en så avgaserna går ut där då gör den bortåt 80-85 på mätarn :)

Bild

Plocka bara bort den, det kommer låta rätt högt men värt att testa! :)

EDIT: Att den inte gör mer än 65 kan också vara din drevning, du har inte nåt mindre bakdrev hemma?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Jag vet var den sitter ja. Blir det samma effekt om man bara blockerar det med en bricka? Har inget annat bakdrev hemma nej.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
nesse98
Varnad

Inlägg av nesse98 »

(va likadant för mej, ecu boxen(cdin) som stryper. Köp malossi ecu box, dyr men de är den enda som finns till dts efter -07.)
har samma problem kan du länka?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Okej, är det cdin så får det vara så. Jag är tveksam på att det är dreven. Den orkar ju inte ens varva ur helt så den är ju inte för lätt. Länka vad nesse98?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

Pelsnernels skrev:Jag vet var den sitter ja. Blir det samma effekt om man bara blockerar det med en bricka? Har inget annat bakdrev hemma nej.
dra bara ut den så kommer axxet och toppfart öka
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Consuela skrev:
Pelsnernels skrev:Jag vet var den sitter ja. Blir det samma effekt om man bara blockerar det med en bricka? Har inget annat bakdrev hemma nej.
Okej men låter som sagt mer. Kan man inte göra så att den inte låter mer men ändå utnyttjar effekten?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

du kan sätta en ljudämpare som ansluter med slangen
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Consuela skrev:du kan sätta en ljudämpare som ansluter med slangen
Jag tackar för detta mycket seriösa svar Consuela
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Consuela skrev:
HAHAHAHHAA copycat du har ingen DT dracfucko

Men ja han har rätt.
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

Pelsnernels skrev:
Consuela skrev:du kan sätta en ljudämpare som ansluter med slangen
Jag tackar för detta mycket seriösa svar Consuela
lungt :)

Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

MisterDT50R skrev:
Consuela skrev:
HAHAHAHHAA copycat du har ingen DT dracfucko

Men ja han har rätt.
Det funkar inte att svetsa dit en bricka eller liknande istället då?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög

Inlägg av Consuela »

har du en kompis som kör med trimmrör så kan du ju ta han/hons ljudämpare
tror det blir mer effekt om du drar ut den än om du svetsar dit en bricka

alltså orginal dämparen om du får

Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Okej, någon som är säker angånde om det går att sätta dit en bricka? för tex trimrör har väl inte egr? Borde väl gå att bara blockera egr:en på orginalröret då och ändå få ökad effekt?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
nesse98
Varnad

Inlägg av nesse98 »

undrade om ni kunde länka ostrypta cdin och ifall ni vet om det sitter en strypt på dtrsm-08?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd

Inlägg av Karlsson_98 »

nesse98 skrev:(va likadant för mej, ecu boxen(cdin) som stryper. Köp malossi ecu box, dyr men de är den enda som finns till dts efter -07.)
har samma problem kan du länka?
Här haru! :)

www.twostroke.se/product.asp?product=24238
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Men en konstig grej är ju att den endast "hackar" på 4-5-6an? de tidigare växlarna är inget fel på
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Pelsnernels skrev:Okej, någon som är säker angånde om det går att sätta dit en bricka? för tex trimrör har väl inte egr? Borde väl gå att bara blockera egr:en på orginalröret då och ändå få ökad effekt?
Ideén med den här metoden är att låta avgaserna gå raka vägen direkt ut från EGR:en, täpper man till den kommer det inte att fungera. Jag har inte täppt för min, men vad jag har hört ger det ca 2-3 km/h extra att täppa igen den. Testa att dra bort den om du kör ute på landsväg, funkar det kommer du garanterat känna skillnad i fart och vrid, och då kan du köpa ljuddämpare till moppen. Funkar det inte kan du ju täppa igen egr och testa, då kapar du egr vid röret och svestar på en bricka (enkelt förklarat) Bäst av allt är att köpa trimrör

Och drevar du tungt kommer du ändå inte behöva varva mer än 9000 för att köra 80 +/- 5 km/h, eftersom den ostrypta CDIn är löjligt dyr

Angående "Hackar på 4-5-6an", kollat färg på tändstift? Du kan ju behöva byta ner eller upp dig i huvudmunstycke
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

riktigt onödigt att plugga igen katalysatorn/egr, ger ingen märkbar skillnad alls, bara placeboeffekt, eller aa kanske 1-3km/h.
Men det märker man inte ens.

Så har kvar original och köp ett tyst trimrör istället för att förstöra ett dyrt original rör.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

Tändstiftet är liiite mörkt men borde inte vara några problem. Kanske tar ett kort senare
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Pelsnernels skrev:Tändstiftet är liiite mörkt men borde inte vara några problem. Kanske tar ett kort senare
Det alla snackar om egr.n är bullshit. Den där slagnen går tillbaka till din luftburk så att motorn förbränner avgaserna 2 gånger. Mest troligen äre cdi:n som stryper eller felintställd förgasare.
Helt Räser
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

AndreWidestedt skrev:
Pelsnernels skrev:Tändstiftet är liiite mörkt men borde inte vara några problem. Kanske tar ett kort senare
Det alla snackar om egr.n är bullshit. Den där slagnen går tillbaka till din luftburk så att motorn förbränner avgaserna 2 gånger. Mest troligen äre cdi:n som stryper eller felintställd förgasare.
Okej, ska testa att ändra mer på förgasarinställningarna då
Nels, Nels, Pelsnernels!
Skriv svar