blir varm som fan

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

blir varm som fan

Inlägg av wotan »

tjena. har nyss renoverat vattenpumpen på min aerox pga läckage. men nu blir den varm som faen nästan direkt. har tyvärr ingen temp mätare men riktigt riktigt varm blir den . vet någon va de kan vara för fel?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kokar den?

Du kanske har satt slangar fel, satt en packning fel så att den täpper till en kanal? Termostaten kanske kärvat fast...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?

säker på att impellarn sitter rätt?
Powerered by BRL
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

men den grejen som sitter på undersidan av topplocket som har en fjäder du kan ta bort den helt och hållet
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

hyosungsf50 skrev:men den grejen som sitter på undersidan av topplocket som har en fjäder du kan ta bort den helt och hållet
okej ja ska kolla det i kväll efter jobbet. kommer inte ihåg nu men blir det inte ett hål där om ja tar bort den?
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

hyosungsf50 skrev:men den grejen som sitter på undersidan av topplocket som har en fjäder du kan ta bort den helt och hållet
heter termostat

testa ta bort den och se om problemet försvinner

försvinner problemet så köper du en ny termostat och sätter dit
men packningarna kan behövas att bytas om du tagit bort topplocket sen
Powerered by BRL
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

T-J skrev:satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?

säker på att impellarn sitter rätt?
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.

men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.

pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

wotan skrev:
T-J skrev:satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?

säker på att impellarn sitter rätt?
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.

men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.

pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
Powerered by BRL
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

T-J skrev:
wotan skrev:
T-J skrev:satt slangarna fel?
trasig termostat?
trasig impeller?

säker på att impellarn sitter rätt?
tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.

men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.

pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

bensinskalle skrev:
T-J skrev:
wotan skrev: tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.

men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.

pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
nj borde ju inte de.. vet du vad de kan va?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

hehe ja nu har ja inte en sprängskiss i huvet men de verkar ju vara cirkulationsproblem... De borde ju vara något med impellern.... Enda sättet är nog o ta isär och kolla.........

Den kanske sitter åt fel håll om du tagit bort den, eller den kanske inte driver korrekt.......................
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

bensinskalle skrev:hehe ja nu har ja inte en sprängskiss i huvet men de verkar ju vara cirkulationsproblem... De borde ju vara något med impellern.... Enda sättet är nog o ta isär och kolla.........

Den kanske sitter åt fel håll om du tagit bort den, eller den kanske inte driver korrekt.......................
den kan väl bara sitta åt ett håll? hmm får ta isär igen å kolla då. men du tror inte att slangarna som går mellan förgasare å cylinder kan vara orsaken. har pluggat igen dem.
mrxrider
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 december 2007, 19:53
Ort: sverige:D

Inlägg av mrxrider »

om det inte kommer från ena hålet till andra kabn det mycket väl vara felet sätt en slang från ena till andra hålet :wink:
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

mrxrider skrev:om det inte kommer från ena hålet till andra kabn det mycket väl vara felet sätt en slang från ena till andra hålet :wink:
det är det jag har gjort. men slangen blev lite kort så det klämmer åt. borde inte spela någon roll men jag ska kolla.
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator
Inlägg: 700
Blev medlem: 25 december 2007, 15:19
Ort: Luleå

Inlägg av Holma_ »

Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel ;)
Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara :)
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

Holma_ skrev:Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel ;)
Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara :)
//Holma
kylaren har ja inte känt på men efter ca 3 min körning så bränner jag mig på alluminium cyllindern bara genom att nudda. så ska de väl inte vara?
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 498
Blev medlem: 23 februari 2008, 18:00
Ort: Bara

Inlägg av Dz2 »

wotan skrev:
Holma_ skrev:Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel ;)
Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara :)
//Holma
kylaren har ja inte känt på men efter ca 3 min körning så bränner jag mig på alluminium cyllindern bara genom att nudda. så ska de väl inte vara?
Jodå..det blir varmt..väldgit snabbt :P
MAn kan lätt bränna sig efter bara 3min..om du kör konstant 3min.

Tomgång 3min är ju lite underligt om du bränner dig på en alu cylinder.
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

Dz2 skrev:
wotan skrev:
Holma_ skrev:Motorn har sin arbetstemp på ca 50-80 grader. Så att du inte kan ta på kylaren och det så är det inge fel ;)
Gissar på att det är så du tror att den går varm.
Men det är ingen fara :)
//Holma
kylaren har ja inte känt på men efter ca 3 min körning så bränner jag mig på alluminium cyllindern bara genom att nudda. så ska de väl inte vara?
Jodå..det blir varmt..väldgit snabbt :P
MAn kan lätt bränna sig efter bara 3min..om du kör konstant 3min.

Tomgång 3min är ju lite underligt om du bränner dig på en alu cylinder.
okej. ska kolla med slangarna å de. men sen provar ja väl å köra så får vi se vad som händer. skär den så får du betala..



skoja.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

min blir stek het på bara 3 min :) men de kan hända att de inte är nå fel :? men va vet jag
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator
Inlägg: 700
Blev medlem: 25 december 2007, 15:19
Ort: Luleå

Inlägg av Holma_ »

skogen_swe skrev:min blir stek het på bara 3 min :) men de kan hända att de inte är nå fel :? men va vet jag
Mmh..Men det är din moped det ;)
Den är lite special...Haha
Typ som starttekninken..om du nu inte har fixat den :P
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

Holma_ skrev:
skogen_swe skrev:min blir stek het på bara 3 min :) men de kan hända att de inte är nå fel :? men va vet jag
Mmh..Men det är din moped det ;)
Den är lite special...Haha
Typ som starttekninken..om du nu inte har fixat den :P
//Holma
haha :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

alltså!!! är den FÖR varm så ska den koka :P , så länge som den inte kokar så är allt helt okej. Och kokar de så kommer de ordentligt me varmt vatten ur vattenbehållaren...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
neos_50
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 mars 2008, 23:27

Inlägg av neos_50 »

bensinskalle skrev:
T-J skrev:
wotan skrev: tog bort termostaten nu. ingen skillnad. lika varm som förut.
impellern kan väl bara sitta på ett sätt? det är vatten på alla ställen som det ska vara.

men har du eller någon annan någon ide om vad som kan vara fel.

pluggade igen vatten slangarna som går mellan förgasare och cylinder men de kan väl inte vara orsaken.??
nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
vad ja vet är glykolet för att inte vattnet ska frysa när du kör på vintern , du lär kunna köra utan glykol om du bara kör på sommarn.
Användarens profilbild
Smoke2k
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 juli 2008, 23:38
Ort: Malmö

Inlägg av Smoke2k »

neos_50 skrev:
bensinskalle skrev:
T-J skrev: nej hällt i 50% glykol och 50% vatten ?
blandningen ska inte ha så mycke betydelse, bara de finns lite glykol...
vad ja vet är glykolet för att inte vattnet ska frysa när du kör på vintern , du lär kunna köra utan glykol om du bara kör på sommarn.
Nej, precis glykolen finns för att vattnet inte ska frysa så lätt. Men glykol ser också till så att det inte rostar lika enkelt.
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator
Inlägg: 700
Blev medlem: 25 december 2007, 15:19
Ort: Luleå

Inlägg av Holma_ »

Glykol gör så att kokpunkten höjs i vattnet, så att fryspunkten sänks
och så att kylarsystemet skyddas från rost.
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Låst