FreZz skrev:industri tekniska programmet
kung linje
Ajjemän, industri ska det vara!
Skrivit det innan, men går SKF Tekniska Gymnasium i Göteborg och det är både chill och inte. Gick ut med 285 poäng i 9:an, men med det nya systemet kom det som ett bakslag. Är förjävla svårt att nå upp till samma kriterier som innan. Annars är det jävligt roliga verkstads kurser om man får säga så. Har fått svetsa, svarva, fräsa etc. Ingår även CAD kurs, samt CNC vilket innefattar automatiserade svarvar och fräsar. Ganska mycket programerande. Även Pneumatik kurs, handlar om tryckluft och oljetryck i ledningar osv. Har även automation samt robot kurs, och en hel del el vilket innefattar kopplande etc.
Eftersom SKF är en ledande världsmarknad inom försäljning av lösningar så har vi en del kurser som innefattar "Hållbar utveckling" osv. Mycket produktutveckling och så vidare.
Moroten i det hela är för dem som orkar och vill plugga, att vi får extra pengar i månaden om vi lägger till kurser. Såsom matte 2, matte 3, matte 4, matte 5, fysik 1b1, kemi, svenska 2, engelska 6 bland annat. I ettan fick jag 5000 när jag gick ut, och nu när jag går ut tvåan så kommer jag få cirka 10.000 i handen. Vilket inte är helt fel. Sjukt grym skola med cirka 60-70 elever, lärare finns nära till hands och man får all hjälp som krävs och som man behöver. Finns även såklart yrkes och högskole förberedande. Lat som man är så kommer man välja yrkesförberedande.
Liten skola, men stora möjligheter!
Rekommenderas till er som bor i Göteborg.